360-kuvat otetiin viime viikon lopulla maailmanlaajuisesti käyttöön Facebookissa. 360-kuvat ovat hyvin saman oloisia kuin 360-videot, joita on jo aiemmin voinut hyödyntää Facebook-mainonnassa: puhelinta kääntämällä näkee mihin suuntaan vaan ja voi kuvan voi kokea hyvin konkreettisesti. 360-kuvilla päästään siis varsin lähelle virtuaalitodellisuutta, kun on mahdollisuutta nähdä ja kokea uudella tavalla.
Kuvien käyttö on jo pitkään ollut erinomainen tapa jakaa tunnelmia erilaisista tilanteista, mutta visuaalisuuden tärkeyden kasvaessa kuvienkin käyttö monipuolistuu. 360-kuvien avulla brändit voivat tarjota todella hienoja kokemuksia esimerkiksi esirippujen takaa, liikkeestään tai eksklusiivisesta tapahtumasta. Samalla omalle kohdeyleisölle tarjotaan mahdollisuus viihtyä brändin sisällön parissa pidempään – yksittäinen kuva on nopeasti vilaistu, mutta kun 360-kuvaan haluaa perehtyä, saa älypuhelintaan käännelläkin jo enemmän.
360-kuvat erityisesti mobiilissa
Parhaiten 360-kuvaan voi tutustua älypuhelimella, koska kuvan esityslogiikka on niin selkeä. Kääntelet vain puhelinta ilmansuunnasta toiseen ja näet eri kuvakulmaa puhelinta kääntäessäsi. Toki voit myös liikuttaa kuvaa sormellasi. Facebook on mahdollistanut 360-kuvien luomisen myös älypuhelimella – myös panoramakuvat näytetään 360-mallisina. Vaihtoehtoisesti voidaan myös hyödyntää mobiilisovelluksia, joiden avulla voi ottaa 360-kuvia.
Me olemme jo hankkineet Somecolle oman 360-kameran ja teimmekin perjantaina nelivuotiasta Somecoa juhlistaessamme Somecon ensimmäisen 360-kuvallisen julkaisun Facebook-sivullamme. Näet Facebookiin kuvan kera tekemämme julkaisun tästä alta artikkeliin upotettuna, tässä 360-efekti vie valitettavasti toimi, vaan 360-kuva toimii parhaiten Facebookin mobiilisovelluksella.
360-kuva käytännössä
360-kuvan katselu myös Facebookin selainversiossa on mahdollista – tällöin kuvaa voi liikutella hiirellä. Tunnistat valokuvan 360-kuvaksi selainta käyttäessäsi kuvan oikeasta reunasta löytyvän kompassi-ikonin avulla.
360-kuvien käyttö on mahdollista niin iOS- kuin Android-laitteilla. 360-kuvien julkaisumahdollisuus on tulossa kaikille näinä päivinä.
360-kuvan julkaiseminen Facebookissa on varsin suoraviivaista:
- Ota ensin kuva 360-kamerallasi, panoraamakuva älypuhelimellasi tai 360-kuva mobiilisovelluksella.
- Tee Facebookissa aivan normaalia julkaisu kera kuvan, ja lataa 360-kuvasi Facebookiin.
- Kuvaa ladattaessa Facebook huomaa kuvan olevan 360-kuva ja nostaa julkaisun ehdotustekstiksi ”Kerro jotain tästä 360-kuvasta…”
Kun teet brändillesi 360-kuvaa:
- Mieti, miksi kohderyhmäsi olisi kiinnostunut kuvan eri kolkista. Mitä lisäarvoa, mitä mielenkiintoista voit tarjota?
- Kerro visuaalista tarinaa kuvasta tai kehota kohderyhmääsi vaikka bongaamaan kuvasta jotain, esimerkiksi kilpailun varjolla. Näin saat yleisösi viettämään aikaa kuvasi parissa.