Meta julkaisi kesällä 2023 Threads-sovelluksen, ja se saapui Euroopan unionin alueelle loppuvuodesta 2023. Sen tarkoituksena on haastaa X (ent. Twitter) tekstipohjaisessa sosiaalisen median viestinnässä. Lue tästä blogiartikkelista, mistä Threadsissa oikein on kyse.
Meta, tuo Facebookin ja Instagramin emoyhtiö, on jo pitkään pyrkinyt sosiaalisen median yksinvaltijuuteen. Käytännössä aina, kun joku muu on keksinyt joko uuden sisältömuodon tai viestintätrendin, Meta pyrkii omien sovellustensa kautta kaappaamaan vastaavan toimintamallin omille alustoilleen. Twitter oli porskuttanut pitkään omaan suuntaansa ja se oli etenkin julkishallinnon ja B2B-yritysten kannalta merkittävä kanava, jossa on tavoittanut niin mediaa kuin mielipidevaikuttajia.
Elon Muskin ostettua Twitterin ja sekoitettua pakkaa huolellisesti (mm. vaihtamalla Twitterin nimen X:ksi), Meta tuntuu näkevän hetkensä tulleen tekstipohjaisen viestinnän saralla. Keväällä jo huhuttiin tästä uudesta palvelusta, jonka nimeksi oli jossain kohtaa tulossa Barcelona, mutta sovellus lanseerattiin Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa heinäkuun alussa nimellä Threads.
Threads lanseerattiin joulukuussa 2023 Euroopan unionin alueella. Lanseeraus vivästyi, koska Euroopan unionin sääntely kieltää käyttäjätietojen jakamisen eri palveluiden, kuten Threadsin ja Instagramin välillä. Tämä saatiin kuitenkin ratkottua lanseerauksen yhteydessä.
Threads ja Instagram linkittyvät tiiviisti

Threads on sovellus, johon voi kirjautua Instagram-tunnuksilla. Palvelussa voi julkaista maksimissaan 500 merkin mittaisia tekstijulkaisuja, sekä kuvia, linkkejä, videoita ja keskustelua, joita ei voi muokata jälkikäteen. Käytännössä Threads on kiinnostava palvelu etenkin niille Instagramin käyttäjille, joilla on jo valmiiksi iso yleisö tilillään ja jotka ovat kiinnostuneita tekstipohjaisen sisällön julkaisusta.
Tekstipohjaisuus tuo mahdollisuuden luoda matalalla kynnyksellä sisältöä, koska jokaisessa julkaisussa ei tarvitse olla kuvaa tai videota, kuten Instagramin puolella. Threads ei alkuun tukenut muista sosiaalisen median kanavista tuttujen aihetunnisteiden käyttöä, mutta sittemmin kanavaan on tuotu mahdollisuus käyttää yhtä tiettyyn aiheeseen sisällön sitovaa tunnistetta. Mikäli yrität käytännössä julkaista useamman risuaidalla eli aihetunnisteella merkityn tunnisteen, niistä vain ensimmäinen muuttuu toimivaksi linkiksi.
Kanavapaletissa Threads on monilla käyttäjillä sijoittunut ammatillisen ja henkilökohtaisemman viestinnän välimaastoon. Alkuvaiheessa pääpaino oli etenkin kevyellä, henkilökohtaisella keskustelulla, johon voi liittyä hyvinkin matalalla kynnyksellä.
X:n eli entisen Twitterin suosio on pudonnut. Metan Threads ja Bluesky ovat nousemassa sille varteenotettaviksi vaihtoehdoiksi. Moni organisaatio on jo vähentänyt ja kokonaan lopettanut X:n käytön, vaikka se on etenkin median tavoittamisessa ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa aiemmin ollut merkittävässäkin roolissa.
Lyökö Threads läpi?
Yhteiskunnalliseen keskusteluun tarvitaan avoin alusta, jossa keskusteluja seurataan aiheiden perusteella, ei pelkästään omien verkostojen sisällä, joten Threadsillä lienee tähän mahdollisuus. LinkedInissä yhteiskunnallinen keskustelu tai esimerkiksi edunvalvonta on haastavaa, jos omasta verkostosta ei löydä oikeita käyttäjiä. Näin ollen joku avoimempi alusta tarvittaisiin keskustelulle.
Threadsin haasteena on se, ettei julkaisussa voi käyttää kuin yhtä merkittyä aihemerkintää kerrallaan, jolloin kirjoittajan tulisi tietää, onko aiheesta jo kirjoitettu jollain tietyllä aihetunnisteella. Tällä hetkellä suurin osa käyttäjistä taitaa yhä jättää keskustelut merkitsemättä lainkaan. Toki hakutoiminnoilla voi etsiä itseä kiinnostavien aihepiirien sisältöjä, mutta löytäminen on tällöin hankalampaa kuin se aihetunnisteisiin perustuvassa haussa oli.
Threads on jo integroitu sosiaalisen median hallinnointi- ja julkaisualustoihin, kuten Sprout Socialiin, eli julkaisuja voi nykyään jo julkaista ja ajastaa näiden työkalujen kautta. Sen sijaan Facebook-sivujen ja Instagram-tilien omistajuuden sekä käyttöoikeuksien hallinnointiin tarkoitettuun Metan Business Manager-hallintaympäristöön Threadsia ei vielä ole integroitu. Tammikuussa 2025 saimme lukea Threadsin ensimmäisten mainostestien alkavan Japanissa ja Yhdysvalloissa. Näin ollen voimme olettaa, että alustan kaupallistamista jo kovin suunnitellaan, ja samassa yhteydessä se varmasti integroidaan myös Metan muuhun hallinnointiin.
X:ää ei enää nähdä yritys- ja organisaatiokäytössä kovinkaan merkittävänä kanavana sen muututtua Elon Muskin poliittisen agendan edistämisen alustaksi.
Niin Suomessa kuin muualla maailmassa monet organisaatiot ja esimerkiksi poliittiset päättäjät ovat X:stä jo poistuneet – joko isommin tiedottaen tai hiljaisesti kanavan käyttöä vähentäen. Uusista kanavista juuri Threads tuntuu löytäneen aktiivisia keskustelijoita, mutta kanava ei toisaalta samalla tapaa sovellu ajankohtaisen keskustelun seurantaan kuin Twitter aikanaan. Jäämme siis odottamaan tulevia kehityssuuntia ja seuraamme kehitystä aktiivisesti!
Mikäli haluat oppia lisää Threadsin ja Blueskyn käytöstä, olet tervetullut Threads, Bluesky ja X: sosiaalisen median kehitys -webinaarikoulutukseemme.
Blogiartikkeli on päivitetty ajantasalle 28.1.2025.

Pysy #SomenHermolla!
Haluatko päivittää laajemminkin sosiaalisen median osaamisesi ajan tasalle? Toteutamme kerran kuussa #SomenHermolla-webinaarin, jossa käydään läpi suosituimpien sosiaalisen median kanavien ajankohtaiset muutokset ja inspiroivia sisältöesimerkkejä edellisen kuukauden ajalta.