Käyttäjämäärien kasvattamisen vaikeudesta kärsinyt Twitter on tuonut palveluun viime aikoina lukuisia uudistuksia HD-tason videoista ja Twitter Moments -ominaisuudesta lähtien. Muutama päivä sitten listalle lisättiin 24 tunnin vastausmahdollisuuden antava kyselytoiminnallisuus Twitter Polls.
Siinä missä Twitter Moments tuo käyttäjille mahdollisuuden nähdä valmiiksi kuratoitua virtaa esimerkiksi tapahtumiin tai isoihin uutisiin liittyen, Twitter Polls mahdollistaa yrityksille ja yksityishenkilöille kyselyiden tekemisen muille käyttäjille.
Moments on ensi vaiheessa käytössä vasta Amerikassa, mutta Polls rantautui jo Suomeen.
Twitter Polls antaa helpon vaikuttamisväylän
Suomalaiset ovat haasteellinen kohdeyleisö siitä, että me emme puhu emmekä pussaa. Pussaamisen sijaan Twitterin kyselytyökalu mahdollistaa kysymykseen vastaamisen napsauttamalla itselleen sopivaa vaihtoehtoa ilman painetta edes sanojen muodostamisesta twiitin muotoon.
Twitter Polls eli Kyselyt on kyselyn luojan kannalta suoraviivainen, sillä uutta twiittiä luodessa tekstikentän alapuolella on Kysely-painike, jota napsauttamalla on mahdollisuus syöttää vaihtoehdot kyselyyn.
Kyselyn lisääminen twiittiin poistaa merkkimäärästä 24 merkkiä, eli itse kysymykseen on käytettävissä 116 merkkiä. Toistaiseksi kyselyn vastausvaihtoehtojen määrä on rajoitettu kahteen vapaasti määriteltävään sisältöön. Yksi vastausvaihtoehto voi olla pituudeltaan maksimissaan kaksikymmentä merkkiä.
Kysely ei voi myöskään sisältää muunlaista mediasisältöä, kuten kuvaa tai videota.
Fiilistelyistä mielipidemittauksiin
Moni brändin ja yritystoiminnan kautta Twitteriä ajatteleva näki jo silmissään helpon tavan lanseerata käyttäjiä aktivoivia kilpailuja, mutta valitettavasti tähän Twitter Polls ei taivu, sillä kyselyn tekijä näkee kyselytuloksista vain vastausten jakauman ilman tietoa siitä, kuka on vastannut kyselyyn.
Mihin kyselytyökalu sitten taipuu? Päivän kysymys -tyyppiset lähestymiset esimerkiksi ajankohtaisiin tapahtumiin tai tuoteominaisuuksiin liittyvien vaihtoehtojen antamiset asiakkaille ovat kokeilemisen arvoisia vaihtoehtoja. Kaltaisemme toimisto voisi luonnollisesti antaa lukijoilleen mahdollisuuden vaikuttaa minkälaista sisältöä he haluavat saada blogimme kautta.
Kyselytyökalu ei ole vielä (25.10.2015) saatavilla kaikille, mutta Twitter lanseeraa sitä hiljalleen kaikille käyttäjille. Toiminnallisuus on tulossa selaintwitterin lisäksi myös Android- ja iPhone-sovelluksiin. Kysymyksiin vastaaminen onnistuu jo sovellusten kautta.
Tässä vaiheessa kannattaa myös ottaa se huomioon, että kolmannen osapuolen sovellukset ja Twitterin omistama Tweetdeck eivät tue kyselyitä vaan näiden käyttäjille näkyy normaali twiitti tekstisisällöllä ilman vastausvaihtoehtoja.
Kunhan ominaisuus jalkautuu kaikille tileille, odotettavissa on vilkas alkuinnostuksen täyttämä kaksiviikkoinen mitä erilaisimpien kysymysten tiimoilla. Ainakin urheiluun ja politiikkaan liittyvät kysymykset ovat takuuvarmasti tuloillaan olevaa materiaalia, mutta kuvien puute pitää Hot or Not -tyyppiset kysymykset ja söpöt kissakuvat toistaiseksi pois näistä juhlista.