Ah, ihana Instagram! Kuvalliseen viestintään keskittyvä suurkanava on elänyt kovassa palautemyllerryksessä viime ajat. Kronologisesta kuvajärjestyksestä luopuminen herätti käyttäjien keskuudessa eripuraa, kun taas yritykset joutuivat painiskelemaan orgaanisen näkyvyyden ja reaktioiden määrän laskun kanssa. Algoritmin toimintamalli ei siis saanut sellaisenaan ruusuista vastaanottoa kaikilta – jos keltään. Positiivisena yllätyksenä Instagram reagoi yleisöpalautteeseen. Instagram-markkinointi, mitä uutta?
Instagram kasvaa yhä tehokkaammaksi markkinoinnin kanavaksi
Instagramin kuvakieli koukuttaa ja vie tehokkaasti kohti ostopäätöstä, mutta liikenteen ajaminen verkkosivuille orgaanisista julkaisuista on tähän asti ollut mahdotonta. Herran vuonna 2018 Instagram tiedotti, että verkkokauppiaat pääsevät viemään kaupantekonsa seuraavalle tasolle.
Shopping on Instagram -uudistus hyödyntää tuttua tapaa merkitä henkilöitä kuviin, mutta tällä kertaa kuviin merkitäänkin tuotetietoja. Yksittäiseen kuvaan voi merkitä yhdestä viiteen tuotetta. Merkintää napauttamalla käyttäjä saa esiin tuotteen nimen ja hinnan sekä pääsee tutkimaan lisätietoja tuotteesta käden käänteessä. Ja mikä parasta, tuotemerkintä sujuu yritystilin ylläpitäjältä yhtä kätevästi kuin mikä tahansa merkintä! Uudistuksen myötä yritysprofiiliin käyttäjät saavat haltuunsa myös Shop-välilehden, jonka kautta asiakkaat pääsevät selailemaan tuotevalikoimaasi.
Suoraviivaisempi myyntimahdollisuus tehnee Instagramista yhä houkuttelevamman kanavan yrityksille. Vihdoinkin Instagram-markkinointi sujuu ilman “linkki biossa” -hokemaa!
Yhteisön ja dialogin puolesta
Merkitykselliseen ja yhteisöllisyyttä vahvistavaan markkinointiin panostaminen on Facebookin agendalla tänä vuonna. Facebookin pikkusisko Instagram on myös kokenut omat muutoksensa, jotka tehostavat yhteisöllisyyden tunnetta kanavassa.
Hetki sitten Instagram julkaisi uudistuksen sekä yritystilin että henkilöprofiilin elämäkertaan, eli bio-tekstiin. Elämäkertaan lisätyt merkinnät muihin tileihin ja aihetunnisteisiin toimivat nyt linkkeinä kanavan sisällä parantaen löydettävyyttä. Tästä lähtien käyttäjät ja yritykset verkottuvat voimakkaammin keskenään, luoden kanavassa entistä aidomman tuntuisia suhteita.
Muihin suuriin sosiaalisen median kanaviin verrattuna Instagram on pysynyt käyttäjälleen kaikkein rajatuimpana kanavana uuden materiaalin suhteen. Uusia julkaisijoita ei tule kanavassa juurikaan vastaan käyttäjän pääuutisvirrassa orgaanisesti, vaan uutta materiaalia löytääkseen käyttäjän on tullut tehdä hakuja aihetunnisteilla tai viettää aikaa Tutki-välilehdellä.
Jokin aika sitten Instagram avasi käyttäjien kuvavirrat uudelle materiaalille Ehdotetut julkaisut -toiminnolla. Sponsoroitujen julkaisujen lisäksi siis näet nyt uutisvirrassasi julkaisuja tileiltä, joita et seuraa, mutta joiden Instagram uskoo kiinnostavan sinua. Tällä uudistuksella Instagram vie kanavaa entistä avoimempaan suuntaan ja helpottaa eri julkaisijoiden löydettävyyttä.
Kiinnostavuutta Instagram mittaa mm. jo seuraamiesi tilien perusteella sekä kuvien suosiolla, joten ehdotetut julkaisut ovat usein hyvin räätälöityjä ja käyttäjäystävällisiä vastaanottajalleen.
Alaspäin peukkua änkyrälle algoritmille
Ihana kamala algoritmi on yksi eniten puhututtaneista asioista Instagramissa. Edeltävä algoritmimuutos pidensi yksittäisen julkaisun elinkaarta, mutta soti Instagramin alkuperäistä instant-henkisyyttä vastaan. Tämä muuttuu nyt! Viimeisimmän uudistuksen myötä sinunkaan fiidiisi ei enää tupsahda perjantaina julkaistuja kuvia maanantain lounastauolta. Merkitykselliset julkaisut ovat yhä algoritmin silmissä tärkeitä, mutta julkaisun ajankohta saa jatkossa suuremman painoarvon. Vaikka kanava ei palaakaan täyteen kronologisuuteen, helpottaa tämä uudistus yrityksen sisältösuunnittelua (ja toivottavasti myös näkyvyyttä!) merkittävästi. Tutki oman tilisi analytiikkaa, jotta löydät taas parhaat ajat julkaista yritystililläsi!
Jos olet kamppaillut Instagram-fiidisi käytettävyyden kanssa, siihenkin on tulossa muutoksia. Kronologisempaan suuntaan kehittyvän kuvavirran ohella jatkossa voit itse päättää, milloin kuvavirtasi päivittyy uuden New Posts -napin painalluksella. Jäämme odottamaan, muodostuuko Instagramin virta teknisesti samanlaiseksi kuin Twitterin, jossa sovellus muistaa mihin viimeksi selatessasi jäit. Tässä vaiheessa voimme vain arvailla, tätä uutukaista ominaisuutta kun ei ole vielä bongattu Suomessa!
Kiinnostaako Instagram-markkinointi syvemmin? Tutustu vastikään uusittuihin Instagram-koulutuksiimme täällä: Instagram-markkinoinnin peruskoulutus ja Instagram-markkinointia edistyneelle.