Twitterin ympärillä tapahtuu paljon: pörssiyhtiön johto vaihtuu, 140 merkin twiitin pituuden huhutaan vaihtuvan 10 000 merkkiin ja Twitteriä vertaillaan milloin Facebookiin, milloin Snapchattiin. Yhden mielestä Twitterissä ei ole tarpeeksi käyttäjiä, toisen mielestä siellä on keskustelua liikaakin.
Mitä tavoitteellinen sosiaalisen median käyttäjä voi tehdä? Asiantuntija Twitterissä voi käyttää aikaa palvelun tulevaisuuden spekulointiin tai sitten hyödyntää sen, mitä hyödynnettävissä on. Itse kallistun jälkimmäiseen.
Tehokkuutta Twitterin käyttöön
Ennen kaikenkansan Twitter-välineiden hyödyntämistä on tärkeää miettiä, minkä asioiden parissa haluaa rajallisen someaikansa käyttää. Tee vaikkapa itsellesi 5-10 kohdan lista itsellesi tärkeimmistä aiheista, joista käytäviä keskusteluja haluat verkossa seurata. Voit toki seurata muitakin aiheita, mutta kehotan priorisoimaan itsellesi tärkeimpiin.
Esimerkinomaisesti käytän tässä seuraavaa aihelistaa:
- Periscope
- Snapchat
- työntekijälähettilyys
- henkilöbrändi
- sosiaalinen media
Tavoitteellisen hyödyntämisen kulmakivi: Kuuntelu
Twitter on tällä hetkellä ja todennäköisesti vielä vuodenkin päästä, se palvelu, jonne ilmiöt kuuluvat ja näkyvät nopeimmin erilaisten siilojen yli. Moni mielenkiintoinen projekti ja yhteisö saa ensikimmokkeensa Twitter-keskustelusta, vaikka osa jatkotyöstämisestä tehdäänkin muissa palveluissa suljetuissa yhteisöissä.
Twitterin kuuntelu onnistuu kahdella yksinkertaisella tavalla, jotka eivät ole uusia, mutta äärimmäisen tehokkaita: hauilla ja listoilla.
Haut – löydä omat aiheesi
Tee hakuja joko yksittäisillä sanoilla tai monilla sanoilla yhtä aikaa. Tässä muutamia esimerkkejä, joita voit kokeilla kirjoittaa Twitterin hakukenttään, jotta saat ideasta kiinni:
- Hae yksittäistä sanaa: esim. työntekijälähettilyys. Huom! tämä haku löytää myös twiitit, joissa termiä on käytetty hashtagina eli #työntekijälähettilyys
- Hae saman aiheen eri muotoja tai synonyymejä. Esimerkiksi työntekijälähettilyys OR työntekijälähettiläs OR brändilähettiläs OR ”employee advocate” OR “employee advocacy”. Tällä tavalla saat kiinni nekin twiitit, joissa termiä on käytetty taivuttaen tai eri kielellä.
- Hae useita eri termejä samalla haulla. Esimerkiksi Periscope OR Snapchat OR työntekijälähettilyys OR henkilöbrändi OR “sosiaalinen media”.
Käyttämällä edistyneempiä hakutoimintoja, saat laajemman katsauksen eri aihealueisiin. Hakujen perusteella huomaat nopeasti, mistä aiheista riittää keskustelua ja hyvää sisältöä. Saat myös katsauksen siitä, ketkä ovat aktiivisia osallistujia. Nämä henkilöt kannattaa ottaa seurantaan. Samalla huomaat myös, jos tietyn teeman ympärille on vakiintunut tietty aihetunniste eli hashtag. Tällaisia ovat esimerkiksi suomenkielisen sosiaalisen median keskustelun keräävä #somefi, ja suomenkielisen keskustelun Periscopesta ja Snapchatistä keräävät #periscopefi ja #snapchatfi.
Listat – kokoa lista mielipidevaikuttajista
Kun olet löytänyt oman aiheesi aktiiviset keskustelijat, mutta et halua seurata heitä kaikkia tai jos uutisvirtasi päivittyy liiankin tiiviisti, voit luoda haluamistasi tärkeistä seurattavista tileistä listat. Näin pääset katsomaan vain näiden haluamiesi henkilöiden tai yritystilien twiittejä. Listoille lisääminen on pienen vaivan takana, mutta se palkitsee varsinkin, kun mennään seuraavaan vaiheeseen eli Tweetdeckin käyttöön. Voit lisätä käyttäjiä listoille klikkaamalla henkilön profiilissa ratas-painiketta, jonka jälkeen löydät listat-painikkeen.
Kuuntelun apuväline: TweetDeck
Tweetdeckin avulla saat nopeasti rakennettua itsellesi tilannehuoneen, eli näkymän siitä, mitä itsellesi kiinnostavista aiheista keskustellaan Twitterissä juuri nyt. Näin sinun ei tarvitse käyttää tilannekuvan luomiseen kuin muutamia minuutteja ja saat itsellesi tärkeimmät haut silmiesi eteen käymällä yhdellä sivustolla. Samalla osallistuminen keskusteluun helpottuu ja Twitterin sisällöistä muodostuu sinulle entistä loogisempi kokonaisuus.
Lisää siis hyväksi todetut haut ja listat TweetDeckin sarakkeiksi ja nauti hyvin suodatetuista tietovirroista!
Kirjoittaja: Marko Suomi