TikTok, TikTok – aika mainostaa uudella tavalla

Uusia sosiaalisen median kanavia syntyy aika ajoin, ja näistä yksi on jo tovin pinnalla ollut TikTok. Uudet kanavat saattavat aiheuttaa päänvaivaa markkinoijalle – millainen sisältö toimii uudessa kanavassa? Kannattaako meidän olla siellä? Voiko siellä mainostaa? TikTokissa mainonta tuli äskettäin mahdolliseksi kaikille kiinnostuneille, minkä myötä kanavassa tapahtuva mainonta onkin lisääntynyt valtavasti. Tästä blogitekstistä saat muutaman vinkin TikTokin mainossisältöihin ja -mahdollisuuksiin.

Sisältö edellä, ei brändi

Sisältö on kuningas, sanotaan. Sosiaalisessa mediassa on tärkeää, että sisältö tehdään kanavan ehdoilla – mielestäni erityisen tärkeää tämä on TikTokissa. Tässä kanavassa ei kannata mainostaa tuote tai brändi edellä, vaan keskittyä ehdottomasti sisältöön. Jopa TikTok itse ohjeistaa: “Don’t make Ads. Make a TikToks.” Tärkeintä on luoda kanavaan ominaista sisältöä mainoksissa: lyhyitä videoita, vinkkejä, huumoria ja yllättäviä tilanteita. TikTokissa perinteinen mainos osuu käyttäjien silmiin jopa negatiivisella tavalla eikä välttämättä tuota haluttua lopputulosta.

Jos sinusta tuntuu, että et tiedä millainen sisältö TikTokissa voisi toimia, hyvä tapa on katsoa suosituimpia aihetunnisteita etsi-sivulta. Nämä ovat sisältötrendejä, jotka ovat kanavassa pinnalla tällä hetkellä. Kun sisällön tekee TikTokin trendien mukaan, todennäköisyys, että mainoksesi katsotaan alusta loppuun, on huomattavasti suurempi.

Vangitse katse heti

TikTok on nopea alusta, ja väitän, että mainoksen katseluun käytettävä aika on vain pari sekuntia. Varmista siis, että sisältösi on koukuttavaa heti ensimmäisestä sekunnista lähtien tai että mainoksesi on niin yksinkertainen, että sekunnissa selviää, mistä on kyse. Muista myös, että mitä lyhyempi video, sitä todennäköisemmin se katsotaan loppuun asti. Vaikka TikTokissa on mahdollista luoda jopa minuutin mittainen pätkä omaan profiiliin, ei se monessakaan tapauksessa ole välttämättä järkevää.

Erityisesti musiikki ja tanssi ovat kanavan suola, joten niiden hyödyntämistä kannattaa pohtia mainosta tehdessä. Tämä trendi on jäänyt kanavan perustamisajoilta, jolloin TikTok oli vielä Musical.ly ja kanava oli täynnä lip sync -videoita. Nykyään voidaan havaita jo muitakin trendejä, kuten kokkaus- tai vinkkivideot.

Testaa hashtag-haastetta

TikTokin hauskimpiin puoliin kuuluvat erilaiset hashtag– eli aihetunnistehaasteet, joita kanava on pullollaan ja joista useat kasvavatkin nopeasti viraaleiksi. Kannattaakin siis pohtia, loisitko tavallisen mainoksen sijaan hashtag-haasteen, johon käyttäjät osallistuisivat. Toki haaste sisältää aina riskin: osallistuuko kukaan ja kasvaako haaste viraaliksi, mutta rohkealle markkinoijalle tässä on erinomainen paikka testata uutta. Hyvänä esimerkkinä tästä toimii Nenäpäivän hashtag-haaste, jossa mukana oli myös vaikuttajia.

Hashtag- eli aihetunnistehaasteet ovat monesti erittäin sitouttavia ja saattavat elää alustalla hyvinkin pitkään. Erityisesti ne suunnataan Z-sukupolvelle, joka on kanavan suurin käyttäjäkunta. Jos haasteesi kasvaa viraaliksi, voi brändisi saada näkyvyyttä monienkin kuukausien jälkeen haasteesi lanseeraamisesta.

Muista kaupalliset yhteistyöt

TikTok on oiva alusta vaikuttajien hyödyntämiseen. Vaikuttajat ovat sisällöntuotannon ammattilaisia ja tietävät, millainen sisältö puree alustalla heidän kohdeyleisölleen. Kannattaa miettiä tarkoin, olisiko järkevämpää hyödyntää TikTokiin laitettava budjetti ennemmin vaikuttajiin kuin mainokseen. Brändipersoonaan sopivat vaikuttajat ovat todennäköisesti kannattava ja järkevä sijoitus, koska moni vaikuttaja suosii nykyään pitkäaikaisia kumppanuuksia kertakampanjoiden sijaan.

Tutkimusten mukaan UGC-sisältö eli käyttäjien luoma sisältö (user generated content) on TikTokissa selkeästi vaikuttavampaa kuin mainokset. Realeyesin laatupisteiden perusteella TikTokin käyttäjien luoma sisältö toimii 21 prosenttia paremmin kuin Facebook-mainokset ja 68 prosenttia paremmin kuin tavalliset mainokset. Tutkimus havainnollistaa nimenomaan aitoutta: monesti käyttäjät pystyvät luomaan tuotteista kiinnostavampaa sisältöä kuin itse brändit.Näin ollen myös vaikuttajien tuottama sisältö voi olla monesti vakuuttavampaa kuin suoraan brändiltä tulevat mainokset. Puolestaan vaikuttajatoimisto Trootin tuoreen tutkimuksen mukaan huumorisisältöiset videot ovat vaikuttajayhteistöistä katsotuimpia, ja tämähän on TikTokille suorastaan ilouutinen. Suositukseni on, että anna vaikuttajalle vapaat kädet luoda omanlaisensa video kanavaan!

Oli kyse sisällöstä, mainonnasta tai vaikuttajayhteistyöstä, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tutustu ensin kanavaan ja toimi sen jälkeen. Jos kuitenkin sinä tai yrityksesi kaipaa apua TikTokin kanssa, meiltä löytyy käsiä. Ja jos TikTok jäi kanavana kiinnostamaan, kollegani Sade vie syvemmälle kanavan saloihin TikTok yrityskäytössä -webinaarissa joulukuun alussa.

Kerro meille haasteesi, luodaan yhdessä ratkaisu!

Blogi ja uutiskirje

Max. 1 kirje kuukaudessa, 5 minuuttia ajastasi ja saat katsauksen toimialamme uusiin tuuliin.