Instagram viesti jo syksyllä testaavansa pystymuotoista profiiliruudukkoa, mutta ennakkovaroituksista huolimatta moni käyttäjä on viime päivinä hieraissut silmiään – tai hikipisaroita otsaltaan – kun muutos on astunut tai astumassa voimaan kaikille käyttäjille. Mistä ihmeestä on kyse ja pitääkö kaikki kuvat julkaista jatkossa pystymuotoisina?
Instagramin johtajan Adam Mosserin mukaan suurin ja yhä kasvava osa kaikesta Instagramissa julkaistavasta sisällöstä on pystymuotoista. Pystyvideot eli kelat (engl. reels) ovat yhä suositumpia, ja toisaalta myös uutisvirrassa julkaistut kuvat ovat yhä useammin pystykuvia, joka Instagramin mittapuulla tarkoittaa 4:5-kuvasuhteella olevia kuvia. Tästä syystä myös profiiliruudukossa sisältöjen esikatselukuvat näkyvät jatkossa pystymuodossa.
Tarkkasilmäiset ovat kuitenkin kenties jo huomanneet, ettei Instagramin uusi pystymuotoinen profiiliruudukko suinkaan näytä sisältöjä 4:5-mittasuhteilla, vaan 3:4-mittasuhteella, joka on puhelimella napatun kuvan tyypillinen mittasuhde. Tämä siitä huolimatta, vaikka Instagramiin ei teknisesti edes voi julkaista kuvaa, jonka kuvasuhde on 3:4.
Mutta entä neliökuvat, onko niistä nyt syytä luopua välittömästi? Entä neliömuotoon tehdyt kuvapohjat? Ei hätää!
Tiedämme, että pystymuotoiset sisällöt saavat puhelimen ruudulla matalampia neliökuvia laajemman näkyvyyden ja täten myös suuremman huomioarvon, joten sisältöjen suuntaamista neliöstä pystympään suuntaan on viimeistään nyt hyvä harkita.
On tärkeä huomioida, että muutos vaikuttaa vain profiiliruudukkoon ja kuvien näkymiseen siinä. Uutisvirrassa julkaisunne näkyvät edelleen juuri siinä kuvasuhteessa, jossa olette ne julkaisseet.
Neliökuvia voi epäilemättä käyttää Instagramissa jatkossakin, mutta kuvien asemoitumista profiiliruudukkoon on hyvä jatkossa pohtia: sijoittamalla tärkeimmän asian kuvan keskelle ja välttämällä liian lähelle reunoja meneviä tekstejä tai kehyksiä varmistatte, että sisältönne näkyy oikein myös uudessa pystymuotoisessa profiiliruudukossa. Myös 4:5-kuvasuhteella julkaisemissanne pystykuvissa tärkeiden elementtien sijoittamista liian lähelle reunaa on tärkeää välttää, sillä profiiliruudukossa näkyvä 3:4-kuvasuhteinen esikatselu on vaakasuunnassa inan kapeampi.
Kenties osa aiemmin julkaisemistanne sisällöistä ei näy profiilissanne enää yhtä siististi kuin aiemmin, mutta jos yhtään helpottaa: monet ovat kanssanne samassa veneessä.
Kuitenkin, koska vierailumäärät yritysten ja organisaatioiden profiileissa ovat pääosin melko rajallisia, ei tästä kannata liikaa huolestua. Katse ja fokus siis mieluummin kohti tulevaa!
Profiiliruudukon muokkaaminen ja oma välilehti kohokohdille
Profiiliruudukon pystymuotoon muuttumisen yhteydessä Instagramiin on nyt tullut mahdollisuus myös muokata sisältöjen esikatselunäkymiä suoraan Instagram-profiilissa.
Tämä tapahtuu painamalla profiiliruudukossa olevaa kuvaa pitkään tai valitsemalla sisällön oikean kulman kolmen pisteen valikosta Säädä esikatselua: tällöin pääset liikuttelemaan kuvaa kentässä siten, että esikatselukuvake näkyy joko 3:4-kokoon rajattuna tai täytenä neliönä, jonka reunoille tulee mustaa tai valkoista väriä. Kuvaa ei ainakaan tällä hetkellä valitettavasti voi zoomata täysin itse toivotulla tavalla.
Jatkossa profiiliruudukkoa voi Adam Mosserin mukaan muokata myös julkaisujen järjestystä vaihtamalla. Sisältöä voi jatkossa julkaista myös pelkästään profiiliin, jolloin se ei nouse lainkaan Instagramin uutisvirtaan. Kuten Instagramin muutoksissa usein, myös näiden muutosten tärkeintä kohderyhmää ovat vahvasti sisällöntuottajat: muutos antaa heille (ja toki myös yrityksille) yhä paremmat mahdollisuudet oman profiilin ulkonäön säätelyyn.
Viimeisimpänä muutoksena profiilinäkymiin on lähikuukausina tulossa oma välilehtensä tarinoiden kohokohdille nykyisten julkaisujen, kelojen ja merkittyjen sisältöjen rinnalle. Muutoksen tavoitteena on tehdä profiileista selkeämpiä ja siistimpiä sekä varmistaa, että tilin relevantein sisältö – profiilissa julkaistut kuvat ja videot – nousevat tilille saavuttaessa yhä ylemmäs ja aiemmin käyttäjän silmille.
Kaipaatko tukea sosiaalisen median ajankohtaisissa käänteissä mukana pysymiseen? Tule mukaan #SomenHermolla-webinaarisarjaamme, ja saat tiedon ajankohtaisista muutoksista tiiviissä tunnissa – joka kuukausi!