Kun viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisilta kysytään heidän työarkensa suurimpia esteitä, useimmiten esiin nousee seuraavia asioita: ajanpuute, sosiaalisen median kanavasta toiseen siirtyminen, viestinnän kokonaisuuden hallinta. Siksi meistä sosiaalisen median hallintatyökalu Sprout Social on arjen pelastava enkeli, pimeässä loistava majakka, ystävällisesti häntäänsä heiluttava opaskoira. Tässä blogitekstissä esittelemme muutaman kiinnostavan ja hyödyllisen uudistuksen.
Ennen sitä kerrataan kuitenkin mikä tämä Sprout oikein on työkalujaan. Matkamme sertifioiduksi Sprout Social -kumppaniksi alkoi vuoden 2018 syksyllä. Sprout Social on avaimet käteen -ratkaisu. Se mahdollistaa koko sosiaalisen median viestinnän hoitamisen yhdellä alustalla, aina suunnittelusta toteutukseen, julkaisemiseen, keskustelun moderointiin ja trendien seuraamiseen, mainontaan ja analytiikkaan asti.
Jos meiltä kysytään, on Sprout Social siis erittäin hyvä, ellei täydellinen, sosiaalisen median työkalu. Se hyrrää taustalla silloin, kun suunnittelemme ja julkaisemme asiakkaidemme sisältöjä tai hoitaessamme yhteisömanagerointia heidän kanavissaan. Vuonna 2019 alustan tarjoamat ratkaisut lisääntyivät ja visuaalinen ilme virtaviivaistettiin.
Add note – muistilapuilla digitaalinen sisältökalenteri haltuun
Jokainen viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen tunnistaa tilanteen, kun mieleen pompsahtaa yllättäen julkaisuidea. Näinä hetkinä ratkaisu lienee useimmiten muistiinpanovälineiden esille kaivaminen ja idean rustaaminen talteen. Sprout Social kysyykin sinulta: mitä jos post-it-laput olisivatkin virtuaalisia ja voisit liimata ne sisältökalenteriisi talteen, tarvittaessa vaikka monistaa samat ideat useammalle eri ajanjaksolle? Entä mitä jos muistiinpano tulisi samalla myös kumppanitoimiston nähtäväksi ja saisitte yhtenä tiiminä koottua sisältöideoita arjen sisältökalenteriin?
Ilahduttava uudistus on “add note” -toiminto, jolla virtuaaliset post-it-laput voi helposti lätkiä pitkin Sproutin sisältökalenteria.
Lippulappusten suurin anti on se, että ne mahdollistavat kalenterin muuntautumisen entistäkin enemmän tekemistä selkeyttäväksi sisältökalenteriksi. Muistiinpanoihin merkitset helposti myös juhlapyhät – ja kenties sinunkin organisaatiossani on aina välillä tempauksia, tapahtumia ja kampanjoita, jotka olisi hyvä laittaa sisältökalenteriin talteen?
“Uusi vuosi, uusi minä”
…taisi Sprout Socialin väki tuumata uudistaessaan koko alustan ilmeen. Sivun entinen ilme noudatteli melko perinteistä rakennetta, jossa yläpalkki sisälsi kaikki oleelliset, omiksi sivuikseen aukeavat toiminnot. Tämä rakenne räjäytettiin atomeiksi, ja viestijän ja markkinoijan työtä helpottamaan lisättiin muutama käytännöllinen namiska:
- “Compose”-nappula kelluu nykyään oikeassa yläkulmassa kuin kannustaen: “Hei, aina on hyvä hetki julkaista!”
- Toisinaan voi tulla tarve tutkia Twitteristä millaista keskustelua ihmiset käyvät eri aiheiden ympäriltä. Tähän huutoon vastattiin lisäämällä hakutoiminto suoraan oikean reunan navigaatioon. Erityisen kätevä tämä toiminnallisuus on esimerkiksi ilmiöitä ja pinnalla olevaa keskustelua seuratessa – ja taipuuhan seurantaominaisuus vaikka teidän organisaationne omien tapahtumien keskustelun seuraamiseenkin.
Vastaa arvosteluihin yhdessä paikassa
Arvostelut ovat monelle organisaatiolle elintärkeitä – tulivat ne sitten sosiaalisesta mediasta tai joltain toiselta alustalta. Nyt Sprout Social on päättänyt ratkoa pulman sivujen arvostelujen keräämisestä yhden katon, tai alasivun, alle. Reviews-välilehdellä voi hoitaa asiakaspalvelun niin Facebook-arvostelujen, Google My Business -tilin kuin TripAdvisorinkin osalta. Ja kas näin, asiakasuskollisuutta ja brändimielikuvaa on helppo rakentaa myös arvosteluista huolehtimalla.
Tilit kytketään Sproutiin kuten muutkin kanavat ja viesteihin voi Sproutille tyypilliseen tapaan vastailla, filtteröidä eri kanavien ja ajankohtien mukaisesti ja lopuksi klikata tehdyksi ja näin niputtaa hoidettujen tehtävien pinoon. Kun arvosteluja voidaan hallita yhdestä paikasta, vähenee loikkiminen tililtä toiselle, säästäen aikaa ja hermoja.
Instagramin repost-ominaisuus
Aina Instagramin sisältöä ei tarvitse keksiä itse – voit luottaa seuraajiesi voimaan, kun uudelleenjaolla saat kätevästi sisällön omallekin tilillesi. Instagramissa aktiivinen organisaatio pitäneekin siis ilahduttavana uutisena tuoretta repost-ominaisuutta Sproutin työpöytäversiossa. Tämä ominaisuus toimi alun perin vain mobiilisovelluksen kautta kikkailemalla, mutta nyt repostauksen hoitaa kätevästi muutamalla klikkauksella työpöytäversionkin kautta.
Voisikin siis tiivistää, että nämä uudistukset pyrkivät entistä parempaan käyttäjäkokemukseen.
Sprout Socialilla on selkeä tavoite tähtäimessä: tehdä työkalusta markkinoiden paras sosiaalisen median hallintatyökalu.
Ja tottahan toki uudet ominaisuudet palvelevat myös toisenlaista päämäärää – lisätä viestinnän tekijöiden hyvinvointia ja parantaa työtehoa. Toimiva alusta mahdollistaa suunnitelmallisen sisältömarkkinoinnin ja siten vähentää ajan ja työtehon valumista viemäristä alas. Erityisesti peukutamme Sproutin hyötyjä silloin, kun sopassa on monta kokkia joko organisaation sisäisesti tai kumppanitoimiston muodossa.