Miten organisaationne näkyy ansaitussa mediassa? Vai näkyykö se lainkaan? Tiesitkin jo, että ansaittu medianäkyvyys on arvokkainta medianäkyvyyttä, onhan kertojana journalistinen toimitus. Moni viestijä kuitenkin arastelee median kontaktointia. Toisessa ääripäässä ämpärikaupalla tehtailtuja tiedotteita roiskitaan kaikkiin mahdollisiin medioihin ja sitten jäädään odottamaan tuloksia. Todennäköisesti turhaan.
Viime vuonna julkaistun Reuters-instituutin Digital News Report -tutkimuksen mukaan 76 prosenttia suomalaisista luottaa itse seuraamiinsa uutisiin. Tiedonnälkämme on kansainvälisesti korkealla tasolla, ja eri medioita seurataan tiiviisti. Pysyäkseen kiinnostavana media janoaa tarinoita, ja usko tai älä, teilläkin riittää niitä kerrottavaksi. Nyt onkin mitä mainioin aika lähteä työstämään ensi vuoden PR-strategiaa. Hyvin suunnitellun PR-strategian avulla parannat organisaatiosi mahdollisuuksia paitsi keskustelun herättämiseen mediassa myös sen liidaamiseen.
Keräsin sinulle muutaman vinkin helpottamaan mediaviestinnän suunnittelutyötä.
1. Pohdi
Pohdi, millaisia tavoitteita mediaviestinnälle tulisi asettaa. Keitä on tärkeintä saavuttaa nimenomaan ansaitun median kautta? Mitkä ovat sellaisia strategisia ulostuoja, jotka resonoivat markkinoiden toiminnassa? Voisiko näihin liittää tekoja, joiden omistajiksi teidät jatkossa liitetään?
Aukikirjoita teemat/aiheet mediaa ja yleisöä kiinnostaviksi merkityksellisiksi tarinoiksi. Mieti, miten saisit kerrottua ydinasiasta tuoreesta ja jopa yllättävästä näkökulmasta. Rakenna teemasta kiinnostava puheenaihe liittämällä se ajankohtaiseen esillä olevaan asiaan.
2. Selvitä
Selvitä, mitkä mediat ja toimittajat käsittelevät teille tärkeitä teemoja tai aihealueita. Mediavalintaan vaikuttavia kysymyksiä ovat muun muassa
- Koskettaako aihe valtakunnallisesti vai löytyykö paras kohdeyleisö alueellisista medioista?
- Onko aihe yleisesti kiinnostava vai vaatiiko se kenties tietylle ryhmälle suunnatun erikoismedian?
- Millaiset mediatyypit toimisivat tälle aiheelle ja ajankohdalle parhaiten: digitaaliset alustat, podcastit, printti, radio vai kenties tv?
3. Päätä
Päätä edellisten perusteella, lähetätkö tiedotteen laajemmalla jakelulla relevantteihin medioihin vai tarjoatko juttuideaa valitsemallesi toimittajalle. Jälkimmäinen on perusteltu vaihtoehto silloin, kun jo tunnet aihealueesta kirjoittavan toimittajan ja voit olettaa, että juttuidea tulee kiinnostamaan häntä.
4. Auta
Auta toimittajia parhaasi mukaan. Tarjoa mahdollisuus asianomistajien haastatteluun ja lisätietojen hankintaan. Varmista lisätietojen antajien kanssa, että he ovat valmistautuneita ja sitoutuneita vastaamaan toimittajien yhteydenottoihin.
5. Pysy hereillä
Pysy hereillä, seuraa mediamaisemaa ja reagoi organisaation strategian kannalta oleellisiin puheenaiheisiin tarjoamalla taustoittavaa tietoa tai jopa täysin uusia näkökulmia. Muistathan, että hyväkään PR-suunnitelma ei ole kiveen kirjoitettu. Suunnitelmaa ei kannata tehdä liian pitkälle eteenpäin, vaan on hyvä jättää tilaa myös toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin.
P.S. Muista myös seurata mediaviestinnän onnistumista. Autamme sinua mielellämme niin mediaviestinnän strategisessa suunnittelussa ja toteutuksessa kuin mediaseurannassa ja raportoinnissakin. Kysy rohkeasti lisää!