LM Someco logo

Paikallinen hakukonenäkyvyys ja Google My Business

Google My Business (GMB) on maksuton ja helppokäyttöinen työkalu, jonka avulla yritykset ja organisaatiot voivat hallita paikallista verkkonäkyvyyttä Googlen eri palveluissa, kuten Googlen haussa ja Google Mapsissa. Se on yleensä kotisivujen jälkeen ensimmäinen askel kohti digitaalista näkyvyyttä, tai joillekin pienille yrityksille se ainoa paikka viestiä olemassaolosta.

My Business -tilin perustaminen on melko mutkatonta. Seuraamalla My Business -sivun ohjeita sekä täyttämällä tarkat tiedot yrityksestä olet jo melkein perillä. Kun muokkaat yrityksesi tietoja ja vahvistat ne, autat asiakkaita löytämään sinut ja saat tilaisuuden kertoa heille yrityksesi tarinan. Palvelun käyttöönotto vaatii rekisteröitymisen ja yrityksen vahvistamisen. Tämä toimenpide varmistaa, että kukaan ulkopuolinen ei voi ottaa haltuun yritystiliä ja siksi Google lähettää vielä vahvistuskirjeen paperisessa muodossa yrityksen postiosoitteeseen.

Google My Business -palveluun voit esimerkiksi törmätä tekemällä ulkomailla karttahaun sanalla “ravintola”. Puhelimen näytölle ilmestyy lista lähellä olevista ravintoloista, joista voit valita sopivimman. Toki huomaat sen myös kotoisammissa hauissa, vaikkapa hakemalla termillä ”rautakauppa”. Tällöin maksetun näkyvyyden alla näkyy kartta sinua lähellä olevista rautakaupoista. My Business hakutulokset näkyvät mobiilissa sekä pöytäkoneella maksetun näkyvyyden jälkeen (mainos) ja vasta tämän jälkeen tulevat orgaaniset hakutulokset. Pöytäkoneilla My Business voi näkyä myös selainikkunan oikeassa reunassa.

Kertauksena hakukonenäkyvyys ja niiden järjestyksestä:
1. Maksettu näkyvyys (lukee mainos)
2. Paikallinen näkyvyys = Google My Business
3. Orgaaninen näkyvyys eli luonnollinen hakukonenäkyvyys (ilmaista)

Google My Business-palvelun on todettu olevan kiistämättä yksi tärkeimmistä paikalliseen näkyvyyteen vaikuttavista tekijöistä sekä hakutuloksissa että orgaanisessa näkyvyydessä. Sen rooli ei ole olla keskiössä, mutta sillä on oleellinen rooli yhtenä näkyvyyteen vaikuttavana tukipilarina.

Matka näkyvyyden podiumille

Google My Business yritystilin aktiivinen ylläpitäminen on avainasemassa, kun Google indeksoi hakutietoja paremmuusjärjestykseen. Aktiivisuus kuitenkin kannattaa, sillä monet ominaisuudet tukevat vahvasti paikallisen näkyvyyden lisäksi orgaanista näkyvyyttä. Alla on Moz.com:n koostamat infograafit paikalliseen hakukone- ja orgaaniseen näkyvyyteen vaikuttavista tekijöistä.

Infografikka-Moz
Hakukone- ja orgaaniseen näkyvyyteen vaikuttavat tekijät

Vasemman puoleissa infografiikassa on hyvin avattu ne osatekijät, jotka vaikuttavat My Business-tilin näkyvyyteen. On kuitenkin huomattava (oikea infografiikka, kohta 4.), että hyvin optimoitu My Business-tili vaikuttaa myös orgaaniseen näkyvyyteen.

Tilin optimointi – perustiedot

Tilin optimointi voi kuulostaa haastavammalta kuin se todellisuudessa on. Perusosassa kirjoitetaan yrityksen nimi (mitään lisäämättä, mitään pois ottamatta). Tämän jälkeen voit vielä lisätä muutaman avainsanan (esim. japanilainen ravintola), joita on tärkeää käyttää myös verkkosivun otsikkotunnisteessa sekä sisältötekstissä. Yhteystietojen ja aukioloaikojen jälkeen Google antaa mahdollisuuden yrityskuvaukselle. Yrityskuvaus saa sisältää 750 merkkiä, joista ainoastaan 250 merkkiä näkyy pienimmillä ruuduilla, joten teksti kannattaa pitää tiivistettynä. Kuvauksen tulee heijastaa tarkasti yrityksen tarjoamia tuotteita ja tuoda esiin tärkeimmät myyntikohteet.

Tilin ulkoasun päivittäminen ei poikkea paljon sosiaaliseen median päivittämisestä, jossa hyvät kuvat tai videot keräävät enemmän silmäpareja. Kansikuva on tärkein yksittäinen kuva ja usein siinä käytetään yrityksen logoa, mutta ravintoloiden kohdalla voi olla esimerkiksi kuva annoksesta tai tiloista – miten parhaaksi katsotaan. Tarkentavilla kuvilla voidaan vielä avata paremmin toimintaa ja sen luonnetta. Todennäköisesti tulet saamaan myös asiakaspalautetta, joten muista ladata profiilikuva joka näkyy kun kommentoit.

Videoita ei ole rajattu pois, joten niiden käyttö saattaa olla myös erottautumiskeino kilpailijoista. Videon välityksellä voi havainnollistaa tuotteen ominaisuuksia, yrityksen sijaintia tai vaikka välittää omistajan terveiset.

Tilin optimointi – palaute

Toinen tärkeä tekijä hakukonenäkyvyydessä on palautteen saaminen. Tutkimusten mukaan suurin osa verkossa vierailevista ihmisistä luottaa muiden antamaan palautteeseen. Palautteen saamiseen voi toisinaan mennä aikaa, mutta voit myös nopeuttaa sen hankkimista pyytämällä sitä asiakkailta sähköpostitse. Alta löytyy linkki miten tämä tapahtuu käytännössä omaa Google My Business -tiliä käyttäen.

Saatuun palautteeseen on hyvä reagoida. Positiivisesta palautteesta voi kiittää ja negatiiviseen asiakaspalautteeseen kannattaa vastata diplomaattisesti: sekä pahoitella kun se on tarpeellista ja tarjota ratkaisua asian selvittämiseksi.

GMB-tiliin kannattaa sitoutua ja muistaa kirjautua sisään säännöllisesti, sillä myös se nostaa sijoitusta paikallisessa näkyvyydessä.

Seuraavassa blogikirjoituksessani tulen käsittelemään Google My Business näkyvyyden parantamista ja markkinoinnin työkaluja, joten pysy kuulolla!