Jaahas, se olis sitten Helsinki Pride 2018 -viikko! Luultavasti teidänkin yrityksessä tai organisaatiossa on mietitty kuumeisesti, mitä sisältöä tuotettaisiin ja kuinka hyvää brändimielikuvalle tekisikään ankkuroitua tähän ajankohtaiseen teemaan.
Vai tekisikö sittenkään?
Katsotaas.
- Vuorovaikutus ja ajan hermolla olo on hyvästä
- Brändin arvojen tuominen esiin on hyvästä
- Yhdenvertaisuuden sanoma on hyvästä
- Yritysmielikuvan muokkaaminenkin on hyvästä
Tämähän tuntuu ihan selkeältä keissiltä! Mikäs tässä hommassa sitten kuitenkin tökkii?
Uskottavuus ja vuorovaikutus
Toki on hienoa juhlia monimuotoisuutta yhdessä ja tuoda sitä esiin vaikkapa muokkaamalla brändiprofiili sosiaalisessa mediassa sateenkaaren väreihin. Eihän se ole keneltäkään pois ja luo edelleen tietynlaista aikaansa seuraavaa kuvaa yrityksestä.
Muutama vuosi sitten tämä olikin vielä iso teko monelta toimijalta, mutta enää se ei tunnu oikein riittävän. Erityisesti, jos tavoitteena on saada aikaan pysyviä muutoksia yritysmielikuvaan. Nyt vaatimuksena on aitous ja rehellisyys. Ulkokultaisuus ei riitä. Pride-juhlinta on vieläpä jotenkin eri asia kuin juhannus- tai ystävänpäiväteemaiset sisällöt. Sen tiimoilta vaaditaan vielä jotain enemmän.
Tärkein kysymys Pride-juhlinnan yhteydessä ei siis olekaan se, millä kuvalla tai logomuokkauksella me osallistumme, vaan mitä konkreettista meidän yrityksessämme tehdään diversiteetin hyväksi – niin yrityksen sisällä kuin sen ulkopuolella. Onko diversiteetti ja syrjimättömyys vain sanoja strategiassa vai käytäntöjä ohjaava punainen lanka?
Minä uskon ja luotan yritysviestintään, joka perustuu avoimuuteen, konkretiaan ja haluun olla vuorovaikutuksessa yhteiskunnan kanssa. Ei siis julkilausumia, tyhjiä lupauksia tai sateenkaarilipun heilutusta, jos näille ei löydy tukea yrityksen arjesta. Tätä on käytännössä dialogiloikka, jonka ottamiseen kannustan kaikkia yrityksiä.
Kättä siis sydämelle ja tutkiskelkaa yrityssieluanne. Oletteko sisällönjulkaisu- vai vuorovaikutusbisneksessä?
Konkreettinen teko ja siitä viestiminen on jo asteen uskottavampaa kuin pelkkä profiilikuvan muokkaus tai sateenkaarilipun heiluttelu. Jos sitä lippua ei sitten satu heiluttamaan toimitusjohtajanne Pride-kulkueessa megafoni kourassa.
Vuorovaikutus on oletusarvo
Vuorovaikutuksen keskeisyyttä, minkä tahansa suhteen kehittämisessä, voisi kuvata yksikertaisella esimerkillä. Kenen kanssa sinä mieluiten keskustelisit vaikka Pride-kulkueessa; sen tyypin, joka hymyilee kauniisti, mutta ei sano mitään. Vai sen tyypin kanssa, joka heiluttaa lippua ja huudahtaa joka kerta “Jee!”, kun sanot jotain painokkaasti. Vai kenties sen kanssa, joka kuuntelee sinua ja pystyy keskustelemaan kanssasi juuri siitä asiasta, josta sinä sillä hetkellä haluat keskustella.
Teidänkin yrityksenne “brändipersoona” on nimittäin jatkuvassa kulkueessa yhteiskunnan muiden jäsenten kanssa. Joudutte valitsemaan roolinne ja tekemään päätöksen siitä, minkä tasoista vuorovaikutusta käytte sidosryhmienne kanssa.
Älkää jääkö seinäruusuiksi tai katteettomien lupausten antajiksi.
”Brändi on aina persoona. Sillä on tapansa puhua. Kommunikoida. Elää. Sillä on tapansa käyttäytyä. Olla osa yhteisöä. Jos brändin persoona on eheä ja rikas, se kommunikoi rikkaasti. Rikas perimä ei synny diversiteettiohjelmilla ja firman arvoja rukkaamalla. Rikas perimä syntyy sillä, että rakastaa ennakkoluuttomasti. Ja vaalii rakkauden hedelmiään.”
Voit muuten pitää tätä kirjoitusta konkreettisena rakkauden osoituksena minulta sinulle.
Happy Pride ja oikein aurinkoista kesää meille kaikille!