LM Someco logo

Tekoälyvastaukset tulivat Googlen hakutulossivulle – 5 vinkkiä GEO-optimointiin 

Perinteinen hakukoneoptimointi muuttuu, kun Googlen tekoälytulokset valtaavat hakutulossivuja. Googlen tekoälytiivistelmät (engl. AI Overviews) saapuivat suomalaisten Google-hakuihin toukokuussa 2025, ja nyt moni organisaatio pohtii, kuinka uudistunut hakutulossivu vaikuttaa sivustojen hakukonelöydettävyyteen ja SEO-työhön. Tässä artikkelissa tarkastelemme, miten Googlen tuottamat tekoälyvastaukset vaikuttavat sisältöstrategioihin ja hakukoneoptimointiin. 

Avasimme toukokuussa 2025 kollegani Jaanan kanssa LM Somecon blogissa AI Overviews -hakutulosten toimintaperiaatetta ja totesimme, ettei vielä ole syytä paniikkiin tai heittää koko SEO-strategiaa roskiin. Nyt kun uudistuksesta on kulunut hetki aikaa ja olemme päässeet näkemään käytännössä, kuinka tekoälyvastausten saapuminen on vaikuttanut sivustoliikenteen määrään ja laatuun, on jo helpompi vetää yhteen ajatuksia ja tehdä suosituksia generatiivisen tekoälyhaun optimointiin eli GEO-optimointiin (engl. Generative Engine Optimization). 

Tekoälyvastausten yleistyminen haastaa markkinoinnin strategiaamme 

Ennen kuin voimme puhua optimoinnista, on pakko puhua sananen strategiasta. Mitä tapahtuu, kun meillä on jatkuvasti vähemmän keinoja tuoda kohdeyleisöä oman mediamme eli sivustomme pariin? Sosiaalisen median ovat vallanneet alustalla kulutettavat zero click -sisällöt ja ChatGPT:n ja Copilotin kaltaiset tekoälyagentit imaisevat vaivalla tuottamamme sisällöt omalle alustalleen. Mikä rooli oikeastaan sivustolla enää on? Pitäisikö tekoälybotit estää kokonaan sivustoltamme, vai pitäisikö tilanteeseen löytää tyystin toinen lähestymistapa? Onko meillä varaa jättäytyä kilpailusta pois? 

Vastaus riippuu toimialasta ja sisällön laadusta. Jos toimintamallinne perustuu puhtaasti sivustolla olevan sisällön tilaamiseen ja kuluttamiseen, tiedon luovuttamisen kieltäminen tekoälyagenteille voi olla järkevää. Haastavampia tilanteita arvioida ovat sellaiset, joissa sisältö toimii sivuston sisäänheittäjänä. Sisältöjensä suojelemiseksi monet mediatalot ja alustat ovat jo siirtyneet lisensoimaan ja monetisoimaan pääsyä sisältöihinsä. Esimerkiksi Tollbitin kaltaiset alustat mahdollistavat jo tekoälyliikenteen seuraamisen, pääsyoikeuksien hallinnoinnin ja sisällön monetisoinnin yhden työkalun alla. 

Jos sisäänheittäjä kertookin sisällön pääkohdat jo ovella, onko sisälle enää tarpeen astua? Kuinka saamme tällöin vakuutettua kohdeyleisöllemme, että juuri meidän ratkaisumme ja palvelumme ovat muita parempia? Muistaako yleisö nähneensä nimemme tai tuotteemme nimen lähteiden joukossa, jos emme pääse näyttämään edes logoa? 

Tekoälytulokset tulevat näkyviin tyypillisesti ostosuppilon yläosan hakutuloksissa – siis sellaisissa hauissa, joissa hakija vasta kartoittaa kohtaamaansa haastetta (”Mikä on…?”, ”Mistä johtuu…?”). Tulemme jatkossa menettämään erityisesti sellaista hakuliikennettä, joka olisi päätynyt sivustollemme tutustumaan johonkin alamme ilmiöön blogikirjoituksen tai oppaan muodossa. Todennäköisesti tälle yleisölle ei ole erityisen tärkeää saapua juuri meidän brändimme sivustolle – ehkä emme ole edes entuudestaan tuttuja hänelle. Altistuminen brändillemme alkaa tiedonhaun sivutuotteena, hieman kuin vahingossa. 

Pew Research Centerin käyttäjäpaneelissa paljastui, että tekoälytuloksia nähneistä vain 8 prosenttia klikkasi orgaanista tulosta ja vain 1 prosentti tekoälytuloksen sisällä olevaa lähdelinkkiä. Niissä hauissa, joissa tekoälytuloksia ei näkynyt, todennäköisyys orgaanisen linkin klikkaukseen oli 15 prosenttia (huom. tällöinkin vain 15 prosenttia hauista päätyi klikkaukseen!).  

Ehkä tekoäly ei siis yksinään olekaan se tarinan pahis. Googlen hakutulossivulla näkyvät lisäelementit, SERP featuret, ovat verottaneet sivustoliikenteen määrää enenevässä määrin jo pitkään. Pelkän volyymin sijaan olisikin tärkeää varmistaa, että sivustolle saapuva liikenne on laadukasta ja tärkeimmät viestimme tulevat nähdyksi pelkän pikavisiitin sijaan. 

Viisi vinkkiä GEO-optimointiin 

Tekoälyhakutuloksiin pyrkivässä hakukoneoptimoinnissa korostuvat E-E-A-T-periaatteet (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) sekä hyvin strukturoitu ja selkeä sisältö, joka linkittyy sujuvasti isompiin aihekokonaisuuksiin. Nappaa tästä viisi tärppiä sivustosi sisällön optimointiin, jotta pysyt mukana menossa jatkossakin! 

1. Jatka samaan malliin 

Jos organisaatiollasi on jo hyvä ja toimiva arjen SEO-prosessi, olette jo pitkällä myös GEO-optimoinnissa. SeoClarityn analyysin mukaan tekoälytulosten lähteiden ja perinteisten orgaanisten top10-tulosten välinen päällekkäisyys on 50 prosentin luokkaa. Ahrefsin mukaan jopa 76 prosenttia tekoälytulosten viittauksista tulee orgaanisesti parhaan kymmenen joukkoon sijoittuvilta sivustoilta

Jos siis elättelit toivoa, että tarjoaisin helppoa niksiä tekoälytuloksissa sijoittumiseen, joudun valitettavasti tuottamaan pettymyksen. Tekoälyhaulle optimointi on perinteisen hakukoneoptimoinnin tapaan kovaa ja pitkäjänteistä työtä, jossa laadukas, monipuolinen ja lukijaa arvostava sisältö nousee suureen rooliin.  

2. Varmista, että sisältö on löydettävissä 

Jos sisältöä ei ole indeksoitu, sillä ei myöskään ole mahdollisuuksia nousta tekoälytiivistelmiin. Ota Googlen Search Console avuksesi ja tarkista, mitkä sivut löytyvät jo Googlen hakemistosta ja mitkä eivät. Panosta sivuston teknisiin perusasioihin, kuten sivuston latausnopeuteen ja selkeään URL-rakenteeseen, ja kerro tarvittaessa strukturoidun datan keinoin, mistä sivuissa on kyse.  

3. Panosta aiheklustereihin ja rakenna sisältöä aihe edellä (topic-first

Tekoälyvastausten yleistyminen ei suinkaan poista haun tarvetta – Google tekee tekoälytiivistelmää varten useita hakuja ennen kuin kokoaa yhteenvedon (Brightedgen mukaan jopa 25 prosenttia orgaanisesta sivustoliikenteestä on jo tekoälyagenttien generoimaa). Tekoälylle optimoinnissa onkin tärkeää ymmärtää, että yksittäisten avainsanojen sijaan aihekokonaisuuksia hahmotetaan kysymällä useita kysymyksiä oman hakusi jatkona.  

Yksittäisten avainsanojen sijaan sisällöntuotannon ja -hallinnan painopiste on siis jatkossa aihekokonaisuuksissa eli -klustereissa. Määrittele organisaatiollesi 5–10 keskeistä ydinteemaa. Varmista, että jokaisella ydinteemalla on aiheen eräänlaiseksi sisällysluetteloksi kokoava pilarisivu (engl. pillar page), jonka ympärille on helppo luoda lisää sisältöä aiheklustereiksi (engl. topic cluster). Pilarisivuun yhdistetyillä alasivuilla aihetta voidaan käsitellä syvällisemmin ja konkreettisemmin. 

Aiheiden käsitteleminen kattavasti kokonaisuuksina luo sivullesi aiheauktoriteettia (engl. topical authority). Voittopotin lunastat, jos saat vielä muut sivustot ja sosiaalisen median linkit viittaamaan sisältöösi. 

4. Luo tekoäly-ystävällistä sisältöä 

Tekoälytuloksissa suositaan tiivistelmien lähteenä selkeästi jäsenneltyä sisältöä, josta on helppoa poimia sitaatteja ja nostoja. Erityisesti kysymys-vastaus-rakenteet, listaukset, usein kysyttyjen kysymysten osiot, taulukot ja tiivistelmät kertovat tekoälylle nopeasti ja tiiviisti, mistä sivussa on oikeastaan kyse. Sama pätee myös Googlen AI Modeen ja keskustelupohjaisiin chatbotteihin, joissa suora lainattavuus korostuu: parhaassa tapauksessa tekoälyvastaus ei ole tiivistelmä eri sivuilta löydetyistä lähteistä, vaan juuri sinun sitaattisi suorana vastauksena kysymykseen.  

Kaikki nämä edellä listatut sisällön rakennuspalikat helpottavat myös verkkotekstin lukemista ja tekevät sisällöstä helposti silmäiltävää ja ymmärrettävämpää eri kohdeyleisöille – kutsuisin tätä win-win-tilanteeksi! 

5. Panosta brändiauktoriteettiin 

Ahrefsin toteuttamassa tutkimuksessa tutkittiin sivustolla ja sivuston ulkopuolella olevien muuttujien yhteyttä siihen, kuinka usein brändit mainitaan Google AI Overviews -tiivistelmissä. Lopputulos oli, että avainsanoja, viittauslinkkejä ja mainoskuluja tärkeämpi vaikutin oli (rummun pärinää…) brändin verkkonäkyvyys! 

Hakukoneoptimointi ei siis rajoitu enää sivustollasi sijaitsevaan sisältöön, vaan brändisi näkyvyyttä ja luotettavuutta rakennetaan ennen kaikkea myös sivuston ulkopuolella. Julkaise tutkimuksia, artikkeleita ja mielipidekirjoituksia, ja panosta PR-työhön sekä sosiaalisen median julkaisuihin ja keskusteluihin. Mitä useammin brändisi mainitaan verkossa luotettavissa yhteyksissä, sitä korkeammaksi brändiauktoriteettisi voi olettaa kasvavan. Mielenkiintoisen lisänsä soppaan tuo se fakta, että tekoäly hakee informaatiota käyttäjille myös paikoista, joissa brändin voi olla vaikea kontrolloida keskustelua. Tekoälylle Reddit-keskustelut, YouTube-kommentit ja Googlen Business Profile -arvostelut ovat lähteitä siinä missä virallisemmatkin julkaisut. 

P.S. AIO-maailmassa backlinkkien yksinvaltijuuden aika on ohi – tekoäly ymmärtää ilman linkkejäkin, kun meistä puhutaan! 

Strategia ja mittarit kuntoon 

Ilman selkeää strategiaa ja mittareita GEO-optimointi saattaa jäädä joukoksi epämääräisiä yksittäisiä toimenpiteitä. Ennen kuin aloitat optimointityön, pysähdy hetkeksi miettimään, mitä haluatte AIO-näkyvyydellä saavuttaa ja miten tämä työ linkittyy liiketoiminnan tavoitteisiinne. 

Perinteisiä hakukoneoptimoinnin mittareita ei tarvitse vielä heittää romukoppaan, mutta avainsanojen sijoitusten ja orgaanisen liikenteen määrän lisäksi jatkossa on hyvä seurata tekoälyvastuksiin liittyviä mittareita. Kuinka usein brändimme on näkynyt tekoälytiivistelmissä? Missä yhteyksissä meitä siteerataan? Entä miten brändihakujen määrä kehittyy? 

Pitkäjänteisessä hakukoneoptimointityössä ei ole koskaan ollut kyse vain liikennemäärien seuraamisesta – laadukkaaseen ja sitouttavaan sisältöön panostaminen kantaa myös tekoälyhakujen aikakaudella. 

SEOGEO
Hakukone ohjaa tietoa hakevan sivustolle, josta hän löytää etsimänsä. Hakijan etsimä tieto nousee hakukoneessa näytettävään tekoälytiivistelmään joko osana usean lähteen tiivistelmää tai suorana sitaattina. 
Tavoitteena sijoittua mahdollisimman korkealle Googlen orgaanisissa hakutuloksissa eli ns. sinisissä linkeissä. Tavoitteena nostaa sivuston sisältöjä Googlen AI Overviews -tekoälytiivistelmiin ja muihin generatiivisiin hakuvastauksiin. 
Keskiössä avainsanat ja sisällön optimointi avainsanoja kohti: teksti täsmää hakutermiin. Keskiössä aihekokonaisuudet ja -klusterit (topic clusters): teksti vastaa haun tarkoitukseen. 
Muiden toimijoiden sisällöistä sivustolle johtavat linkit (backlinks) kasvattavat sivuston auktoriteettia. Verkkopresenssi ja brändin maininnat eri kanavissa kasvattavat brändiauktoriteettia. 
Mittareina sijoitukset avainsanoilla, klikkausprosentit ja orgaanisen liikenteen määrä. Mittareina AIO-viittausten määrä, laatu ja konteksti sekä brändihakujen kehitys.