Yleensä hieman verkkaisemmalla tahdilla kehittyvä ammatillisen verkostoitumisen palvelu LinkedIn on viime aikoina kehittynyt vauhdikkaasti ja jatkossa uusia sisältömuotoja on tulossa käyttöömme. Tässä artikkelissa avaan kiinnostavimmat LinkedInin uudistukset: LinkedIn Live, LinkedIn Stories, aihetunnisteet yrityssivuilla, yritysten arvostelu ja LinkedIn Events. Nämä toiminnot ovat osittain vielä beta-kehityksessä, mutta tulevia suunnitelmia ja strategisia linjauksia tehdessäsi voit jo huomioida nämä mahdollisuuksina, joihin brändisi voi edelläkävijänä hypätä mukaan.
1. LinkedIn Live – suorat lähetykset LinkedInissä
Muista kanavista tuttuun tapaan videosisällön merkitys kasvaa myös LinkedInissä. Palvelu on junnannut jo vuosia kovin perinteisissä sisältömuodoissa, mutta nyt LinkedIniin tekevät tuloaan suorat lähetykset. Ammatillisen verkostoitumisen palvelu on varmasti houkutteleva alusta suorille lähetyksille. Niitähän voitaisiin hyödyntää esimerkiksi seminaarien yhteydessä, B2B-tuotelanseerauksissa, Q&A-sessioita toteuttaen, työnantajakuvan tai avointen työpaikkojen markkinoinnissa tai vaikka valmistujaisseremonioissa.
LinkedIn julkaisi jo keväällä Yhdysvalloissa betatestin, eli suorien lähetysten käytön kiinnostavuutta testataan aktiivisesti. LinkedIn Live on tulossa käyttöön niin brändeille kuin henkilökäyttäjille, mutta aluksi mukaan pääsevät vain kutsutut käyttäjät. Jos olet kiinnostunut LinkedIn Livestä, voit hakea mukaan ensimmäisten LinkedIn Liven käyttäjien joukkoon.
2. LinkedIn Stories
Ammatillisen elämän ja kuulumisten jakaminen videoina on jatkossa laajentumassa suorien lähetysten ulkopuolelle, sillä muista sosiaalisen median palveluista tutulla tavalla myös LinkedIn suunnittelee Stories-formaatin tuomista alustalleen. Pystyvideoina tuotettava kevyt, 24 tuntia näkyvä sisältö voisi varmasti pudottaa monen ammatillisen viestinnän kynnystä, kun kaikki sisältö ei jääkään julkaisuun loppuelämäksi vaan se häviää näkyviltä vuorokauden kuluttua. Snapchatin lanseeraama ja Instagramissa käyttäjien kovaan suosioon kasvaneen formaatin voisi olettaa kannustavan myös nuorempia sukupolvia aktivoitumaan LinkedInin ammatillisessa käytössä.
3. Aihetunnisteet yrityssivuille
Kevään aikana LinkedIn toi yrityssivuille mahdollisuuden hyödyntää aihetunnisteita uusilla tavoin. Sivun ylläpitäjät voivat näppärästi seurata brändättyjen ja alan keskusteluja kokoavien aihetunnisteiden ympärillä käytävää keskustelua ja osallistua sivuna keskusteluun. Toisaalta aihetunnisteita käyttämällä kasvatetaan sivun sisältöjen löydettävyyttä.
4. LinkedIn Events – Ammatilliset tapahtumat ja verkostoitumisen mahdollisuudet
LinkedIn on myös kehittämässä yrityksille mahdollisuutta järjestää tapahtumia LinkedInissä. Facebookista tuttu tapahtumatoiminnallisuus on ammatillisessa LinkedInissä odotettu lisä, joka yksinkertaistaa ammatillisten tapahtumien markkinointia sekä luo aivan uuden mahdollisuuden online-tapahtumien järjestämiseen. Samalla osallistujien kannalta ammatillisen verkostoitumisen mahdollisuudet tapahtumien yhteydessä kasvavat entisestään, kun LinkedIn-ryhmien tarjoamien verkostojen lisäksi myös eri tapahtumien keräämät yhteisöt pääsevät aktivoitumaan verkostoitumisessa. LinkedIn on rakentamssa myös mahdollisuutta osallistumisten myymiseen.
5. Yritysten arvostelu
LinkedIn on tuomassa sivuilla vieraileville käyttäjille mahdollisuuden jakaa kokemuksiaan yritysten tuotteista ja palveluista arvostelemalla niitä. Tämä Facebookista tuttu toiminnallisuus tulee yksinkertaistamaan asiakasreferenssien jakamista ja läpinäkyvyyttä.
6. LinkedInin uudistukset mainonnassa
LinkedIn on tuonut mainontaan paljon uusia mahdollisuuksia viimeisen vuoden aikana. Kampanja- ja mainosmuotojen monipuolistuminen ja kehittyminen ovat osaltaan enteilleet muutosta kampanjoiden rakentamiseen, mikä onkin mainostyökalun tuorein uudistus. Kampanjan luonnin rakenne ja näkymä muistuttavat nykyisin LinkedInin Campaign Managerissa hyvin paljon Facebookin Mainosten hallinta -työkalua. Uusina mahdollisuuksina brändin tunnettuus, verkkosivukonversiot ja työpaikkahakemukset ovat tulossa LinkedIn-mainonnan tavoitteiksi, ja monilla mainostileillä nämä ovatkin jo käytettävissä.
7. Conversation ads – vuoropuheluun ohjaavat mainokset
Mainonnan saralla on tulossa uudistuksia myös mainosmuotoihin. Conversation ads -mainosmuoto muistuttaa jo pitkään LinkedInissä käytössä ollutta Sponsored e-mails -mainosmuotoa, mutta kyseessä on sen kehittyneempi versio. Conversation ads -mainos ohjaa viestittelemällä ja ohjatuilla vastauksilla vastaanottajaa keskusteluketjun edetessä ostopolun vaiheestaan eteenpäin. Käytännössä tämä mainosmuoto rakentaa chattailyn tyylistä kokemusta vastaanottajalleen.
Huomioi LinkedInin uudistukset etenkin B2B-viestinnän strategian päivityksessä
Ammatilliseen verkostoitumiseen keskittynyt LinkedIn on tärkeä alusta etenkin B2B-yritysten sisältömarkkinoinnissa ja viestinnässä. LinkedIn on lupaillut osan näistä toiminnallisuuksista tulevan laajempaan jakeluun vielä tämän vuoden aikana ja loppujenkin odotamme jalkautuvan käyttöömme ensi vuoden edetessä. Tämä vankan käyttäjäkunnan kerännyt sosiaalisen median kanava tulee jatkossakin tarjoamaan monipuolisia ammatillisen kehittymisen ja verkostoitumisen mahdollisuuksia, joten tulevat LinkedInin uudistukset ja kehityssuunnat kannattaa ehdottomasti huomioida tulevassa kehityksessä. Ennakkoon uusiin mahdollisuuksiin valmistautumalla voit myös varmistaa, että brändisi tai yhteisösi näkyy edelläkävijänä alallaan.