Metan alustat elävät jatkuvassa myllerryksessä. Muutoksia ja uusia toiminnallisuuksia tuntuu tulevan harva se viikko. Meiltä on kyselty paljon etenkin Facebookin uudesta sivukokemuksesta. Miten se eroaa vanhasta, miten sen saa käyttöön, mitä uutta tai parempaa se tarjoaa ja mitä tulisi huomioida? Lue vastaukset näihin kysymyksiin tästä blogiartikkelista.
Mikä uusi sivukokemus?
Hallinnoidessasi Facebook-yrityssivuja olet melko varmasti jo törmännyt siihen, että sivurakenne ja ulkonäkö ovat muuttuneet osalla sivuista. Uusi sivukokemus ei ole vielä ihan kaikkien sivujen käytettävissä, ja osalla hallinnoimistasi sivuista saatetaan edelleen käyttää perinteistä harmaasävyistä sivukokemusta, mutta kaikki yrityssivut tulevat joka tapauksessa kokemaan muutoksen. Ajankohta voi vaihdella, eikä siihen pysty itse vaikuttamaan, vaan Meta tuo uuden sivukokemuksen käyttöön sivuille oman julkaisuaikataulunsa mukaisesti. Joillain sivuilla on edelleen mahdollisuus siirtyä ns. perinteisten ”harmaiden sivujen” ja uuden sivukokemuksen välillä.
Kun sivusi päivittyy uuteen versioon, niin julkaisut, kuvat, videot ja tarinat, sivusi hallinnoimat ryhmät kuin kaikki muu sivusi sisältö siirretään uudelle sivullesi automaattisesti. Myös kaikki sivusi saamat tykkääjät ja seuraajat siirretään uudelle sivullesi. Jos sivullasi on sininen vahvistusmerkki, se siirretään uudelle sivullesi.
Mikä muuttuu?
Sivun ulkoasu ja Facebookin käyttö eri rooleissa
Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa ja mikä on erilaista uudessa Facebook-sivukokemuksessa? Metan sanoin uudelleensuunnitellun sivun asettelu on siistimpi ja navigointi helppokäyttöisempi. Erityisesti sujuvuutta usean sivun hallinnoijalle tarjoaa mahdollisuus käyttää Facebookia eli rooleissa. On siis entistä helpompaa siirtyä yritys- tai organisaatiosivun ja henkilökohtaisen profiilin välillä, jolloin ne myös pysyvät paremmin erillään, ja on myös helpompaa seurata erikseen niiden uutisvirtoja eli syötteitä (news feed). Näin ollen myös yritys- ja organisaatiosivun nimissä on aiempaa helpompaa käydä reagoimassa muiden sivujen julkaisuihin.
Profiilista toiseen vaihtaminen tapahtuu desktopilla ja mobiilissa oikeasta yläkulmasta oman profiilikuvan vierestä nuolikuvakkeella. Mobiilissa voit painaa pitkään oikean alakulman profiilikuvaasi, niin saat hallinnoimiesi sivujen valikon näkyviin. Desktop-versiolla voit myös klikata vasemman laidan valikon takaa aukeavaa ”Sivut”-painiketta. Tämän valikon takaa löytyy myös paljon muita hyödyllisiä toimintoja, joita kannattaa käydä tutkimassa.
Oikeuksien hallinta ja roolit: täysi tai osittainen käyttöoikeus
Sivujen käyttöoikeuksien hallinta on uudessa sivukokemuksessa muuttunut hieman, ja roolit on nimetty uudelleen. Onkin erityisen tärkeää, että viimeistään nyt teillä on organisaatiossa käytössä Facebook Business Manager, jonka alla oikeudet, sivut, mainostilit ja pikselit istuvat yhdessä paikassa. Minnan keväinen blogiartikkeli avaa vielä hyvin Business Managerin ja muiden työkalujen merkityksen.
Oikeustasot uudessa sivukokemuksessa ovat siis erilaiset perinteiseen sivuun verrattuna, esimerkiksi ”muokkaaja” ja ”moderaattori” -rooleja ei sellaisenaan enää ole. Mutta voit nyt antaa luotetuille henkilöille täyden käyttöoikeuden tai osittaisen käyttöoikeuden.
Täyden Facebook-käyttöoikeuden haltijat voivat hallinnoida:
- Asetuksia: hallinnoi ja muokkaa kaikkia asetuksia, kuten sivun tietoja ja sivun poistamista.
- Käyttöoikeuksia: anna ihmisten hallita sivua tai linkitettyä Instagram-tiliä tai poista tämä oikeus ihmisiltä. Voit hallita myös niitä käyttäjiä, joilla on sivun täysi Facebook-käyttöoikeus.
- Tehtäväkäyttöoikeuksia: anna ihmisille oikeus hallinnoida sivua tai poista se heiltä.
Kaikki toiminnot, jotka teet sivun nimissä, näkyvät kaikille sitä hallinnoiville. Henkilö, jolla on sivun täysi Facebook-käyttöoikeus, on vastuussa kaikista sen toiminnoista, ja hänen on noudatettava Facebookin käyttöehtoja. Onkin erityisen tärkeää, että kaikilla admin-tason käyttäjillä on kaksivaiheinen tunnistautuminen käytössä, ja matkustaessa ulkomailla tai käytettäessä Facebookia uudella laitteella ja uudessa sijainnissa, he varmistavat, että ”se olin minä”. Tällä eliminoidaan myös mahdollisia sivujen ja tilien lukituksia sekä rajoitettuja käyttötiloja. Kannattaakin muistaa, että kaikilla sivun hallinnoijilla ei tarvitse olla täysiä oikeuksia, mutta täyden ylläpitäjän rooli vain yhden harteilla aiheuttaa usein haasteita.
- Käyttäjät, joilla on joko Facebook-oikeus täydellä käyttöoikeudella tai osittaisella käyttöoikeudella, voivat:
- Julkaista sisältöä: luo, hallinnoi ja poista mitä tahansa sivun sisältöä, kuten julkaisuja ja tarinoita.
- Vastata viesteihin sivun nimissä postilaatikossa.
- Vastata kommentteihin sivulla ja muokata tai poistaa sivun aiemmin tekemiä kommentteja.
- Hallinnoida linkitettyjä tilejä: lisätä, hallinnoida tai poistaa linkitettyjä tilejä (kuten Instagram-tili).
- Tehdä mainontaa sivun nimissä, muokata hallinnoida ja poistaa mainoksia.
- Tarkastella kävijätietoja niin sivun, yksittäisen julkaisun tai mainoksen osalta tai analysoida sivun tehokkuutta.
- Järjestää tapahtumia: luoda, muokata tai poistaa sivun tapahtumia.
- Poistaa tai estää ihmisiä sivulta.
Facebook-sivun analytiikka ja muut toiminnallisuudet
Yksi asia, mikä on selkeästi harmittanut monia, on uuden sivukokemuksen puutteellisempi analytiikka verrattuna vanhempaan sivuversioon sekä epäjohdonmukaisuudet analytiikassa. Mikäli analytiikan seurantaan on käytössä erillinen dashboard kuten vaikkapa Googlen Data Studio (uudelta nimeltään Looker Studio), sinne saadaan rajapinnan kautta sama data kuin ennenkin. Sijaintien hallinta ja kansainvälinen sivurakenne eivät toistaiseksi ole käytettävissä uuteen sivukokemukseen siirtyvillä sivuilla.
Kun uutta sivukokemusta alettiin lanseerata käyttöön, ainoa tapa olla yhteydessä uuteen sivuun oli seurata sitä, eli sivujen tykkäämismahdollisuus poistui. Joillakin uusilla sivuilla on nyt kuitenkin myös sivun tykkäykset. Metan mukaan tämä antaa ihmisille enemmän tapoja olla yhteydessä, mutta se aiheuttaa tällä hetkellä varmasti myös hämmennystä. Sivutykkääjien tai seuraajien määrät näytetään uudessa sivukokemuksessa sivun nimen alapuolella toimintopainikkeesta riippuen. Esimerkiksi Tykkää-painiketta käyttävien sivujen tapauksessa näytetään sivutykkäysten määrä, ja näiden sivujen seuraajamäärän voi tarkistaa ammattilaisen hallintapaneelista. Jos sivulla taas on käytössä Seuraa-toimintopainike, sivun nimen alapuolella näytetään seuraajien määrä. Joissakin tapauksissa näkyvissä ovat molemmat, eli tässäkin on vaihtelua sivujen välillä, ja muutoksiakin oletettavasti on tulossa. Uutta sivukokemusta selkeästi yhä kehitetään ja muutetaan isosti.
Uusi sivukokemus tulee jossain kohtaa automaattisesti ja ehkä vahingossakin yritys- tai organisaatiosivulle käyttöön.
Mikäli vaihdat uudesta sivukokemuksesta perinteisen malliseen sivuun, varaudu siihen, että kaikki luonnokset ja ajastetut julkaisut sekä tarinat eivät siirry mukana. Aiemmin olit saattanut tottua julkaisutyökalujen löytymiseen sivun vasemmalta laidalta, kun uusi sivukokemus taas ohjaa käyttämään esimerkiksi ilmaista Meta Business Suitea julkaisujen tekemiseen. Tokihan teillä voi organisaatiossa olla käytössä jokin kolmannen osapuolen julkaisu- ja hallintatyökalu, kuten Sprout Social tai Falcon.
Business Suitesta näet helposti sivun ja julkaisujen analytiikan, kävijätiedot, vastaat Facebook- ja Instagram-kommentteihin ja -viesteihin yhdestä näkymästä, pääset hallintatyökaluihin, mainostamaan ja siirtymään myös Business Managerin alta löytyvään Mainonnan hallinta -työkaluun, josta ammattimainen mainonta kannattaa ensisijaisesti hoitaa. Koska vain muutos on pysyvää, sivuihin saattaa tulla uusia jippoja ja muutoksia piankin tämän blogikirjoituksen jälkeen.
Mikäli kaipaat apua esimerkiksi Business Managerin tai Business Suiten kanssa, olet kiinnostunut dashboard-ratkaisuista, joista näet oman datasi reaaliaikaisesti, tai tarvitset sparrausta mainonnassa, autamme mielellämme.