Tänään se taas tapahtui. Instagram-virtani täyttyi heti aamusta ah niin esteettisillä kuvilla. Profiilissa, jonka moni oli kuvakaappauksena jakanut, ohjeistettiin: ”Jaamme 100 € arvoisia lahjakortteja 8000* ensimmäiselle seuraajalle…” Ja näin oli jälleen uusi Instagram-huijaus syntynyt.
* lukumäärä päivitettiin päivällä 9000:een
Vaikka Instagram-huijaukset eivät ole ihan uusi juttu, niin taas kerran tuhannet käyttäjät menivät lankaan ja lähtivät jakamaan epärehellistä tiliä ja kampanjaa eteenpäin. Miksi valetilejä oikein perustetaan ja onko yrityksellä mitään mahdollisuutta suojautua Zaran (ja monen muun brändin) kohtalolta?
Olen aikaisemmassa bloggauksessani houkutellut yrityksiä Instagramin käyttöön ja hehkuttanut, kuinka mainio kanava onkaan. Pysyn edelleen sanojeni takana, vaikka tässä bloggauksessa puhutaankin Instagramin varjopuolesta. Tosiasia nimittäin on, että Instagram-profiilin luominen on aivan liian helppoa.
Varaa käyttäjänimi!
Tilin luomiseen tarvitset ainoastaan toimivan sähköpostiosoitteen. Jos toivomasi (tai huijarin toivoma) käyttäjätunnus sattuu olemaan vapaana, se on täysin vapaata riistaa. Yksi syy huijauksiin onkin seuraajien kerääminen toisen nimissä – käyttäjätunnusta kun pystyy myös vaihtamaan jälkikäteen! Jos siis haluat varmistaa, ettei yrityksesi nimissä tehdä väärennettyä käyttäjätiliä, käy äkkiä varaamassa itsellesi käyttäjätunnus! Hyvä idea on sitten ottaa tili myös käyttöön ja alkaa kasvattaa omaa seuraajakuntaa, ja näin selvittää, että tili ihan oikeasti on yrityksesi, esimerkiksi linkkaamalla tiliin verkkosivuillasi tai muissa sosiaalisen median kanavissa. Tyhjät tilit tai tilit, joilla on jaettu vain muutama hassu kuva, antavat hieman epämääräisen kuvan.
Liian hyvää ollakseen totta?
Joskus huijaukset ovat kuitenkin niin taidokkaita, että parempikin haksahtaa. Lentoyhtiö SAS:in tilillä oli jaettu muutama kuvakin,
mutta tässä tapauksessa hälytyskellojen olisi pitänyt soida liian hyvältä kuulostavan tarjouksen kohdalla: vaikka ihan pienestä lentoyhtiöstä ei ole kyse, niin 15 000 kertaa ”ilmaiset liput New Yorkiin sekä majoitus viiden tähden hotellissa” tarkoittaa, että Instagram-budjetissa olisi ollut aika monta nollaa. Sama tietysti koskee Case Zaraa: nopealla laskutoimituksella 9000 x 100 €…
Erikoiselta tuntuukin, että kun Facebookin puolella huijaukset on opittu tunnistamaan, on Instagram edelleen hyvä kasvualusta yksinkertaisiltakin tuntuville jymäytyksille. @NikeFinland-niminen tili lupasi ilmaisia tossuja, kuten myös @VansFinland. Nike-tili on nyt poistettu kokonaan, vansilaiset ovat taas saaneet haltuunsa ”feikkitilin” ja linkittävät nyt oikealle @VansHelsinki-tililleen. Ihanhelppoa se ei kuitenkaan ollut.
Muutama vinkki yksityiskäyttäjille
Vaikka huijaukset rasittavat yrityksiä, on yksityiskäyttäjienkin syytä olla hereillä. Tässä muutama ohje, jolla pötkii jo pitkälle:
- Älä klikkaa epämääräisiä linkkejä – eikös tämä ole tuttua jo internetin alkuajoilta? 😉
- Älä usko liian meheviin tarjouksiin ja lupauksiin.
- Jos haluat osallistua kilpailuun, tsekkaa AINA säännöt. Ei sääntöjä? Älä osallistu.
HUOM HUOM HUOM! Pätee myös toisinpäin: jos järjestät kilpailun, muista selkeät säännöt!
Instagram on mahtava visuaalinen kanava, jonka suosio vain kasvaa. Jaksan yhä rummuttaa Instan puolesta näistä tylsistä tapauksista huolimatta, ja uskon myös, että Instagramin käyttäjäkunta oppii pian tunnistamaan aidot tilit väärennetyistä. Tätä oppimista voivat yritykset edistää olemalla itse aktiivisia ja käyttämällä kanavia sääntöjen mukaan. Viimeinen vinkkini onkin yrityksille: lue palvelun käyttöehdot ja toimi niiden mukaan!
Kirjoittaja: Petra Louhimies