Twitter uudistaa näppärän tilastointipalvelunsa etusivua. Entistä visuaalisemmalta etusivulta on kätevää seurata tilastojen viimeaikaista kehittymistä ja toisaalta kuukausittaista yhteenvetoa.
Twitter myös kehittää mainontaa palvelussaan ja siitä tuli kertaheitolla helpompaa, kun Facebookista tuttu, niin kutsuttu ”Quick promote” saapui myös Twitteriin. Twittiä on siis nykyisin mahdollista mainostaa suoraan omasta profiilista.
Ota Twitter-mainonta ja -analytiikka aktiiviseen käyttöön
Twitter-mainonta rantautui Suomeen viime lokakuussa ja suomalaiset tilit ovatkin jo päässeet vauhtiin twiittien mainostamisessa. Twitter-mainonnan vahvuuksia on mahdollisuus tavoittaa yhteiskunnallisia toimijoita ja asiantuntijoita erilaisista yrityksistä ja organisaatioista. Mainonta tässä reaaliaikaiseen viestintään nojaavassa palvelussa on kuitenkin haastavaa, koska eilisen twiitti voi olla jo sisällöltään vanhentunut. Näin ollen on mielestäni erittäin tärkeää panostaa sponsoroitujen twiittien reaaliaikaisuuteen ja ajantasaisuuteen – jos siis mainostat, älä pyöritä samaa mainosta päivä- saati viikkotolkulla.
Jos Twitterin analytiikka- ja mainontatyökalut eivät vielä ole tuttuja, kannattaa näihinkin mahdollisuuksiin alkaa perehtyä. Twitter-tilastoinnin voi ottaa Twitter-tililleen käyttöön osoitteessa analytics.twitter.com, jos itse työkalu ei ole vielä käytössä. Twitter-mainontaa taas pääsee tekemään osoitteessa ads.twitter.com.
Seuraa tuloksia analytiikan työpöydältä
Twitter-analytiikan uudistunut työpöytä auttaa sinua seuraamaan reaaliaikaisesti tilisi kehitystä. Mittarit vertaavat kehitystä edelliseen 28 päivän jaksoon. Alta näet tuoreen kuvakaappauksen Somecon tililtä. Meillä näyttää twiittien määrä hieman laskeneen viimekuusta, mutta toisaalta nyättökerrat twiiteille ovat kasvaneet – ehkä olemme osuneet nyt siis mielenkiintoisempiin sisältöihin? Profiilin näyttökerrat ja tilin @-maininnat ovat pienoisessa laskussa, mutta seuraajamäärä kasvaa ja useat twiitit ovat linkittäneet tiliimme.
Erittäin mielenkiintoista antia on kuitenkin sekä yllä että alla nähtävä kuukausittainen yhteenveto. Se nostaa esille parhaiten menestyneetn twiitin sekä parhaiten menestyneen maininnan sekä oikeasta sarakkeesta löytyvän koko kuukauden kattava yhteenvedon tilastoista. Myös seuratuin uusi seuraaja, suosituin mediatwiitti sekä Twitter-cardin sisältävä twiitti nostetaan esille.
Tämän tiiviin yhteenvedon avulla itse kunkin on helppo seurata, millaiset twiitit toimivat – on sitten kyseessä yritys- ja yksityistili.
Lisäksi Twitter on helpottanut yksittäisten twiittien tilastojen seurantaa. Näet nykyisin sekä Twitterin selain- että mobiiliversiossa yksittäisen twiitin tilastot helppona yhteenvetona kyseisen twiitin alareunasta.
Mainosta nopeasti Quick promote -työkalulla
Twitteriin rantautui juuri myös uusi ja yksinkertainen Quick promote -työkalu. Tämän työkalun avulla yksittäisen twiitin mainostamisesta on tehty nopeaa ja yksinkertaista, vaikka toki varsinainen Twitterin mainostyökalu antaakin paremmat mahdollisuudet kohdentaa viestiä. Kun yksittäisen twiitin tilastot näkee nyt helposti twiitin alareunasta, tulee Twitter-tilin ylläpitäjälle toki helpommin mieleen lisänäkyvyyden hakeminen. Twitter lienee tässä siis samoilla poluilla kuin Facebook – mainostamisesta halutaan tehdä mahdollisimman helppoa.
Alta näet Twitterin videolla esittelemänä Quick promoten käytön yksinkertaisuudessaan!
We’ve made it even easier to promote your Tweets in real-time, directly from your Twitter profile. Watch & learn. https://t.co/7gdH7IO9hd
— Twitter Small Biz (@TwitterSmallBiz) 12. maaliskuuta 2015