LM Someco logo

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2025 – Aidosti vaikuttavaa ja läpinäkyvää

Vaikuttajamarkkinointi kehittyy jatkuvasti, ja sen merkitys osana yritysten markkinointistrategiaa vain kasvaa. Lue tästä blogiartikkelistani vinkit, kuinka hyödynnät vaikuttajia tuloksellisesti vuonna 2025.

Panosta pohjatyöhön

Jotta vaikuttajamarkkinointi voi onnistua, yrityksellä tai organisaatiolla tulee olla selkeä markkinointi- ja mediastrategia. Kun tavoitteet vaikuttajayhteistyölle ovat strategian pohjalta selvät, on tärkeää luottaa vaikuttajaan ja hänen ammattitaitoonsa. Vuonna 2025 vaikuttajamarkkinointi ei näytä vähenemisen merkkejä, vaan pikemminkin siihen on aika panostaa oikealla tavalla.

Kun yritys lähtee suunnittelemaan vaikuttajan hyödyntämistä markkinoinnissaan, on järkevää kirkastaa ensin tavoitteet ja miettiä, mitä tuloksia yhteistyöltä toivotaan. Ammattitaitoinen vaikuttaja osaa asiansa, ja voi kasvattaa yrityksen tunnettuutta huimasti, mutta ilman hyvää perustaa ei paraskaan vaikuttaja voi auttaa saavuttamaan toivottuja tuloksia. Kampanjaa suunnitellessasi istu siis alas, ja kirjaa ylös ainakin seuraavat asiat:

Tavoitteet: Mitä yhteistyöllä toivotaan saavutettavan?

Millainen yhteistyö sopii juuri teidän tavoitteisiinne – kevyempi taktinen yhteistyö vai pitkäjänteinen kumppanuus?

Laajuus: Mikä on budjetti? Mahtuuko budjettiin yksi tai useampikin vaikuttaja?

Aikataulu: Milloin kampanjan halutaan toteutuvan

Millainen vaikuttaja olisi teille paras vaihtoehto: nano, mikro, makro vai mega? Vai kenties näiden yhdistelmä?

Muista myös tutustua vaikuttajamarkkinoinnin säädöksiin ja kuluttajansuojalain velvoitteisiin.

Laadi vaikuttajan kanssa sopimus, johon on kirjattu tarkasti sopimuksen puitteet (kuinka monta julkaisua, millaisia julkaisuja ja saako niitä mainostaa julkaisualustalla, ja kuinka pitkään).

Näin rakennat vaikuttavan yhteistyön

Kun vaikuttajamarkkinointi suunnitellaan ja toteutetaan huolellisesti sekä strategisesti, se ei ole vain mainos, vaan aidosti vaikuttava ja kiinnostava osa brändin markkinointiviestintää. Panosta siis huolelliseen pohjatyöhön.

Valinta

Vaikuttajan valinta on yksi tärkeimmistä päätöksistä onnistuneessa kampanjassa. Seuraajamäärä ei ole ainoa mittari, mitä tarkastella – sitoutunut yleisö, vaikuttajan arvot ja hänen aiemmat yhteistyönsä ovat vähintään yhtä merkittäviä tekijöitä. Tutustu siis huolellisesti erilaisiin vaikuttajiin, ja unohda omat mieltymyksesi vaikuttajien suhteen, sillä paras vaikuttaja kampanjallesi ei välttämättä ole henkilökohtainen suosikkisi vaan se, joka tavoittaa toivotun kohdeyleisön parhaiten.

Kanavaymmärrys

Vaikuttajat toimivat useilla eri alustoilla, ja tämä kannattaa huomioida, mikäli yhteistyöstä halutaan saada kaikki mahdollinen huomioarvo irti. TikTokin, Instagramin, YouTuben ja muiden kanavien algoritmit suosivat erilaista sisältöä, joten kampanjat on syytä suunnitella kohdeyleisö ja alustan vaatimukset huomioiden. Esimerkiksi TikTokissa kevyesti käsikirjoitettu, viihdyttävä ja koukuttava video voi tavoittaa huomattavasti laajemman yleisön kuin tiukasti käsikirjoitettu ja jäykkä sisältö. Tarkastele siis kampanjan tavoitteita, kohderyhmää ja vaikuttajaa sekä vaikuttajan käyttämiä alustoja yhdessä, jotta saat parhaan hyödyn kampanjasta.

Monipuolisuus

Monipuolinen vaikuttajayhteistyö tuo parhaat tulokset. Suurilla vaikuttajilla voidaan lisätä tunnettuutta, mutta mikro- ja nanovaikuttajat tarjoavat tiiviimmän yhteyden yleisöönsä ja sitä kautta korkeampaa sitoutuneisuutta. Kun yhdistetään erilaisia ja eri kokoisia vaikuttajia sopivin aikavälein, markkinointi tavoittaa laajemman ja monimuotoisemman yleisön.

Lopuksi

Kaiken suunnittelun jälkeen, muista antaa vaikuttajalle myös taiteellista vapautta. Vaikuttaja tuntee oman kohdeyleisönsä. Hänelle ei siis välttämättä tarvitse esittää valmista konseptia, joka on kaluttu puisevaksi pölyisissä palaverihuoneissa. Anna vaikuttajan vaikuttaa tuomalla oma uniikki fiiliksensä yhteistyöhön!

Jos kaipaat apua vaikuttajan valinnassa tai yhteistyön suunnittelussa, olemme täällä tukemassa sinua. Ota yhteyttä, niin rakennetaan yhdessä tehokas ja tuloksellinen kampanja!

Lue lisää vuoden 2025 trendikatsauksestamme 

Alan parhaat käytännöt ja tulevaisuuden näkymät – löydät ne vuoden 2025 trendikatsauksesta. Lataa ilmaiseksi LM Somecon tuore sosiaalisen median trendikatsaus!

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta