Lounea
Räätälöity verkkokauppa vauhditti valokuitumyyntiä
Lounea on suomalainen valokuituoperaattori, joka rakentaa mutkatonta digitaalista arkea yli 130 vuoden kokemuksella. Lounea tarvitsi verkkokaupan, jossa kuluttajat pystyvät näppärästi tarkastamaan oman kuitusaatavuutensa ja tilaamaan haluamansa kuituliittymän. Lounea kiittelee tapaa, jolla LM Somecon rakentama palvelu räätälöitiin juuri heidän tarpeisiinsa.
Verkkopalvelu on yksi tärkeimmistä brändikohtaamispisteistä. Se on paikka, jossa brändimarkkinoinnissa annetut lupaukset lunastetaan asiakkaan silmissä ennen ostopäätöstä. Jos verkkopalvelu toimii huonosti, asiakkaalle jää helposti ikävä jälkimaku koko brändistä.
Lounean ylpeänä luovana kumppanina myös muun markkinointiviestinnän puolella uskomme pitkäjänteiseen sovelluskehitykseen. Verkkokaupan esiaste oli vuonna 2021 Lounealle toteuttamamme karttapohjainen sovellus, jolla pystyi tarkistamaan kuituliittymän saatavuuden. Vuotta myöhemmin sovellus päivitettiin verkkotilausjärjestelmäksi eli ”verkkokaupaksi”, josta asiakas voi tilata haluamansa kuituliittymän lisäpalveluineen.
Verkkokauppaa on kehitetty energisesti Lounean kanssa läpi vuosien yhä paremmaksi. Sovellukseen on toteutettu mm. integraatio Lounean CRM-järjestelmään, sisäinen analytiikka ja dashboard-seuranta, lisäominaisuudet myyntiin taloyhtiöille ja mahdollisuus toteuttaa erilaista hinnoittelua vaikkapa sijainnin perusteella. Sovelluksen toiminnasta ja tietoturvasta huolehditaan herpaantumatta ja tietoturvan taso on varmistettu useilla ulkoisen toimijan toteuttamilla auditoinneilla.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Verkkokauppa on alusta loppuun LM Somecon digitiimin omaa tuotantoa ja rakennettu räätälöidysti niin sanotusti ”pitkästä tavarasta”. Valmiiden verkkokauppa-alustojen välttäminen on mahdollistanut sovelluksen räätälöimisen ja jatkokehityksen juuri Lounean tarpeisiin sopivaksi.
”LM Someco on tarjonnut asiantuntevaa ja luovaa tukea kaikissa markkinointiviestinnän vaiheissa, aina suunnittelusta toteutukseen. Yhteistyö on ollut avointa ja ketterää, ja LM Somecon tiimi on aktiivisesti kuunnellut tarpeitamme ja toiveitamme sekä osannut tarjota niihin soveltuvia ratkaisuja.”
Henna Fagerström, myyntipäällikkö, digitaalinen kanava, Lounea
Verkkopalvelussa, kuten muussakin markkinoinnissa, selkeät tavoitteet ovat avainroolissa. Miksi sovellus tehdään ja millainen liiketoiminnallinen vaikutus sillä pyritään aikaansaamaan? Mikä ja kenen ongelma ratkaistaan? Samalla kun kartoitamme palvelun toimintaympäristön, asetamme selkeät tavoitteet ja mittarit niiden onnistumisen arviointiin. Kun ne on määritelty, aloitetaan varsinainen sovelluksen suunnittelu- ja koodaustyö. Näin varmistamme, että sovellus vastaa oikeaan tarpeeseen ja tukee brändin liiketoiminnallisia tavoitteita.
Tuloksia
+59 %
kasvu verkkokaupan liittymämyynnissä vuonna 2023
(vrt. 2022)
4.23/5
verkkokauppa-asiakkaiden tyytyväisyys
(02/2023–06/2024)
”LM Somecon kehitystiimi on tehnyt erinomaista työtä verkkokauppamme parissa. Tiimin ammattitaito ja projekteille omistautuminen ovat tehneet verkkokaupastamme paitsi teknisesti edistyneen, myös visuaalisesti houkuttelevan ja käyttäjäystävällisen. Erityiskiitos nopeudesta, jolla LM Someco on ratkaissut tekniset haasteet ja toteuttaneet muutostöitä.”
Henna Fagerström, myyntipäällikkö, digitaalinen kanava, Lounea