Facebook Business Suite on jo ennestään ollut kätevä työkalu niin Facebook- kuin Instagram-sisältöjen julkaisutyössä ja sivujen hallinnoinnissa. Nyt kehitys taas kehittyy, ja Metan kehittämän Business Suite -mobiilisovelluksen käytettävyys parantuu huomattavasti. Business Suiten käyttö parantaa etenkin yhteiskäyttöisten Instagram-tilien tietoturvaa, joten tutustu uusiin mahdollisuuksiin tästä blogiartikkelista.
Business Suite on Metan maksuton työkalu, jolla on mahdollista tehdä sisältösuunnittelua, julkaisutyötä sekä koko yhteisömanagerointi niin työpöydän selaimen kuin nyt kehitysharppauksia ottaneen mobiilisovelluksenkin kautta. Business Suitea voi käyttää joko tietokoneella selainversiona osoitteessa business.facebook.com tai älypuhelinten Business Suite -mobiilisovelluksella, jonka voi ladata Applen App Storesta ja Googlen Play Storesta.
Business Suiten rinnalla toimii käyttäjäoikeuksien hallinnointia yksinkertaistava ja tietoturvan tasoa parantava Business Manager -työkalu. Jos kaipaat selkeytystä näiden eri työkalujen roolituksiin, lue aiempi blogiartikkelini, jossa pyrin selkeyttämään Metan työkalujen roolituksia. Business Suiten kanssa aiemmin päällekkäisenä työkaluna toiminut Creator Studio on poistumassa – ja näin ollen Business Suite alkaa jo olla meille monelle tuttu työkalu.
Business Suiten Instagram-toimintojen kehitys
Aiemmin Business Suiten mobiilisovellus on ollut hieman köykäinen käyttöliittymältään, mutta viime aikoina Meta on selkeästi panostanut sovelluksen kehitykseen mm. tuomalla siihen paljon uusia toimintoja. Esimerkiksi Instagram Reelsien eli kelojen editointi onnistuu sovelluksella nykyään, ja samoin Storyihin eli tarinoihin pystyy lisäämään niin giffejä, sijaintimerkintöjä, muiden käyttäjätilien mainintoja, avainsanoja ja kyselyjä. Kysymystarrat eivät vielä ole käytettävissä Business Suiten kautta tarinaa julkaistaessa, samoin puuttuvat vielä avatarit ja musiikin lisääminen, visat sekä lähtölaskenta.
Business Suite -mobiilisovellusta on nyt kuitenkin selkeästi kehitetty eteenpäin, eli sen yhä laajempi käyttöönotto on realistisempaa jo monelle toimijalle, joiden ongelmana on ollut Instagram-tilien huono suojaus yhteiskäyttöisten tilien laajasti jaetun salasanan takia.
Business Suite tukee sosiaalisen median tietoturvan parantamista
Lähtökohtaisesti sosiaalisen median kanavia ei kannattaisi käyttää yhteiskäyttöisillä tunnuksilla, ja esimerkiksi Facebookissa ja LinkedInissä tämä ei ole sallittuakaan. Sen sijaan Instagramissa, Twitterissä ja TikTokissa yritys- ja organisaatiotilit ovat lähtökohtaisesti yhteiskäyttöisiä, jolloin käytännössä on joko jaettava käyttäjätunnusta ja salasanaa useille käyttäjille tai hallinnoitava tilejä sosiaalisen median hallinnointityökalujen kautta.
Kaikissa sosiaalisen median henkilö- ja yritystileissä on järkevää hyödyntää kaksivaiheista tunnistautumista tilien suojaamisessa. Tämä kuitenkin aiheuttaa usein käytännön hankaluuksia näiden yhteiskäyttöisten tilien kohdalla, koska jonkun henkilön pitää säännöllisesti toimitella kaksivaiheisen tunnistautumisen koodeja tilin muille käyttäjille. Näihin tilanteisiin olemme usein törmänneet sosiaalisen median auditointeja tehdessämme.
Business Suite tarjoaa nykyään jo oivan ja varsin toimivan ratkaisun yhteiskäyttöisten Instagram-tilien kaksivaiheisen tunnistautumisen järjestämiseen.
Tämä työkalu mahdollistaa monelle, etenkin Instagram-sivuja yhdessä hallinnoivalle ja isolle julkaisijaringille, mahdollisuuden tehdä Instagram-sisältöjä myös Story– ja Reels-muodoissa ilman, että salasanoja tulee jakaa kaikille käyttäjille. Niin ikään temppuilu esimerkiksi kaksivaiheisen tunnistautumisen koodien jakamisen kanssa vähenee.
Käytännössä tällöin oikeudet yrityksen tai organisaation Instagram-tilille annetaan yhteiskäyttöisen salasanan sijaan Business Managerissa, ja itse julkaisut tehdään Business Suitella joko työpöydän selainversiolla tai älypuhelimen mobiilisovelluksella. Tällöin käytännössä kirjaudutaan henkilökohtaiselle Facebook-tilille, jolla kaksivaiheisen tunnistautumisen voidaan edellyttää olevan käytössä, ja sitten siirrytään tekemään julkaisuja sivulle, jolle julkaisuoikeudet on jaettu. Näin ollen kyseisen henkilön ei tarvitse lainkaan tietää itse Instagram-tilin salasanaa tai tehdä sen tilin kaksivaiheista tunnistautumista.
Mikäli kaipaat apua sosiaalisen median hallinnoinnin tai tietoturvan suunnittelussa tai ihan käytännön yhteistyössä, olethan yhteydessä meihin! Autamme mielellään 😊