Jo vuoden ajan olemme olleet LM Someco. Onnistuneesta luovasta liitosta kertovat kasvava tiimi, yhteistyön ilmapiiri ja ennen kaikkea asiakkailtamme saatu hieno palaute.
Vuosi sitten kerroimme, että LM& ja Someco yhdistyvät. Viestimme kuului: ”Liittomme tuntuu niin luonnostaan lankeavalta, että ihmettelemme itsekin, miksi emme ole kantaneet kahvimukejamme samaan kaappiin jo aikoja sitten.”
Hyvin pian arki osoitti, että kahvimukien lisäksi yhteen sopivat arvomme, osaamisemme ja tinkimätön työskentely asiakkaidemme rinnalla. Olemme pystyneet auttamaan asiakkaitamme kokonaisvaltaisesti nyt, kun tiimissä on laaja-alaista osaamista kaikilta markkinoinnin, viestinnän ja teknologian osaamisalueilta.
Yhteinen matkamme on siis lähtenyt hienosti käyntiin. Olemme yhdistäneet tiimejä ja aloittaneet uudenlaisia projekteja, joissa erityyppiset osaajat ovat päässeet yhdessä hommiin. Olemme tehneet töitä sen kanssa (ja tulemme jatkossakin tekemään!), ettemme rakentaisi turhia siiloja eri osaamisalueiden välille. Meidän tulee jatkuvasti kehittää hyvää ja luovaa yhteistyön ilmapiiriä sekä sellaisia prosesseja, joilla varmistamme innon ja ilon yhteistyöhön ja asiakkaidemme ongelmien ratkaisemiseen arjessa.
Tärkein mittari on kuitenkin se, miten asiakkaat kokevat meidän onnistuneen. Teimmekin vastikään asiakastyytyväisyystutkimuksen. Siinä saamamme asiakaspalaute kertoo, että yhdistymisemme on onnistunut ja tuonut arjen hyötyä asiakkaillemme. Asiakassuosittelua kuvaava NPS-luku oli peräti 52, joka on huippuhyvä. Tutkimuslaitokset luokittelevat yli 40 pisteeseen nousevat NPS-luvut erinomaisiksi. Kiitos luottamuksesta!
Luovuus, ketteryys ja yhteistyö
Viime vuonna emme toki tienneet vielä koronapandemiasta ja sen tuomista muutoksista niin työskentelyyn kuin yhteiskunnan talouden tilaan. Toimintaympäristön muuttuessa kaikkien yritysten ja organisaatioiden on oltava valmiita reagoimaan nopeasti ja oppimaan uutta. Uudet tilanteet voivat liittyä kaupankäynnin siirtymiseen verkkoon, etäkokousten ja -työskentelyn organisointiin tai uudenlaisten tuotteiden ja palvelujen luomiseen ja konseptointiin.
Onneksi meillä LM Somecossa oli lähes vuosi aikaa harjoitella yhdessä tekemistä ja toistemme tuntemista jo ennen koronakevättä. Nyt, vaikka töitä tehdäänkin etäyhteyksin, yhteistyö sujuu ja työt etenevät hienosti. Olemme pystyneet vastaamaan asiakkaidemme muuttuneisiin tarpeisiin nopeasti. Kokonaisia kampanjoita on rakennettu uusiksi viikossa tai parissa. Tällöin tarvitaan luovuuden lisäksi tiivistä yhteistyötä ja avointa keskusteluyhteyttä asiakkaan kanssa.
Brändijohtamisen nyrkki
Brändikokemuksen rakentamista voi verrata yhteiskunnallisen kriisitilanteen johtamiseen: tarvitaan poikkitieteellistä, laaja-alaista suunnittelua ja yhteistyötä. Tällöin tarvitaan ikään kuin brändijohtamisen nyrkkiä – operaatiokeskusta – joka laittaa kaikki osa-alueet pelaamaan yhteen. Silloin eivät riitä pelkät lupaukset. Ne lunastetaan yhteen hiileen puhaltamalla. Kun brändiä johdetaan yhtenäisesti, kriisistä voidaan selvitä mahdollisimman pienin vaurioin. Me LM Somecona voimme olla tässä asiakkaamme kumppani.
Talouden kriisitilanteessa ne toimijat, jotka pystyvät panostamaan markkinointiin, saavat kustannustehokkaita tuloksia toimenpiteilleen. Tällä hetkellä ne, jotka ovat saaneet innovoitua toimintaansa uudelleen, hankkivat kriisin jälkeiseen aikaan lisää markkinaosuutta ja luovat pohjaa tulevalle menestykselle.
Brändikokemuksen rakentamisella tuloksia
Uskomme, että kun brändiä johdetaan yhtenäisesti toimintaa ohjaavaan ideaan pohjautuen, luodaan sellaisia brändikokemuksia, jotka jalostuvat myös tavoitteiden saavuttamiseksi ja halutuiksi tuloksiksi.
Vuosi sitten viestimme asiakkaillemme seuraavasti:
Meille kaikessa kyse on asiakkaidemme kumppanina työskentelystä saadaksemme aikaan tuloksia. Ne voivat olla isoja tai pieniä. Ymmärrys ja luottamus kasvavat. Rakkaus vahvistuu. Muistijälki vankistuu. Kokeilukynnys madaltuu.”
Viesti on yhä validi. Jokainen meistä LM Somecolaisista käyttää luovaa osaamistaan asiakkaittemme hyväksi luomalla erottuvia, muutosvoimaisia ja tulosta tuottavia tekoja. Vaikka työskentelisimme pienten yksityiskohtien parissa pidämme aina mielessä, miten tälläkin toimenpiteellä rakennetaan isompaa brändikokemusta.
Jatkamme tästäkin eteenpäin innostuneina, polttoaineenamme intohimo, uteliaisuus ja halu oivaltaa. Toivottavasti saamme jatkossakin rakentaa vaikuttavia brändikokemuksia kanssasi!
Mitä olemme saaneet aikaiseksi vuoden aikana?
- LM Somecon yrityskulttuuri on rakentunut: puhallamme yhteen hiileen!
- Näin korona-aikana olemme oppineet valtavasti uusia tapoja toimia fyysisesti erillään, mutta silti yhdessä.
- Olemme pitäneet kuusi yhteistä #TeamLMSomeco:n kehityssessiota, joko yhteen kokoontuen tai etäyhteyksiä hyödyntäen.
- Olemme toteuttaneet hienoja brändinkirkastuksia, kymmeniä tuotekonsepteja ja satoja pakkausdesigneja, monen monia verkkosivuja, parisenkymmentä sisältöstrategiaa, yli 30 sosiaalisen median tai digitaalisen markkinoinnin laajamittaista kampanjatoteutusta, vetäneet 126 etäyhteyksin toteutettua valmennusta sekä kuvanneet tuhansia kuvia eri medioihin. Muun muassa.
- Tiimiimme on saatu seitsemän uutta, mahtavaa brändikokemuksen rakentajaa! Nyt meitä on jo 53.
- Olemme järjestäneet kaksi onnistunutta Somecoffee-tapahtumaa niin Musiikkitalolla kuin etäyhteyksin. Jälkimmäinen keräsi upeat 800 sisällöistä ja sosiaalisesta mediasta kiinnostunutta osallistujaa ja saamamme palaute oli erinomaista.