LM Someco logo

Google My Business -näkyvyyden parantaminen ja markkinoinnin työkalut

Oman tilin avaaminen on hyvä alku paikalliselle hakukonenäkyvyydelle, mutta Google My Business tarjoaa muitakin palveluja, joiden kautta voit vielä lisätä liikennettä verkkosivuillesi. Näitä hyödyllisiä palveluita ovat: Google Post, Google Booking ja Reservations, Google Message sekä Google Question & Answers.

Jos juuri kysyit itseltäsi ”mikä Google My Business”, luehan ensin aiempi blogitekstini aiheesta. Pääset selville, miksi jokaisella yrityksellä tulisi olla työkalu käytössä.

Google Post

Google Post, tai kotoisammin Google-postaukset, on ikään kuin oman Business-tilin tietoruudun pop-up mainos. Se on voimassa tietyn aikaa ja näkyy kun vierailija tekee online-haun Googlella tai Google Mapsissa. Postausten on todettu nostavan orgaanista näkyvyyttä sekä sijoitusta Googlen hakutuloksissa.

Google Post ominaisuuden on todettu nostavan asiakasvarauksia 11%, joten sitä kannattaa hyödyntää varsinkin palvelualoilla.

Postaukset on mahdollista linkittää toiselle sivulle, joilla tuotteitasi tai palveluitasi myydään, esimerkiksi verkkokauppaan (osta nyt) tai ajanvaraukseen omalle sivulle (varaa nyt). Samalla sinulle kertyy käyttäjädataa siitä, mitkä tuotteet tai palvelut ovat olleet asiakkaiden mielestä kiinnostavia. Postauksissa voit käyttää kuvaa tai videota korostamaan viestiä. Google Post vaihtoehtoja on kahdenlaisia: tavallinen sekä tapahtumailmoitus. Sisältö on rajattu kummassakin samaan muotoon, jolloin käytössäsi on paikka kuvalle sekä tekstille.

Kuten nimestä voi päätellä, postausten on tarkoitus olla ytimekkäitä viestejä, jotka vierailija voi nopeasti silmäillä läpi. Kuvien käyttämisen ilmoituksissa on todettu nostavan klikkaus- ja sitoutumisprosenttia, joten niiden käytölle ehdoton suositus. Tekstin osuus on rajattu minimissään 200 ja maksimissaan 300 sanaan, jolla on pyritty tunnistettavaan formaattiin. Näiden kahden postaustyypin ero syntyy niiden ajallisesta näkyvyydestä. Siinä missä tavallinen ilmoitus on voimassa seitsemän vuorokautta, tapahtumailmoitus on voimassa siihen asti, että ajankohta on ylittynyt. Tapahtumailmoituksen etuna on, että se voi muistuttaa sekä ajaa ihmisiä sivuillesi pidemmän aikaa.

Avainasemassa Google Post -ominaisuuksien hyödyntämisessä on suunnitelmallisuus. Ilmoitus itsessään ei maksa vaivaa, mutta tarkoittaa yrittäjälle tai työntekijälle muutaman lisätunnin viettämistä pöytälampun valossa. Tällöin on hyvä katsoa kalenteria ja omaa tuoteportfoliota, sekä miettiä mikä myy ja milloin. Ilmoitukset kannattaa miettiä teemallisesti sekä sisällöllisesti valmiiksi. Ehkäpä jopa kirjoittaa valmiiksi kuvien kera, jolloin ne on kätevää julkaista vaikkapa viikottain.

 width=

Google Booking ja Reservation

Google Booking ja Reservation ominaisuudet sopivat hyvin erilaisille palvelualoille. Näiden kahden ero pohjautuu pitkälti palvelun luonteeseen. Booking -palvelua käytetään henkilökohtaisen ajan varaamiseen vaikkapa parturilta, konsultilta tai personal trainerilta. Reservation -palvelua käytetään fyysisen tilan varaamiseen Hotellista tai pöydän varaamiseen ravintolasta.

 width=

Kun nämä palvelut ovat käytössä, näkyy yritystilin ikkunassa painike jonka kautta asiakas voi varata palvelun. Tämä lisää todennäköisesti myös liiketoimintaa, koska tie palvelun tai pöydän varaamiseen on lyhin mahdollinen. Saman varauspainikkeen voi jakaa yrityksen omalla koti- tai Facebook-sivulla. Mikäli asiakkaalla on käytössä Google kalenteri, hän voi lisätä tapaamisen ja automaattisen muistutuksen.

Näiden kahden palvelun aktivointi vaatii Googlen valtuuttamien yhteistyökumppaneiden (Scheduling providers) järjestelmien käyttöönoton.

Google Messages

Viestit-palvelun kautta asiakas voi olla suoraan yritykseen yhteydessä. Viestit-palvelun kuvake näkyy oman My Business -ikkunan yläreunassa, josta löytyvät muutkin yhteystiedot. Mikäli tämä ominaisuus otetaan käyttöön, tulee olla valmis vastaamaan viesteihin nopeasti. Muussa tapauksessa tätä ominaisuutta ei kannata ottaa käyttöön, koska näiden viestien lähettäjät hakevat todennäköisesti nopeaa vastausta akuuttiin kysymykseen. Voit lukea viestit ja vastata suoraan Google My Business -apin kautta. GMB -tili voi olla myös useamman henkilön vastuulla, jolloin kuka tahansa heistä voi vastata asiakkaan esittämään kysymykseen.

 width=

Google Questions and Answers

Tämä ominaisuus antaa ihmisille mahdollisuuden kysyä liiketoiminnasta. Vastaukseen voi antaa liiketoiminnan harjoittaja tai toisen ihmiset. 25 prosenttia yrityksistä saa kysymyksiä liittyen heidän liiketoimintaansa, mutta valitettavan usein yritykset eivät vastaa kysymyksiin vaikka tämä olisi hyvä tapa sitouttaa asiakkaita. Varsinkin toimijoiden, jotka ovat tarkkoja maineestaan kannattaa olla hereillä, koska joskus kilpaileva yritys saattaa jättää negatiivisen kommentin asiakkaan kysymykseen.

 width=

Google My Business ei automaattisesti kerro asiakkaan jättämästä kysymyksestä. Saat kuitenkin niistä tiedon kun lataat Google Maps applikaation ja laitat ilmoitukset päälle.

Joihinkin liiketoimintoihin liittyy paljon samankaltaisia kysymyksiä, jolloin liiketoiminnan harjoittaja voi itse kysyä ja vastata kysymyksiin. Tämänkaltainen FAQ tieto voi olla hyvä tapa markkinoida, jolloin voit kertoa, mitä tarjoat ja mitkä ovat tuotteiden tai palveluiden edut.