Yritykset monilla eri aloilla ovat viime vuosina innostuneet kirjoittamaan omaa blogia. Se on luonnollinen kehitysaskel myös käännöstoimistolle, jonka työntekijät ovat päivittäin tekemisissä kielen ja kirjoittamisen kanssa. Haastattelin yritysblogin perustamiseen, ylläpitoon sekä hyötyihin liittyen pohjoismaisen käännös- ja tulkkaustoimisto Semantixin markkinointipäällikkö Eini Suomista.
Miksi Semantixin yritysblogi perustettiin, Semantix Finland Oy:n markkinointipäällikkö Eini Suominen?
– Blogin perustaminen oli pitkään mielessä ennen kuin blogi lopulta pistettiin pystyyn keväällä 2015. Ruotsin markkinointiosastomme perusti oman bloginsa jo meitä ennen, ja kuulimme heiltä hyviä kokemuksia yritysblogin pitämisestä. Mielenkiinto blogin perustamiseen kasvoi tätäkin kautta pikkuhiljaa.
Semantixin blogi Kielentila perustettiin kaikessa rauhassa ilman suuria paineita ja ennakkoon asetettuja ja tarkkaan hiottuja tavoitteita. Syksyllä 2015 Somecon Minna Valtari järjesti Semantixin työntekijöille blogikirjoituksen koulutuksen, joka innosti koko porukkaa panostamaan blogiin pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Koulutus toi mukanaan paljon uusia ideoita ja ilmapiiri oli tsemppaava.
– Kielentila-blogia kirjoittaa tällä hetkellä kahdeksan henkilöä. Työkseen kielen kanssa tekemisissä oleville ihmisille kirjoittaminen ei ole mikään kynnys, joten innokkaita kirjoittajia on ollut todella mukavasti, Suominen iloitsee.
Millaisia haasteita yritysblogin pitämisessä mielestäsi on?
– Suurin haaste blogiin liittyen on ehdottomasti siihen tarvittavan ajan löytäminen. Omat asiakastyöt menevät blogikirjoittamisen edelle, ja siksi onkin tärkeä miettiä, mistä kukakin voisi milloinkin kirjoittaa ja kuinka paljon kukin pystyy sitoutumaan. Nyt vuoden alkupuolella olisikin ideana pohtia tarkemmin aihealueiden jakoa kirjoittajien kesken. Uskon, että blogillemme olisi mahdollista saada vieläkin enemmän kiinnostuneita kirjoittajia.
Blogin ylläpidosta huolehtii Suominen markkinointipäällikkönä itse. Blogilla on sama alusta kuin Ruotsin markkinointiosastollakin, ja myös kuvapankki on yhteinen. Tämä helpottaa ylläpitoa.
– Minä oikoluen ja kommentoin tekstejä. Blogi hakee vielä muotoaan, ja siksi onkin mielestäni oleellista, että blogilla on alusta asti yhtenäinen ja firman linjan mukainen ilme. On tärkeää, että asiantuntijakuva säilyy kaikissa teksteissä. Usein korjaukseni koskevat kuitenkin lähinnä väliotsikointia tai muuta vastaavaa. Soittelemme työntekijöiden kesken blogiteksteihin liittyvistä seikoista, mutta yhteisiä ideointipalavereita meillä ei toistaiseksi ole ollut. Aikataulut asettavat tälle aina omat haasteensa.
Millaista konkreettista hyötyä blogin pitämisestä mielestäsi on?
– Blogi perustettiin nettisivujen tueksi. Haluamme esitellä osaamistamme monipuolisesti, avata käännösalaa sekä kertoa ihmisille kieleen liittyviä vinkkejä. Kielenkäyttö kiinnostaa ihmisiä, ja blogissa on luonteva avata erilaisia omaan työhömme liittyviä seikkoja. Toki haluamme myös erottua eduksemme, ja blogi onkin tiedon jakamisen ohella ehdottomasti osa markkinointiamme.
Miten huolehditte blogijulkaisujen näkyvyydestä?
– Liitämme blogin linkin aina markkinointiviesteihimme. Blogi näkyy myös erilaisten kampanjoidemme yhteydessä. Artikkelit jaetaan lisäksi sekä LinkedIn-sivullamme että Twitterissä. Blogiteksteissämme on myös suorat jakopainikkeet.
Kirjoittajia itseään kannattaa myös aktivoida jakamaan artikkeleita omille verkostoilleen.
– Henkilökuntaamme on kannustettu jakamaan blogia myös oman sähköpostin allekirjoituksessa ja vinkaamaan jostakin tietystä artikkelista erikseen asiakkaalle, jota aihe voisi kiinnostaa.
Millainen sisältö lukijoita kiinnostaa tilastojen perusteella eniten?
– Vaikuttaa siltä, että omakohtaiset kokemukset kääntäjän ja tulkin työstä ovat niitä kaikkein kiinnostavimpia. Myös esimerkiksi suomen ja ruotsin eroista kertova teksti sai erityisen paljon lukukertoja. Yleisesti ottaen sanoisin, että blogikirjoituksessa pitää olla ammattilaisen kasvot, jotta se erottuu edukseen ja on kiinnostava. Haasteemme on toki se, että meitä sitoo ehdoton vaitiolovelvollisuus, joten aina emme voi käyttää kirjoituksissamme kirjoittajan nimeä.
Suominen kuvailee blogin ylläpitoa positiiviseksi kokemukseksi. Alkuun se työllisti paljon, mutta toisaalta kaikki blogiin liittyvä on ollut mielenkiintoista. Työntekijät ovat mielissään, kun saavat osallistua johonkin uuteen ja yhteiseen, hieman erilaiseen projektiin.
– Tänä vuonna panostamme blogiin yhä enemmän, onhan kyseessä myös työnantajakuvan edistämisestä. Sen roolia taas ei voi liiaksi korostaa.