LM Someco logo
Artikkelikuva. Mihin kehitys on meitä viemässä? Mitä sanovat LM Somecon asiantuntijat?

Kuusi näkemystä mittaamisen ja analytiikan kehitykseen  


Vuonna 2025 dataa on tarjolla enemmän kuin koskaan – ainakin teoriassa. Mittareita ja metriikoita ilmestyy jatkuvasti lisää, mutta datan luotettavuus ja sovellettavuus ovat laskussa. Samaan aikaan datan keräämiseen ja käyttöön liittyvä lainsäädäntö, evästeet (tai niiden puute), mainosblokkerit ja analytiikkatyökalujen kehitys pitävät analyytikon jatkuvasti varpaillaan. Mihin kehitys on meitä viemässä? Mitä sanovat LM Somecon asiantuntijat?

Jokaisen sivustolle asennettavan seurantajärjestelmän käyttöönoton yhteydessä olisi hyvä pohtia, onko seuranta mahdollista ottaa käyttöön tietoturvallisesti ja onko datalle todellista tarvetta ja käyttöä. Myös oikean sivustoanalytiikkasovelluksen valinta aiheuttaa päänvaivaa. Google Analytics on ollut monen organisaation mittaamisen oletussovellus, mutta nyt sen valta horjuu. Uudistusten myötä datan luotettavuus on herättänyt myös kysymyksiä. Ainakin omassa tiimissäni on oltu lopen kyllästyneitä GA4:n hankintaraporttien puutteisiin ja sekavuuteen, eivätkä GA4:n integraatiotkaan esimerkiksi Adsin kanssa ole enää entisellään. 

Alan säädöksiäkin pitäisi ehtiä seurata. GA4 on todettu viime vuosien aikana useat kerrat vuorotellen laittomaksi ja taas luvalliseksi. Sovellusten, tietoteknisen osaamisen ja lain vaatimusten perässä pysymisen ohessa pitäisi löytää aikaa myös siihen tärkeimpään, itse analyysityöhön.  

Miten nykypäivän organisaatioiden olisi tarkoitus pystyä löytämään liiketoiminnan päätöksiä tukevaa dataa kaikkien ajan vaatimusten keskellä? Kysyin kollegoiltani, mihin markkinoinnin mittaaminen on heidän mielestään kehittymässä lähivuosina. Sain vastauksia niin kädet savessa sivustoanalytiikan kanssa työskentelevältä asiantuntijalta kuin markkinoinnin isoa kuvaa hallinnoivalta asiakasjohtajalta.  

Patrik Liljebäck
Director of Technology,

Webalizeria kaipaava datasaurus 

Lauri Saarinen
Digital Marketing Specialist

Vaatimusten ristitulessa hyppivä digininja 

Jaana Nissinen
Digital Marketing Specialist

Datapähkinöitä järsivä someorava

Päänsärkyä välttääksemme raportoinnin suunnittelussa on hyvä pysähtyä miettimään miltä onnistuminen näyttää. Miten pystymme todentamaan onnistumisemme ja näyttääkö se kaikille samalta? Sinulle onnistuminen voi tarkoittaa menestymistä tietyssä kanavassa, kun taas itse kaipaan kuvaa viestien kokonaisvaikuttavuudesta, joka puolestaan johtaa brändin tunnettuuden kasvuun yli kanavarajojen. 

Jani Lilja

Jani Lilja
Senior Consultant

Vanha viisas pöllö

Tuukka Apaja
Digital Marketing Specialist

Evästeharhoista toipuva mainosnikkari

Kati Vairinen
Account Director, Digital Media Lead

Ihmismielen syvintä ymmärrystä janoava diginatiivi

Metriikoista ja datamassasta kohti strategista mittaamista  

Mittaaminen ei enää onnistu yhtä suoraviivaisesti kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten. Esteiksi mittaamisen tielle on aseteltu evästekyselyitä, tietosuojakehyksiä, Consent Mode -asetuksia ja mainosblokkereita. Google Analytics 4 -työkalun lainmukaisuus on ehtinyt olla taas useampaan otteeseen otsikoissa kevään 2025 aikana Yhdysvaltojen arvaamattoman politiikan takia, ja EU-oikeus on todennut monien evästekyselyiden taustalla vaikuttavan IAB Europen TCF-kehyksen (Transparency & Consent Framework) GDPR:n vastaiseksi.  

Olemme olleet niin tottuneita maksuttomiin analytiikkasovelluksiin, että kun olisi aika päivittää ohjelmisto nykypäivän lakien ja vaatimusten tasolle, sivustoanalytiikan hyödyt unohtuvat hintalapun lävähtäessä tiskiin. Tulee mieleen, onko markkinoinnista ja sivustolta saatavaa dataa osattu hyödyntää tähänkään asti oikein, mikäli sen menettäminen tai laadun merkittävä heikentyminen ei vaikuta merkittävästi ostopäätökseen. 

Kun analyytikko on ottanut haltuun viimeisimmät mittaamisen juonenkäänteet ja varmistanut sivustolle asennetun analytiikkajärjestelmän seuraavan tietosuojaa vaalivia vaatimuksia, lopputuloksena voi olla tilanne, jossa aikaa itse analyysille ei enää riitä. Voittajina mittaamisen murroksessa selviävät ne organisaatiot, jotka uskaltavat panostaa itse ajattelutyöhön ja tehdä rohkeasti päätöksiä analyysien pohjalta. Ilman analyysia data on vain numeroita, ja ilman strategiaa ja päätöksiä analyysi on pelkkää takapeiliin kurkkimista.  

Vuonna 2025 markkinoinnin mittaaminen ei ole vain yksittäisten lukujen tarkastelua, vaan uskallusta keskittyä liiketoiminnan kannalta tärkeisiin strategisiin mittareihin. Paras analyytikko näkee metsän puilta, kyseenalaistaa rohkeasti datan alkuperää ja uskaltaa tehdä johtopäätöksiä saatavilla olevan datan pohjalta.