Kaipaako organisaatiosi apua sosiaalisen median kanavissa joko julkaisujen ideointiin tai toteutukseen? Tuntuuko, että haluaisit tukea kampanjoihin, kuvatuotantoon tai tekstien suunnitteluun? Oletko miettinyt, että sisällöntuotanto tulisi osittain ulkoistaa, mutta pohdit vielä, kuinka paljon resursseja se vaatii? Lue tästä viisi vinkkiä sisällöntuotannon ulkoistamiseen!
Viimeiset kolme vuotta Somecolla sisällöntuottajan roolissa ovat tarjonneet minulle lukuisia kampanjatoteutuksia useille eri asiakkaille monilla eri toimialoilla. Vuosien varrella olen päässyt tutustumaan hyvin erilaisiin brändeihin ja palveluihin, ja niiltä kaikilta on oppinut jotakin uutta. Kolme vuotta sosiaalisessa mediassa on pitkä aika, ja olen ollut todistamassa sosiaalisen median muutosta, ja sitä, miten yritykset ovat pikkuhiljaa alkaneet panostaa omiin sosiaalisen median kanaviinsa yhä enemmän. Monet ovat päässeet tekemisessään jo niin pitkälle, että kaipaavat sisältöideointiin uusia ja raikkaita ajatuksia, ja silloin on tietysti minutkin haastettu ideoimaan jotakin täysin entuudestaan poikkeavaa.
Itse toteutan sisällöntuotannon kaikkia osa-alueita suunnittelusta ja ideoinnista käytännön toteutukseen kuvien ja tekstien muodossa, toteutan julkaisuja, teen laajasti erilaista sosiaalisen median mainontaa ja analysoin vielä tuloksiakin. Tässä omat viisi vinkkiäni sinulle, joka harkitset sosiaalisen median sisällöntuotannon ulkoistamista – ja miksei myös sinulle, joka olet sisällöntuotannon jo ulkoistanut.
1. Arvosta suunnittelua, perehdyttämistä ja tulosten analysointia
Vaikka näkyvä osa ostamastasi palvelusta olisi konkreettista kuvatuotantoa, copytekstejä tai blogiartikkeleita, muista että hyvä jälki vaatii aina aiheeseen perehtymistä. Tämä tarkoittaa sitä, että myös sisällöntuottajan pitää käyttää aikaa tuotteeseesi tai palveluusi tutustumiseen, varsinkin jos toimiala on hänelle entuudestaan täysin vieras. Muista myös säännölliset palaverit, joissa voidaan sekä ideoida tulevaa, käydä läpi ajankohtaisia asioita että analysoida toteutettujen kampanjoiden tuloksia. Tämä kaikki takaa paremman jäljen tuloksissa sekä tulevissa sisällöissä.
2. Kerro se kuvin, älä vain sanoin
Sisällöntuottajan yksi haastavimmista tehtävistä on tuottaa sisältöä, jollaista asiakas pyytää. Jos siis tilaat esimerkiksi kuvatuotantoa, turvaudu ohjeissa myös referenssikuviin, organisaation graafiseen ohjeistukseen, selvästi määriteltyihin väreihin ja fontteihin. Kuvailevat adjektiivit kun merkitsevät meille ihmisille niin kovin eri asioita. Jos pyydät kuvaa, jossa on iloinen ja inspiroiva tunnelma ja keskellä nainen punaisen villaneuleen kanssa, on sisällöntuottajan todella vaikeaa tietää, mitä nuo adjektiivit merkitsevät juuri sinulle ja mikä kaikista punaisen eri sävyistä on juuri sinulle mieluinen. Siksi ei ole lainkaan hassumpi idea kerätä yrityksen brändiin sopivaa kuvamateriaalia referenssiksi ulkoistetulle sisällöntuottajalle, kuvat kun todellakin kertovat enemmän kuin sanat.
3. Tee hyvä suunnitelma, mutta älä ylisuunnittele
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – kunhan suunnitelmassa ei mennä liian pitkälle. Sosiaalisen median kanaville on tyypillistä, että ne elävät jatkuvassa muutostilassa. Huomenna tarjolla saattaa olla uudenlainen julkaisu- tai mainontatapa, ja joskus uuden tavan kokeileminen saattaa olla hyvä idea jopa kesken kampanjan. Ei siis kannata stressaantua, jos sisällöntuottaja ehdottaa suunnitelmaan muutoksia kesken kaiken.
Sisällöntuottaja saattaa myös ehdottaa, että julkaisussa testataan kahta tai kolmea erilaista julkaisumuotoa, ja päätetään vasta ensimmäisten kampanjatulosten perusteella, miten jatketaan. Tässä ei ole kyse sisällöntuottajan lyhytjänteisyydestä, vaan hyvien tulosten maksimoinnista. Facebookissa, Twitterissä tai Instagramissa ei kannata edetä kampanjan loppuun asti sisällöllä, joka ei syystä tai toisesta toimi. Ja koska sosiaalisessa mediassa on helppo tehdä nopeitakin muutoksia kampanjan edetessä, kannattaa tämä etu ehdottomasti käyttää hyödyksi. Jos sosiaalisen median muuttuva maailma ahdistaa, hoitaa sisällöntuottaja tarvittaessa myös julkaisujen teon ja mainonnan puolestasi.
4. Tylsää ja itsestäänselvää? – Hyvä!
Sosiaalisen median sisällöissä hamutaan sisällöntuottajaltakin usein ideoita jostakin aivan uudesta ja ihmeellisestä. Uusilla oivalluksilla on toki paikkansa, mutta toisaalta – jos organisaatiollesi tehdään jotakin sellaista sisältöä, joka on liian korkealentoista tai kaukana aiheesta, voi tällaisen sisällön menestys jäädä tähdenlennoksi. Itse kannustan mieluummin sisältöihin, jotka kertovat aidosti jotakin oleellista yrityksestäsi ja joista on hyötyä myös pitkällä tähtäimellä.
Kun ihminen on työskennellyt vuosia samassa organisaatiossa alaisuudessa, sen arvot, periaatteet, tuotteet ja palvelut muistaa ennen pitkää unissaankin. Kun otat mukaan suunnitteluun ihmisen ulkopuolelta, saattaa yrityksesi olla hänelle jopa täysin vieras tai hyvässäkin tapauksessa vain joiltain osin tuttu. Siksi ulkopuolelta tulevat ideat sisällöntuotantoon kannattaa kuunnella korvat höröllä! Saatat ensin ajatella, että ”Kaikkihan tietävät jo tuon asian, turha toistaa samaa” tai että ”Ketä tuollainen itsestäänselvyys muka kiinnostaa”. Tosiasia kuitenkin on, että ne jotka päivittäin toistelevat samoja asioita, unohtavat, että muut eivät tiedä. Ja oleellisista asioista puhuminen kannattaa aina. Tule siis reilusti ulos oman työkuplasi sisältä ja katso asioita tuorein silmin.
5. Tuloksia ei voi aina ennustaa tarkasti
Sosiaalisen median kanavissa vuorovaikutus julkaisijan ja kohderyhmän välillä on jatkuvassa muutostilassa. Sisällöt eivät pyöri pelkästään sen mukaan, mitä sisällöntuottaja julkaisuun kirjoittaa – näkyvyys määräytyy myös sen mukaan, mitä kohdeyleisö klikkaa, vai klikkaako lainkaan. Jos kohdeyleisö ei reagoi julkaisuun mitenkään, ainut mahdollisuus saada julkaisullesi näkyvyyttä on maksaa siitä. Maksettukaan mainonta ei valitettavasti takaa tiettyä määrää näkyvyyttä, sillä siihen vaikuttaa esimerkiksi se, mitä kaikki muut tahot julkaisevat samalla hetkellä samaan kanavaan eli miten kova kilpailu kanavassa on. Se taas, mihin ihmiset milloinkin sosiaalisessa mediassa reagoivat, on mysteeri, samoin se, mihin suuntaan esimerkiksi Facebookin algoritmi milloinkin kallistuu. Siksi sisällöntuottaja ei osaa antaa tarkkoja lupauksia siitä, kuinka moni silmäpari tulee julkaisusi lopulta näkemään.
Toivottavasti nämä vinkit auttoivat sinua näkemään ulkoistetun sisällöntuotannon potentiaalin – ja myös sen mitä se eri osapuolilta vaatii. Kannattaa aina muistaa myös aktiivinen viestintä puolin ja toisin, tapahtui se sitten sähköpostitse, puhelimitse, kasvokkain tai jossakin muussa kanavassa.
Innostuitko ajatuksesta saada ulkoista tukea sisällöntuotantoon? Tutustu palveluihimme!