LinkedIn on jo pitkään ollut verkossa asiantuntijaroolissa toimivien suosituin kanava ja sitä hyödynnetään paljon erityisesti rekrytoinnissa. Nyt palvelu kehittää toiminnallisuuksiaan ja paljastettiinpa jo myös tulevaisuuden kehityskulkua: yrityssivujen ulkoasu uudistuu, aihetunnisteet palaavat palveluun ja sekä mainontaan että analytiikkaan saadaan lisäominaisuuksia. Nyt myös Suomessa on alkanut näkyä ensimmäisiä uudistuneita yrityssivuja.
LinkedIn-yrityssivu uudistuu ulkoasultaan
Huomattavin uudistus on palvelun ulkoasun modernisoituminen niin yrityssivujen kuin yrityssivujen alta löytyvien Showcase Pages -tuote- tai palvelusivujen osalta. Samassa yhteydessä vanhan sivun kansikuva Cover page poistuu käytöstä ja sen tilalle kannattaa ladata uusi kansikuva. Lisäksi myös sivujen ylläpitopuoli yksinkertaistuu ja selkenee.
Tässä vaiheessa uudet yrityssivut ovat tulleet käyttöön osalle LinkedInin käyttäjistä. Kunnes uudistus on avattu kaikille LinkedIn-käyttäjille, on uuden sivun jo saaneiden mahdollista vaihtaa uuden ja vanhan yrityssivun välillä. Tämä onnistuu sivun yläreunasta. Jos haluat tutustua uudenlaiseen yrityssivuun, tsekkaa Somecon uudistunut sivu tämän linkin kautta.
Aihetunnisteet eli hashtagit palaavat LinkedIniin pian
LinkedIn pyrkii kehittymään jatkuvasti tehokkaammaksi verkostoitumisen ja markkinoinnin kanavaksi. Yksi keinoista, joilla palvelua kehitetään käyttäjilleen kätevämmäksi kanavaksi, on aihetunnisteiden uusi käyttöönotto. Ne ovat aikanaan jo olleet käytössä LinkedInissä, mutta viime aikoina niiden tuomia hakuja ei ole tuettu. Nyt ne tekevät kuitenkin uutta tuloaan.
LinkedIn tuo jatkossa myös suorien videolähetysten julkaisumahdollisuuden käyttäjien uutisvirtoihin. Tämä on ajatusjohtajuutta tavoitteleville käyttäjille hieno mahdollisuus lähteä tuottamaan videosisältöjä yleisöilleen Periscopesta ja Facebook Livestä tuttujen suorien lähetysten tapaan.
LinkedIn-mainontaan on myös tulossa uudistuksia
LinkedIn-mainonta on ollut jo pitkään tehokas tapa kohdentaa mainontaa räätälöidysti yrityspäättäjille. Tähän mennessä LinkedInistä on kuitenkin puuttunut useita Facebookista tuttuja kohdentamistapoja, mutta ensi vuoden alussa niitä on tulossa käyttöön. LinkedIniin on tulossa demograafisen eli käyttäjän taustatietoihin perustuvan kohdentamisen rinnalle räätälöityjä kohderyhmiä. Tällöin tulee siis mahdolliseksi mainonnan kohdentaminen käyttäjille esimerkiksi sähköpostiosoitteiden perusteella. Samalla myös uudelleenmarkkinointi LinkedInissä mahdollistetaan.
Jatkossa LinkedIn-mainontaa voi myös konversio-optimoida ja mainonnan demograafinen raportointi on tulossa käyttöön. LinkedIn-mainonnan työkalu alkaa myös jatkossa antaa ohjeita ja vinkkejä, miten omia mainoskampanjoita kannattaisi kehittää tai optimoida. Tulossa ovat myös Facebookista tutut liidimainokset eli mainostyyppi, jossa käyttäjä antaa suoraan yhteystietonsa joko ilmoittautumisena tapahtumaan tai vaikka uutiskirjetilausta varten.