LM Someco logo

Bluesky, Threads vai LinkedIn – mikä kanavista vie X:n roolin? 

X:stä on tullut Elon Muskin poliittisen agendan edistämisen alusta, ja yritykset ja organisaatiot ovat siirtyneet sankoin joukoin muihin kanaviin. Mutta mikä vaihtoehtoisista sosiaalisen median kanavista vie voiton: Bluesky, Threads vai kenties LinkedIn? Lue tämä blogiartikkelini, jossa perehdyn myös ProCom ry:n aiheesta vastikään julkaisemaan kyselyyn ja pohdin sosiaalisen median tulevia kehityskulkuja. 

X menettää asemaansa 

X:ää ei enää nähdä yritys- ja organisaatiokäytössä kovinkaan merkittävänä kanavana sen muututtua Elon Muskin poliittisen agendan edistämisen alustaksi. Niin Suomessa kuin muualla maailmassa monet organisaatiot ja esimerkiksi poliittiset päättäjät ovat kanavasta jo poistuneet – joko isommin tiedottaen tai hiljaisesti kanavan käyttöä vähentäen.  

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry julkaisi vastikään Viestinnän Pulssi -verkkokyselyn tulokset. Kun X:n käytöstä kysyttiin ProComin kyselyssä viestintäjohdolta, lähes 90 prosenttia vastaajista kertoo aikovansa vähentää tai lopettaa kokonaan X:n käytön.  

Saimme juuri lukea myös suomalaisen päivälehdistön käytännössä lopettaneen X:n käytön. Suomen lehdistön selvittelyn perusteella päivälehdistä noin kaksi kolmesta on lopettanut X-julkaisemisen – valtaosa viime marraskuussa tai sen jälkeen, osa jo paljon aiemmin. Esimerkiksi Helsingin Sanomien X-julkaisut ovat lakanneet joulukuussa. Saman artikkelin mukaan periaatteen paloa on X:n käytön lopettamisen taustalla kuitenkin hillitysti. Useimmissa tapauksissa hiljenemisen syyt ovat teknisiä ja liiketoiminnallisia. 

Kun lehdistö on jo näin laajasti lopettanut X:n käytön, siirtyvätkö myös toimittajat pois X:stä? Hakevatko he jatkossa juttuideoita ja haastateltavia yhä enemmän muista kanavista? 

Lianan ja ProComin kesällä 2024 julkaiseman toimittajakyselyn perusteella sosiaalinen media on toimittajille tärkeä tiedon ja inspiraation lähde. Toimittajat käyttävät sosiaalista mediaa pääasiassa seuratakseen pinnalla olevia keskustelunaiheita ja uutisia sekä etsiäkseen sieltä mielenkiintoisia jutunaiheita ja haastateltavia. Kyselyn perusteella eniten tietolähteinä käytettyjä kanavia olivat jo vuonna 2024 Facebook ja Instagram. Jo tuolloin 62 prosenttia vastaajista kertoi X:n olevan tietolähteenä merkityksetön, ja vain 11 prosentille vastaajista X oli tietolähteenä tärkeä. On mielenkiintoista nähdä, miten tulokset ovat kehittyneet, kun kysely seuraavan kerran julkaistaan. 

Bluesky vai Threads? 

Uusista tekstipohjaisista kanavista Metan Threads tuntuu löytäneen aktiivisia keskustelijoita. Tosin kanava ei samalla tavalla sovellu ajankohtaisen keskustelun seurantaan kuin Twitter aikanaan, koska Threadsissa aihepiirien merkintöjä voi tehdä julkaisuihinsa vain yhden. Tekemällä hakuja eri hakutermeillä voi toki löytää keskusteluita, mikäli julkaisuissa on käytetty sanoja perusmuodossa. Erityisesti suomen kielessä tämä voi kuitenkin olla hankalaa. 

Blueskyssa taas on paljon Twitteristä tuttuja toiminnallisuuksia ja käyttökokemus on miellyttävä, etenkin vanhaa kunnon Twitteriä kaipaaville.  Vaikka kanavan kasvu on ollut Threadsia verkkaisempaa, uskon sen saavan hiljalleen lisää jalansijaa etenkin ammatillisessa ja yhteiskunnallisessa keskustelussa. Toki Blueskyta kasvu ja käytön skaalaus varmasti haastaa, eikä sillä alustana ole vielä samanlaisia paukkuja kehitys- tai vaikuttamistyöhön kuin isommilla kilpailijoillaan. 

ProComin yllä mainitun kyselyn perusteella Bluesky näyttäytyy nyt viestintäjohdolle kanavana, jonka käyttöä viestijät aikovat lisätä ja jota he suosittelevat myös organisaationsa johdolle sekä asiantuntijoille. Se on tehnyt suosiossa selvän eron Threadsiin, jota myös on spekuloitu mahdolliseksi X:n korvaajaksi. 

Jos et siis vielä ole tehnyt tiliä Blueskyhin, mutta yhteiskunnallinen viestintä, verkostoituminen ja uutistenkin seuranta kiinnostaa, suosittelen kanavalle liittymistä lämpimästi. On kiinnostavaa seurata etenkin toimittajien liikkeitä, ja ainakin itse olen havainnut heidän aktivoituneen Blueskyn käyttäjinä. 

LinkedIn ammatillisena kanavana 

Viime vuosien sosiaalisen median muutosten voi sanoa kiertäneen LinkedIniä. Videot eivät vielä ole onnistuneet kanavaa valloittamaan, vaan rekrytointi ja ammatillinen verkostoituminen ovat pysyneet kanavan ytimessä. Toki LinkedIn pyrkii tätä taklaamaan muun muassa tuomalla mobiilisovellukseen uudenlaista, muista kanavista tuttua, koko ruudun videovirtaa (tämä toiminnallisuus ei ole vielä saapunut kaikille käyttäjille). 

LinkedIn on perinteisesti nähty asiantuntijaviestinnän tärkeimpänä sosiaalisen median kanavana, ja ProComin kyselyn vastaajista peräti 98 prosenttia suositteleekin oman organisaationsa johdolle ja asiantuntijoille kanavan käyttöä. 

LinkedInin ammatilliset verkostot ovat kanavan isoin etu, mutta toisaalta myös haaste: esimerkiksi yhteiskunnallista keskustelua voidaan käydä LinkedInissä varsin rajallisesti, koska sisällöt näkyvät pääasiassa jo tutuille, omasta verkostosta löytyville käyttäjille.  Näin ollen LinkedIn ei ole pystynyt täyttämään tyhjiötä avoimessa yhteiskunnallisessa keskustelussa, ja sen on tätä roolia varsin hankala täyttää jatkossakaan.  

ProComin kyselyssä LinkedIn oli kärjessä kysyttäessä, minkä kanavan käyttöä organisaatiot aikovat tulevaisuudessa lisätä. Yli 60 prosenttia vastaajista aikoo lisätä LinkedInin ja yli 50 prosenttia Blueskyn käyttöä. Vaikka LinkedInissä on omat haasteensa, kanavan tuttuus todennäköisesti tekee käytön lisäämisestä helpompaa Blueskyhin verrattuna. 

Mikä kanava voittaa käyttäjät puolelleen? 

Yhdysvaltain politiikka ei lähtökohtaisesti tarjoa vakaata toimintaympäristöä sosiaalisen median alustoille – nehän pitkälti ovat yhdysvaltalaislähtöisiä. Siksi me markkinoijat ja viestijät saamme yhä vahvemmin varautua siihen, että lyhyellä aikavälillä kanavissa voidaan nähdä huomattaviakin mullistuksia.  

On tärkeää suunnitella markkinointiviestintää kokonaisvaltaisesti ja rakentaa yhtenäistä brändikokemusta, millä alustalla kohdeyleisömme viestimme sitten tavoittaakin. Vaikka sosiaalisen median kanavilla on markkinointiviestinnässä merkittävä rooli, ovat viimeaikaiset mullistukset muistuttaneet, ettei yhteenkään oman organisaation ulkopuolisessa omistuksessa olevaan alustaan kannata sokeasti luottaa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että meidän tulee pystyä muuttamaan sosiaalisen median strategiaamme ketterästi. 

Me LM Somecolla seuraamme aktiivisesti näitä muutoksia kanavien kehityksessä: aina kanavien yhteiskunnallisesta roolista yksittäisiin mainonnan tai vaikka tietoturvan toimintoihin liittyen, ja pyrimme kasvattamaan asiakkaidemme ymmärrystä kaiken muutoksen keskellä. Jos olet kiinnostunut erityisesti Blueskyn ja Threadsin mahdollisuuksista kilpailla X:n manttelinperijänä, olet tervetullut ensi tiistaina 4.2.2025 vetämääni Threads, Bluesky ja X: sosiaalisen median kehitys -webinaariin – tai jos aika ei sovi, voit kuitenkin ilmoittautua mukaan ja katsoa tallenteen jälkikäteen. Sosiaalisen median kehitysnäkymiä ja trendejä käsittelemme säännöllisesti myös #SomenHermolla-webinaareissa ja pian julkaistavassa sosiaalisen median trendikatsauksessamme. 

#SomenHermolla-webinaarisarjan avulla pysyt aina ajan tasalla uusista tuulista ja kanavien muutoksista.

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta