Siinä missä esimerkiksi TikTok palkitsee avokätisesti ahkeran sisällöntuottajan orgaanisella näkyvyydellä, Metan omistamissa kanavissa ilmainen näkyvyys on yritys- ja organisaatiotilille yhtä odottamaton onnenkantamoinen kuin revontulet Riihimäellä. Pitäisikö Instagramin ja Facebookin suhteen alkaa jo himmailla, vai vieläkö seniori-ikäisiin sosiaalisen median kanaviin kannattaa panostaa? Tässä neljä syytä pitää Facebook ja Instagram kanavastrategian keskiössä vuonna 2023.
1. Laajin kohderyhmä
Facebookista ja Instagramista saavutettava kohderyhmä on laajin sekä demografiatiedoiltaan että lukumäärällisesti mitattuna. Metan tuoreimpien lukujen mukaan Facebook ja Instagram ovat Suomessa käyttäjämääriltään tasavahvat kolmella miljoonalla kuukausittaisella käyttäjällään, mikä tekee alustoista Suomen suurimmat sosiaalisen median kanavat. Vaikka suuri yleisö ei takaa markkinoijalle oikotietä onneen, on hyvin todennäköistä, että tuotteesi tai palvelusi löytää kaltaisiaan kavereita Facebookista tai Instagramista.
2. Korkein tuotto sijoitukselle
Statistan teettämässä tuoreessa maailmanlaajuisessa tutkimuksessa B2B- ja B2C-markkinoijat raportoivat Facebookin olevan yhä korkeinta sijoitetun pääoman tuottoa (ROI) tuova sosiaalisen median alusta vuonna 2022. Merkille pantavaa on, että Instagram, YouTube ja TikTok sijoittuivat kaikki jaetulle toiselle sijalle, ja LinkedIn näiden taakse viidenneksi.
Hubspotin vielä tuoreemman kyselyn mukaan ensimmäisen sijan nappaa Instagram, ja Facebook tulee toisena. Lienee turvallista sanoa, että kumpi tahansa ykköspystin saakin, Meta on onnistunut rakentamaan alustoilleen markkinoijia monipuolisesti tyydyttävän kaupallisen koneiston.
3. Suurempi ostovoima, suoraviivaisempi ostopolku
Koska Facebookin ja Instagramin käyttäjät ovat pääosin hieman vanhempia kuin esimerkiksi TikTokin, käyttäjäkunnalla on todennäköisemmin sekä rahaa että päätösvaltaa niin sähköyhtiöön, sulkapallovuoroon kuin sisustustyynyihin. Metan kanavissa ostopolkua on myös teknisesti helpotettu kanavien sisäisillä toivelistoilla, tuotekatalogeilla ja tuotemainoksilla.
4. Laajimmat sisältömahdollisuudet
Linkkipostaus? Hassutteluvideo? Karuselli-infograafi? Puhuva pää -live? Kissakuva? Vaalimainos? 24 tunnin jälkeen bittiavaruuteen katoava julkaisu? Verkkokauppavierailijoiden retargetointi? Meta hoitaa. Siinä missä useimmat kanavat ovat erikoistuneet joko lyhyen tai pitkän formaatin videoon, tekstiin tai kuvaan, ovat Facebook ja Instagram kuin ne kuuluisat Prisman hyllyt: kaikkea on.
Siinä ne – neljä merkittävää syytä pitää Facebook ja Instagram kanavastrategian keskiössä vuonna 2023. Toivon kuitenkin, että viisaus asuu sinussa, hyvä lukija, ja käytät tarjoamaani informaatiota hyvään: pidä mielesi (ja kanavastrategiasi) aina avoinna myös muille kiinnostaville apajille, kuten TikTokille ja SnapChatille, joista Emilia on kirjoittanut blogiimme.
Pssst. Jos haluat kuulla Facebook- ja Instagram-markkinoinnista vuonna 2023, hyppää mukaan #Digiviestijä-webinaarisarjaan, jossa käsittelemme Metan kanavia keskiviikkona 15.3.
Sosiaalisen median trendikatsaus 2023
Olemme koonneet trendikatsauksen, jonka avulla voit tehdä alkavasta vuodesta entistäkin paremman sosiaalisen median läsnäolollesi.