Digitaalista yhteistyötä kolmella vuosikymmenellä
Toyota on paitsi maailman arvokkain autobrändi, myös suomalaisten suosikki: Toyotan mallit ovat vuodesta toiseen uusien autojen rekisteröintitilastojen kärjessä.
Toyota on myös LM Somecon suosikki: Yhteistyömme on jatkunut eri muodoissa jo vuodesta 2009 alkaen ja sisältänyt niin perinteisen mainonnan kuin digitaalisten brändikohtaamisten suunnittelua ja tuotantoa sekä Toyota Auto Finlandin että Toyota Finance Finlandin kanssa.
Muutamia poimintoja yhteistyöstämme vuosien varrelta
Maailman suurin selfiekeppi
Kun Toyota halusi lanseerata Toyota C-HR -mallin erottuvasti, suunnittelimme Flow Festivaaleille maailman suurimman selfiekepin, jonka päässä ollut jättikännykkä otti festivaalivieraista kuvia sosiaaliseen mediaan. Tämä Toyotan näyttävin yksittäinen C-HR-promootio Euroopassa rikkoi uutiskynnyksiä kansainvälisestikin.
Eero Ettalan Toyotafiilistelyt
Eero Ettala oli yksi maailman parhaista lumilautailijoista – mutta lehdissä revittiin otsikoita hänen 10-vuotiaasta Toyota Corollastaan. Reagoimme nopeasti uutisointiin suunnittelemalla parissa viikossa sosiaalisen median videoita hyödyntäneen kampanjan, jossa Ettala testaa Toyotan autoja snoukkahengessä mm. benjiköyden kanssa. Kampanja pääsi markkinoinnin oppikirjoihin esimerkkinä reagoinnista yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Läpinäkyvä hybridikoeajo
Kehitimme yhdessä Toyotan kanssa konseptin, jossa koeajaja näkee hybridiauton tarkan kulutuksen, päästöt ja sähköajon osuuden ajamallaan reitillä. Koeajoraportit eri puolilta Suomea julkaistiin läpinäkyvästi verkossa ja osana monikanavaista markkinointia, jolloin jokainen näki Toyotan hybridien edut ja suoriutumisen eri olosuhteissa. ”Läpinäkyvä koeajo” vakiintui pian osaksi Toyotan koeajokokemusta ja malli adaptoitiin nopeasti ympäri Eurooppaa.
Digitaalinen brändikohtaaminen on yhteistyömme keskiössä
Tiiviin yhteistyömme keskeisimpänä osa-alueena ovat verkkosivut toyota.fi, lexus.fi ja kinto-mobility.fi, joiden sisällön suunnittelua, tuotantoa ja ylläpitoa teemme yhtenä tiiminä Toyotan kanssa.
Lisäksi huolehdimme Toyotan suomalaisten jälleenmyyjien ja huoltokorjaamoiden kymmenistä verkkosivustoista, joiden konseptin, ulkoasun ja sisällöt olemme myös suunnitelleet.
Päivittäiset toimemme verkkosivujen parissa liittyvät niin sisältöihin ja konsepteihin, kampanjoihin ja kilpailuihin, teksteihin ja kuvituksiin, analytiikkaan ja dashboardeihin kuin tekniikkaan ja evästeisiinkin – kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan, mitä laajan ja aktiivisen verkkosivuston ylläpidossa tulee vastaan.
Verkkosivujen ohella olemme suunnitelleet ja rakentaneet Toyotan, Lexuksen ja KINTOn digitaalisiin ekosysteemeihin kymmeniä sovelluksia ja työkaluja, joista tässä muutamia esimerkkejä:
Pitkäaikainen yhteistyö on jo itsessään merkki siitä, että työ on ollut tuloksellista puolin ja toisin. Pitkän yhteistyömme aikana LM Somecolle on kehittynyt laaja-alainen toimialamme tuntemus, joka on helpottanut ja tehnyt yhteistyöstä antoisaa, sillä aiheesta riippumatta olemme pystyneet kehittämään palveluitamme aina eteenpäin. LM Somecolla on myös kyky katsoa asioita vahvasti käyttäjän silmin. Tämän ansiosta olemmekin kyenneet hiomaan esimerkiksi digitaalisia kanaviamme käyttäjälähtöisemmiksi.
Yhteisistä projekteistamme mieleen on jäänyt hyvin ”Läpinäkyvä hybridikoeajo”, josta syntyi mielenkiintoinen ja laajalle käyttöönotettu konsepti.
Heikki Freund
Toimitusjohtaja
Toyota Auto Finland
Mukavimpiin muistoihini Toyotan kanssa tekemistämme töistä lukeutuu kangaskattoiselle Toyota Aygolle suunnittelemamme kampanja, jossa seurattiin kevään säätä ja arvailtiin ensimmäisten hellepäivien ajankohtaa. Digitaaliset kampanja-aineistot reagoivat ulkona vallitsevaan säätilaan ja kellonaikaan niin bussipysäkeillä kuin bannereissa ja verkkosivuillakin. Kampanjan lopulla ulkomainostaulujen kartalta pystyi bongaamaan ympäri Helsinkiä ajaneita Aygoja, jotka jakoivat ohikulkijoille jäätelöä.
Patrik Liljebäck
Asiakkuusjohtaja
LM Someco