Kuulemme päivittäin valtavan määrän ääniärsykkeitä. Osan pystymme blokkaamaan, osaa kuuntelemme mielellämme, osaa pakosta. Äänellä on kuitenkin valtavan suuri vaikutus. Jos esimerkiksi mietitään tunnettuja brändeihin liitettäviä jinglejä, eli televisio- tai radiomainoksissa käytettyjä laulusävelmiä tai äänilogoja, mieliimme nousee varmasti heti muutamia – itselleni esimerkiksi Mäkkärin ja Pauligin sävelmät ja Puuilon rallatus. Radiospotit ja -ohjelmayhteistyöt, podcastit ja niiden pre- ja mid-rollit, sisältöjaksot, reelsit sekä TikTokin trendaavat äänitehosteet ja biisit kuuluvat yhtä lailla audiomainonnan maailmaan. Tässä tekstissä käsittelen kuitenkin Spotifyta mainonnan alustana.
Spotify Free on Suomen 2. suurin ”radiokanava”
Spotify on osa monen meistä jokapäiväistä elämää, olipa se urheillessa, työskennellessä tai opiskellessa, illanvietossa, rauhoittuessa tai sunnuntaibrunssin taustamusiikkina. Spotifylla on laaja peitto Suomessa, ja sen kautta mainostaja voi tavoittaa yhden viidestä aikuisesta sekä jopa kolme kymmenestä Z-sukupolven edustajasta.
Moni käyttää kuukausimaksullista Premium-versiota, jossa ei ole lainkaan mainoksia, mutta tiesitkö, että Spotifyn mukaan sen ilmaisversiota voidaan pitää Suomen 2. suurimpana ’radiokanavana’?
Mitä mainostaa Spotifyssa?
Kuuntelet luultavasti sujuvasti radiomainoksia, mutta oletko koskaan ajatellut, minkä potentiaalin Spotifyn ilmaisversio tarjoaa mainonnalle? Tälläkin alustalla voi toteuttaa vaikuttajayhteistöitä esimerkiksi niin, että vaikuttaja kuratoi brändille tai tapahtumaan soittolistan. Brändi itse voi myös omalla profiilillaan luoda listoja eri tunnelmiin ja hetkiin sekä painattaa suoraan listaan johtavan QR-koodin vaikkapa myymälämateriaaliinsa.
Kenties perinteisemmän ja helpommin toteutettavan mainonnan voit Spotifyn ilmaisversiossa vaaka- ja pystymuotoisen videon lisäksi tehdä myös audiolla – luonnollisesti. Seuravaksi saatat ajatella, että ei meillä ole olemassa omaa äänimainontaa tai mahdollisuutta teettää sellaista. Nyt saatat yllättyä – Spotifyn Ads Studiossa voit luoda sellaisen käden käänteessä!
Spotify Ads Studiossa ostat ja luot kampanjat itse
Spotify tarjoaa brändeille ja sisällöntuottajille mahdollisuuden rakentaa ja hallita digitaalisia video- ja audiokampanjoita Spotifyn omassa Ads Studiossa. Ja kaikki tämä vain mediabudjetin hinnalla, jonka minimi-investointi on muutama sata euroa. Ads Studioon voit ladata valmiin videon tai audiomainoksen, kuten radiospotin tai muun ääniraidan, joka noudattaa alustan teknisiä vaatimuksia, tai luoda oman kustomoidun äänimainoksen. Tämä tapahtuu syöttämällä sinne käsikirjoitus ja valitsemalla useista vaihtoehdoista haluamasi äänen lukemaan sen. Tuotokseen voi antaa kommentteja, kuten missä kohtaa olisi hyvä olla taukoa, miten toivot jonkun sanan sanottavan ja missä kohdissa olisi hyvä olla painotuksia.
Mikäli tuotat äänispotin Spotifyn alustalla, on kuitenkin syytä huomioida, että sitä ei voi käyttää kaupallisiin tarkoituksiin muilla alustoilla.
Spotify-kampanjan rakenne
Kampanja rakennetaan samaan tapaan kuin muillakin sosiaalisen median mainonnanhallinnan alustoilla, ja mainokset käyvät läpi hyväksymisprosessin. Kampanjavaihtoehdoiksi voit valita:
- brändin, tuotteen tai palvelun mainostamisen
- artistin musiikin mainostamisen
- konsertin tai artistin oheistuotteiden mainostamisen
Ostaminen tapahtuu CPM-perusteisesti (tuhannen näyttökerran hinta), ja kohdennusvaihtoehtoina on iän ja sijainnin lisäksi reilu 20 erilaista kiinnostuksenkohdetta, eri musiikkigenrejä tai reaaliaikaisia hetkiä, jolloin käyttäjät kuuntelevat Spotifyta, kuten urheilu, juhliminen, rentoutuminen tai kokkailu. Mainokselle valitaan kansikuva sekä lyhyt slogan – ja voilà: kampanja on valmiina julkaistavaksi. Saat mainonnan hallintaan kiinni luottokortin, tai mikäli budjettisi on riittävä, media voi avata myös suoralaskutuksen.