Vetcare Finland
NousNous – kyllä kuono kertoo
Aikaisemmin Suomessa ei ole ollut tarjolla premium-laatuista, viljatonta ja aidosta lihasta valmistettua herkullista makupalaa. Vetcare Finland antoi LM Somecolle kokonaisvastuun uuden koirille ja kissoille tarkoitetun makupalatuotteen suunnittelusta ja lanseerauksesta Suomessa. Tavoitteena oli tarjota PT-kaupan kanaviin uutuussarja, joka avulla vähittäiskaupan suuret toimijat pystyvät paremmin vastaamaan kasvavaan premium-trendiin lemmikkieläinruokien kategoriassa.
Ensimmäisessä vaiheessa LM Somecon design- ja tuotesuunnittelutiimi ideoi tuotesarjalle houkuttelevan NousNous -brändinimen ja pakkausilmeen, koska kyllä lemmikin kuono kertoo, millaiset herkut ovat hyviä: nose knows, kuten sanonta kuuluu. Värikäs ja leikkisä pakkausilme puhuttelee koirien omistajia, mutta soveltuu myös kissojen herkkuihin. Pohjoismaisen selkeä ja raikas pakkausilme viestii turvallisesta ja hyvänmakuisesta tuotteesta.
”NousNous-nimi ja pakkausilme on saanut erittäin positiivista ja innostunutta palautetta sekä sisäisesti että asiakkailtamme. Tuotesarja erottuu hyllyistä erinomaisesti ja on jo nyt saanut rohkaisevan vastaanoton kuluttajilta.”
Päivi Klemm
Markkinointi- ja avainasiakaspäällikkö
Vetcare Finland Oy
Lanseerauksen ydinajatukseksi kiteytyi toimintaa ohjaava idea: Kyllä kuono kertoo – nose knows. Makupalat ovat sanatonta kommunikaatiota. Ne ovat kiitos, palkkio, herkku, hyvittely, rakkaudenosoitus. Ja herkästi sekä tuoksuja että tunnelmia aistivan lemmikin kuono kyllä tietää, mistä on kyse.
Lanseerauksen sisältösuunnittelua tukemaan halusimme kuulla näkemyksiä kuluttajapinnasta. Kartoitimme kyselytutkimuksella lemmikkien omistajien tottumuksia lemmikin palkitsemiseen ja makupaloihin. Hyödynsimme keräämäämme dataa lanseerauksen eri sisällöissä; huumoria hyödyntävissä kuvissa, videoissa sekä visuaalisesti näyttävissä infograafeissa. Tutkimustulokset myös muodostivat mediatiedotteidemme punaisen langan.
Tuotelanseerauksen viestinnällinen tavoite oli rakentaa kohdeyleisön tietoisuutta tuotteesta toivotulla mielikuvalla. Viestinnän toimenpiteet perustuivat yleisösuunnitteluun, mihin pohjaten rakensimme mediakokonaisuuden kattamaan niin oman, ostetun, ansaitun kuin lainatunkin median. Tämä edellytti kiinnostavan sisällön suunnittelua yhdessä koiranomistajien ja alan vaikuttajien kanssa sekä tehokkaasti ostettua sosiaalista mediaa ja Google-näkyvyyttä. Medianäkyvyyttä rakennettiin tiedotteen laajalla valtakunnallisella jakelulla sekä pienemmillä täsmälähetyksillä valittuihin medioihin. Lisäksi tiedottamisessa hyödynnettiin asiakkaan omia verkostoja ja kanavia.
Lanseerauksessa halusimme kasvattaa ja sitouttaa kohdeyleisöä sekä saada aikaan käyttäjien tuottamaa sisältöä. Kontaktoimme huolellisesti valikoituja mikrovaikuttajia, joille toteutettiin laajamittainen tuotejakelu käsin kirjoitetun rakkauskirjeen muodossa.
Sosiaalisen median kuva-, video- ja infografiikkasisältöjen tavoitteina oli ensisijaisesti saada kohderyhmämme huomaamaan, tunnistamaan ja muistamaan brändi. Tavoittavuuden lisäksi pyrimme herättämään sisällöillä samaistuttavuutta ja sitoutuneisuutta, näin herättäen tunteita sekä kasvattaen reaktiomääriä ja niiden myötä tulevaa ansaittua näkyvyyttä.
Sisältömarkkinoinnin toimenpiteillä Sanoman kanavissa haettiin lanseerauksen alkuun vahvaa tavoittavuutta kohderyhmässä. Yhdessä Sanomien kanssa toteutettiin Iltasanoma.fi:ssa kattava asiantuntija-artikkeli, jossa annettiin vinkkejä koiran kouluttamiseen ja palkitsemiseen. Bränditunnettuuden vahvistamisen tueksi lukijoille kohdistettiin jälkikäteen NousNous -display-mainontaa.
”LM Somecon vahva ja monipuolinen osaaminen kaikissa tarvitsemissamme osaamisalueissa on vakuuttavaa. Heidän strateginen ja luova työotteensa sekä pitkä kokemus vähittäiskaupan brändimarkkinoinnista ovat syitä, miksi valitsimme heidät tähän tehtävään emmekä ole joutuneet pettymään, päinvastoin. NousNous -tuoteperhe on vasta lanseerauksen alkuvaiheessa, mutta alku on ollut lupaava myös kaupallisesti.”
Petri Bäcklund
Eläinlääketieteellinen johtaja
Vetcare Finland Oy