Jos tuotteesi tai palvelusi on sopiva kansainvälisille markkinoille ja olet harkinnut toimintasi laajentamista, Facebookin tarjoama globaali sivurakenne on loistava työkalu, jolla saat tuotua toimintaasi näkyväksi myös Suomen ulkopuolella. Facebook on kustannustehokas tapa tutkia tuotteesi tai palvelusi houkuttelevuutta kansainvälisillä markkinoilla.
Facebookilla on maailmanlaajuisesti yli 1,4 miljardia kuukausittain aktiivista käyttäjää. Tästä joukosta 936 miljoonaa käyttää Facebookia päivittäin – ja keskimäärin 20 minuuttia kerrallaan. Nämä luvut antavat rohkaisevan näkemyksen yrityksille ja organisaatioille, jotka ovat kiinnostuneita kansainvälisestä markkinoinnista. Facebook voi todella olla paikka, jossa kohdata kansainväliset asiakkaasi. Mutta vain jos teet sen oikein.
1,4 miljardin käyttäjän joukko on valtava massayleisö. Tehdäksesi Facebook-markkinoinnistasi menestyksekästä, tulee näitä yleisöjä tavoitella räätälöidyllä tavalla. Erilaisille kohderyhmille ei tule tarjota täysin samanlaista sisältöä.
Mitä Global Pages-sivurakenne tarkoittaa?
Facebook on tarjonnut Global Pages -sivurakennetta yrityssivuille jo muutaman vuoden ajan. Globaali sivurakenne tarkoittaa sitä, että yritys voi erotella Facebook-sivunsa eri maille ja maantieteellisille alueille sekä kieliryhmille yhden pääsivun alla. Facebookin käyttäjille tämä tarkoittaa sitä, että heidän etsiessään Facebook-sivuja, ohjataan heidät automaattisesti kaikkein sopivimmalle versiolle joko maantieteellisen sijainnin mukaan tai sen perusteella millä kielellä he Facebookia käyttävät.
Globaali sivurakenne auttaa kansainvälisiä brändejä tavoittamaan yleisöjä sekä maailmanlaajuisesti että paikallisesti. Eri sivuista tykkäävien määrä lasketaan yhteen ja tämä luku näkyy jokaisen globaalin sivun alla. Sivun ylläpitäjä näkee tietysti myös tarkat luvut jokaisen alueen mukaan, mutta yleisölle näkyy laajempi kokonaiskuva.
Miten Global Pages-rakenne vaikuttaa sisällöntuotantoon
Global Pages-sivurakenteen avulla voit luoda yhä räätälöidympää käyttäjäkokemusta ja todella tarjota olemassa oleville ja potentiaalisille asiakkaillesi oleellista sisältöä. Jokaisen eri sivun alla on mahdollisuus luoda täysin ainutlaatuista sisältöä – voit räätälöidä yritysinfon, bannerit, kuvat ja kampanjat juuri sopivaksi.
Mikäli ylläpidät useita globaaleja sivuja, ei tämä välttämättä tarkoita hurjasti lisätyötä. Globaali sivurakenne antaa yksinkertaisen työkalun kansainvälisen markkinoinnin hallinnoimiseen. Voit joko ylläpitää kaikkia sivuja itse tai jakaa vastuuta alueellisille työntekijöillesi ympäri maailmaa. Global Pages-sivurakenteen alta löydät myös tarvittavat analytiikat ja tulokset tekemisen kehittämistä ajatellen.
Global Pages –sivurakenteen avulla pystyt helposti sovittamaan sisällöt eri kulttuureihin ja maihin. Voit esimerkiksi käyttää samaa kuvaa, mutta muokata julkaisutekstin kullekin sivulle ja kohdeyleisölle sopivaksi. Voit esimerkiksi käyttää kuvaa, jonka otit Suomen isänpäivää varten Iso-Britanniassa muuttaen viestin brunssi-tunnelmoinniksi.
Räätälöimällä sisältöjäsi, huomioit asiakkaittesi tarpeita ja opit samalla mikä kunkin markkinasegmentin kohdalla toimii. Jos sisältösi jollain tapaa koskettaa Facebook-käyttäjän omaa elämäntilannetta, vaikutus, jonka teet on vahvempi. Toisaalta, mikäli sisältösi näyttää siltä kuin se olisi kyhätty kasaan kansainvälisestä kuvapankista ajattelematta lainkaan kohdeyleisön mieltymyksiä, voivat reaktiot kääntyä hyvinkin yritystäsi vastaan.
Global Pages-sivurakenteen voi ottaa käyttöön vain yhteistyössä Facebookin kanssa. Jos Facebookin kehittäminen tältä osin kiinnostaa, ota yhteyttä ja viedään asiat eteenpäin!