LM Someco logo

Kaikki paitsi etävalmennus on turhaa

Etätyön ja -valmennusten toimintatavat ovat ottamassa kauan muhineen, totaalisen digiloikan erittäin nopeassa aikataulussa. Listasin vinkit sekä etävalmennusten osallistujalle että järjestäjälle.

Koronaviruspandemian aiheuttamat poikkeusolot vaikuttavat paitsi meihin kaikkiin yksilötasolla, myös yhteiskunnan rakenteisiin, tapaan työskennellä, opiskella ja pitää yhteyttä muihin. Lähiopetuksen sijaan kaikkien yliopistojen, ammattikorkeakoulujen sekä ammatillisen koulutuksen, lukiokoulutuksen ja perusopetuksen järjestäjien opetus ja ohjaus järjestetään etäopiskeluna, erilaisia digitaalisia oppimisympäristöjä ja -ratkaisuja sekä tarvittaessa itsenäistä opiskelua hyödyntäen. Sama koskee niitä organisaatioita, joissa etätyöskentely on mahdollista.

Etätyöskentely ja -opiskelu laittaa työt ja työpaikat eriarvoiseen asemaan, koska kaikilla aloilla ei luonnollisesti ole mahdollista jättäytyä kotiin. Yllättävän moni ala ja organisaatio kuitenkin hyötyy etätyöskentelystä. Kaikille meistä etätyöskentely ei ylipäätään ole tuttua, mutta käytännöt, toimintatavat ja rutiinit alkavat hiljalleen rakentua. Ehkä osa niistä jää elämään poikkeusolojen rauettuakin.

Nyt viimeistään kehiin Carpe Diem

Olen koulutukseltani myös pedagogi. Opettajaopintojen aikana toistuvia teemoja olivat digitaaliset oppimisympäristöt ja opetuksen digitalisoinnin  mahdollisuudet ja haasteet. Yleinen mielipide monella opettajakollegallani oli, että digitalisaatio ottaa enemmän kuin antaa. Kaikki eivät ole diginatiiveja. Vallitseva tilanne ei kuitenkaan jätä tilaa epäröinnille: opiskelu ja työskentely on pakko hoitaa nyt nopealla aikataululla etäyhteyksin, halusi tai ei. Osalle väestöstä tämä vaatii nopeaa uuden omaksumista ja ennen kaikkea asennemuutosta. Digitaaliset apuvälineet auttavat luomaan kaivattua yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta. Kannattaa vain etsiä omiin tarpeisiin sopivat työkalut ja antaa niille mahdollisuus.

Me LM Somecolla olemme jo pitkään vetäneet koulutuksia ja työpajoja webinaareina ja erilaisten fasilitointialustojen avulla.

Omalla kohdallani on tullut vastaan myös asiakkaita, jotka ensin ovat epäilleet etäyhteyksin vedettävän koulutuksen toimivuutta, mutta myöhemmin kiittäneen kokemuksen ylittäneen odotukset.

Erityisesti näinä poikkeusaikoina ei saisi lamaantua. Omat työtehtävät saattavat tulevien viikkojen aikana muuttua ja vaihdella. Varmaa kuitenkin on, että joskus tämäkin kriisi on ohi ja työt jatkuvat. Me selviämme tästäkin.

Vinkistä vaari

Sinä etätyöskentelijä, uskalla muuttaa työtapojasi ja näe tämä myös mahdollisuutena etäkouluttautua, etäpalaveerata ja etäverkostoitua. You get some, you lose some. Koska toivon ja uskon, että get puolelle jää tämän kaiken jälkeen enemmän, koostin vinkit etäkoulutuksiin ja -työpajoihin niin järjestäjälle kuin osallistujallekin.

Vinkit etävalmennukseen osallistujalle:

  1. Kaikki lähtee asennemuutoksesta: näe verkkokoulutus mahdollisuutena – säästät aikaa, vaivaa ja opit varmasti enemmän
  2. Sulje muut sovellukset koneeltasi. Älä vastaa samaan aikaan sähköposteihin, vilkuile Slackia tai tee muita töitä. Ethän kai tekisi niin lähivalmennuksessakaan!
  3. Tee kaikki ennakkotehtävät ja annetut kotitehtävät kunnolla. Saat koulutuksesta tai työpajasta varmasti enemmän irti, kun tartut kaikkiin mahdollisuuksiin.
  4. Tee muistiinpanoja ihan samaan tapaan kuin lähikoulutuksessa: ota hyöty irti ruudun kuvakaappausmahdollisuudesta (vaikka saisitkin materiaalit myöhemmin) ja liitä osaksi muistiinpanojasi.
  5. Kysy rohkeasti. Jos et halua pyytää puheenvuoroa, hyödynnä alustan muita mahdollisuuksia. Lähetä viesti chatissa, toimita kysymyksesi ennakkoon.
  6. Jätä palautetta etätilaisuuden jälkeen: mikä toimi, mitä jäit kaipaamaan?

Vinkit etävalmennuksen järjestäjälle:

  1. Suunnittele rakenne ja sisältö tavoitteiden mukaisesti. Onko tarkoitus vetää työpaja, jossa työstetään tehtäviä (hyviä työkaluja ovat esim. Googlen Jamboard ja Padlet)? Vai onko sisältö koulutuksellista (esim. webinaarityökalut Demio, GoToWebinar ja Zoom oivallisia, myös Microsoft Teams toimii)?
  2. Valitse työkalu vasta sen jälkeen, kun tiedät minkälaisia ominaisuuksia kaipaat. Vuorovaikutusta saat erilaisilla toiminnoilla, esimerkiksi pyytämällä osallistuja lähettämään tuotoksiaan yhteiselle taululle (esim. Jamboard). Yhteisöllisyyttä lisätään esimerkiksi tekemällä oma Facebook-, LinkedIn-, tai Teams-ryhmä, jossa keskustelua voi jatkaa myös myöhemmin.
  3. Tee agenda, aikatauluta kaikki osiot tarkasti ja noudata suunnitelmaa.
  4. Tee ennakkokysely ja kysy mitä odotuksia osallistujilla on. Poimi koulutuksen aikana kysymyksiä ja nostoja ennakkokyselystä.
  5. Avaa keskustelu- ja kysymysmahdollisuus jokaisen osion jälkeen.
  6. Pidä mielenkiinto yllä erilaisin ärsykkein: hyödynnä työkalusta riippuen äänestyksiä, kysy kysymyksiä ja teetä pieniä kotitehtäviä. Suuremmat kotitehtävät voidaan toimittaa arvioitavaksi tilaisuuden jälkeen joko oppimisalustaa hyödyntäen tai vaikka sähköpostin avulla.
  7. Toimita materiaali ja tallenne osallistujille jälkikäteen.
  8. Koulutuksen pituudesta riippuen, tauota hyvin. Osallistujien keskittyminen herpaantuu keskimäärin 50 minuutin välein, joten pidä mikrotaukoja. Mikään ei estä laittamasta kameraa päälle ja vetämästä yhteistä taukojumppaa.

Vedä oma etäkoulutus tai katso LM Somecon kevään webinaaritarjonta ja varaa paikkasi. Tsemppiä kaikille kevääseen!

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta