Tekoäly on jo nyt mullistanut tapamme tuottaa ja jäsentää sisältöä, mutta seuraava siirto voi olla suurempi kuin kukaan vielä täysin ymmärtää. Huhut kertovat, että OpenAI – yksi maailman johtavista tekoälytaloista – on rakentamassa omaa sosiaalisen median kanavaa. Mutta mitä se tarkoittaisi nykyisille pelureille, kuten Metalle, LinkedInille ja X:lle? Ja ennen kaikkea: millainen olisi sosiaalinen media, joka on suunniteltu tekoälyn ehdoilla?
Jos OpenAI todella kehittää oman alustan, se ei ole vain yksi uusi sosiaalisen median kanava muiden joukossa. Kyseessä olisi tekoälyn suhteen natiivi alusta, joka on rakennettu alusta asti palvelemaan erilaista vuorovaikutusta, jossa generatiivinen tekoäly ei ole vain työkalu, vaan käyttäjän keskustelukumppani, sisällön kuratoija ja suunnittelija.
Tämä voisi muuttaa sosiaalisen median peruslogiikkaa – siis ihmisten välistä viestintää. Keskustelut voisivat olla osittain tai kokonaan tekoälyn moderoimia. Algoritmit eivät ehkä enää vain suosittelisi sisältöä, vaan ne tuottaisivat sitä. Personointi ei perustuisi pelkkään käyttäytymisdataan vaan keskusteluun käyttäjän ja tekoälymallin välillä. Tästä toki herää kysymys, onko silloin kyse enää oikeasta sosiaalisuudesta ihmisten välillä, jos kaikki viestintä tapahtuu tekoälyn suodattamana tai välittämänä.
Kuinka alusta hyödyntäisi kaikkien tuntemaa ChatGPT:tä?
OpenAI:n ChatGPT on viime aikoina ollut yksi maailman ladatuimmista sovelluksista. Mutta miltä maailma näyttäisikään, jos tämän valtavasti käytetyn sovelluksen osaksi integroitaisiin esimerkiksi yhteiskunnallisen keskustelun ja viestinnän mahdollistava, X:ää ja sen roolia haastava keskustelualusta, joka olisi suoraan tekoälyavusteinen? Tätä OpenAI ilmeisesti valmistelee.
The Verge kirjoitti OpenAI:n rakentavan omaa sosiaalisen median kanavaa, joka olisi jollain tapaa X:n kaltainen. Lehden lähteiden mukaan yhtiöllä on sisäinen prototyyppi, joka keskittyy ChatGPT:n kuvagenerointitoimintoihin ja sisältää sosiaalisen syötteen. Huhujen pohjalta ei ole varmuutta, olisiko tämä sosiaalinen verkosto ChatGPT:n osa vai siitä erillinen sovellus. OpenAI ei ole itse tätä kommentoinut. Toki saimme juuri myös lukea OpenAI:n pyrkivän jatkossa olemaan todellinen ”superassistentti” – tekoäly, joka ei ainoastaan vastaa kysymyksiin vaan auttaa aktiivisesti ja monipuolisesti työssä, oppimisessa ja arkisissa asioissa. Tämän strategisen tavoitteen saavuttaakseen OpenAI:n varmasti kannattaa lanseerata oma sosiaalinen alustansa, koska iso osa viestinnästä ja arjen vuorovaikutuksesta tapahtuu juuri sosiaalisen median kanavissa.
Sosiaalisen median kanavan lanseeraus ChatGPT:n yhteyteen tai sen ympärille todennäköisesti myös kärjistäisi OpenAI:n toimitusjohtaja Sam Altmanin ja X:n omistaja Elon Muskin jo entuudestaan tiukkaa kilpailuasetelmaa. Helmikuussa Musk teki yllättävän tarjouksen ostaa OpenAI 97,4 miljardilla dollarilla, johon Altman vastasi: “Ei kiitos, mutta me voimme ostaa Twitterin 9,74 miljardilla dollarilla, jos haluat.” Toki samalla OpenAI:n kilpailuasetelma myös Metan kanssa kärjistyisi. Käytännössä kaikki isot sosiaalisen median jätit jo rakentavat omia tekoälymallejaan, niin myös Meta. Näin ollen tämä markkina voi olla kohta isossakin murroksessa.
Käytännössä OpenAI:lla on mahdollisuus keikauttaa tasapainoa nopeasti ja saada paljon uusia käyttäjiä alustalleen.
Haasteena uuden sosiaalisen median kanavan lanseerauksessa kun on aina juuri se, saadaanko käyttäjät kanavaan mukaan. Metan Threads on tässä onnistunut varsin hyvin, ja sovelluksella onkin jo yli 350 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää. Toisaalta Bluesky, joka on myös pyrkinyt haastamaan X:n asemaa yhteiskunnallisen viestinnän kanavana, on jäänyt yhä haastajan rooliin, koska ison käyttäjämäärän siirtyminen täysin uuteen kanavaan ei ole lainkaan itsestään selvää.
Mikäli OpenAI saisi lanseerattua oman sosiaalisen median kanavan, se saisi myös kerättyä sen kautta reaaliaikaista dataa käyttäjistään. Tähän asti esimerkiksi Metalla on ollut juuri oman datansa takia iso etulyöntiasema.
Haaste X:lle, LinkedInille ja muille yhteiskunnallisen keskustelun alustoille
Kirjoitin alkuvuodesta Blueskyn, Threadsin ja LinkedInin haastavan vahvimmin X:n aiempaa roolia yhteiskunnallisessa keskustelussa. Mitä jos OpenAI tuleekin takavasemmalta ja nappaa ison roolin alustojen kehityksessä?
OpenAI voisi haastaa nämä kaikki alustat tarjoamalla käyttäjille yksinkertaisemman tavan tuottaa sisältöä – toki tämä edellyttää, että tekoälyn tuottama sisältö ei ole pelkkää tekoälytuubaa. OpenAI:n alustan tarjoama sisältö voisi olla ajankohtaista, relevanttia ja ehkä jopa turvallisempaa. Automaattisesti valvotussa keskustelussa väärinkäytökset voitaisiin tunnistaa ennakoivasti. Alustalla vaikuttamisen keinot voisivat olla aivan erilaiset kuin muilla sosiaalisen median kanavilla, kun keskiössä eivät ole seuraajamäärät, vaan ennemminkin kyky ohjata tekoälyä luomaan keskustelua.
Muutoksena tämä avaisi tietenkin paljon mahdollisuuksia, mutta toisi myös haasteita. Sisällön laatu voi joko nousta tai rapautua. Tekoäly voisi auttaa kitkemään disinformaatiota ja nostaa esille argumentteja, ei vain reaktioita. Toki tekoälyn ohjailu disinformaatiolla voisi olla yhtä lailla haasteena, sekä ylipäätään se kenellä on valta valvoa keskustelua ja miten läpinäkyvää sisällön moderointi ja ohjaaminen ovat. Toisaalta tekoäly pystyy kiteyttämään pitkiä keskusteluja nopeasti ja näin tarjoamaan tiedon olennaisesta sisällöstä hetkessä. Asiakäytössä tästä voisi olla valtavasti hyötyä, mutta sosiaalisen median viihdekäytöstä se voisi tehdä lähinnä tylsää.
Yksi suurimmista kysymyksistä on se, voivatko tekoälypohjaiset keskustelut korvata aidon inhimillisen näkökulman ja vuorovaikutuksen.
Mitä tämä tarkoittaisi markkinoinnille ja viestinnälle?
Aina kun uusi alusta lanseerataan, osa syöksyy edelläkävijöinä mukaan ja toiset jäävät hieman rauhallisemmin seuraamaan tilannetta. Jos tai kun OpenAI lanseeraa oman sosiaalisen median kanavansa, se haastaa meitä toki miettimään uudelleen monia asioita sosiaalisen median strategiassa. Vähintään meidän tulee oppia ohjaamaan tekoälyä ja sen suodattamia keskusteluja sen sijaan, että vain käyttäisimme sitä yksinkertaisten ja arkisten tehtävien suorittamisessa.
Vaikka OpenAI ei lanseeraisi omaa kanavaa, brändejä tulee jatkossa osata rakentaa niin yrityksille, organisaatioille kuin asiantuntijoille ympäristössä, jossa tekoäly luo uskottavaa sisältöä. Nähtäväksi jää, tuovatko tekoäly ja OpenAI sosiaalisen median kentälle seuraavan ison mullistuksen, mutta lienee jo varmaa, että tulevaisuudessa tekoäly ei ole pelkästään työkalu, jota voi hyödyntää sosiaalisen median kanavissa, vaan siitä vaikuttaa tulevan osa kanavien toimintatapaa. Seuraamme LM Somecolla aktiivisesti tätä kehityskulkua sekä #SomenHermolla– että Tekoälyn hermolla -webinaarisarjoissa ja toki mielellään myös konsultoimme aiheen tiimoilta.