LM Someco logo
Suurennuslasi kirjainten keskellä

Saavutettavuusdirektiivi astuu voimaan – oletko valmis?

Digitaalista yhdenmukaisuutta ajavan saavutettavuusdirektiivin määräaika lähestyy ja erityisesti julkishallinnon toimijoilta edellytetään, että verkko- ja mobiilisivut ovat jokaisen ihmisen käytettävissä. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä, ja miten jokainen sisällöntuottaja voi parantaa omien julkaisujensa saavutettavuutta?

Saavutettavuusdirektiivi – mitä se tarkoittikaan? 

Saavutettavuusdirektiivin tarkoitus on edistää kaikkien tasapuolista mahdollisuutta toimia digitaalisessa yhteiskunnassa. Tällä tarkoitetaan sitä, että nettisivut ja erilaiset mobiilisovellukset sisältöineen luodaan sellaisiksi, että niitä voi kuka tahansa käyttää. Kuviin merkitään vaihtoehtoiset tekstit ja videot tekstitetään, jotta sisältö ei jää huomiotta niiltä, jotka eivät näe tai kuule kokonaisuutta. Laki velvoittaa saavutettavuudella julkisen hallinnon toimijoita, mutta saavutettavuus on asia, johon meidän kaikkien sisällöntuottajien tulisi kiinnittää huomiota.

Verkkosivustojen tulee olla saavutettavuusvaatimusten mukaisia 23.9.2020 alkaen, mobiilisovellusten puolestaan viimeistään 23.6.2021 alkaen. Nyt on siis aika varmistaa, että omien sivujen ja julkaisujen saavutettavuus on kunnossa! 

On hyvä muistaa, että täysin saavutettavaa verkkopalvelua ei ole olemassa vaan saavutettavuus riippuu käyttäjästä ja hänen tilanteestaan. Kuulovammainen ja iäkkäämpi käyttäjä vaativat verkkopalvelulta eri asioita ja heidän käyttötarpeensa saattavat isostikin poiketa. Alla käytäntöjä, joilla voi parantaa saavutettavuutta mahdollisimman monelle.

Näin varmistat saavutettavuuden organisaatiosi sisällöissä

Saavutettavuudelle on olemassa hyvät edellytykset sosiaalisen median eri kanavissa, ja ne kannattaakin ottaa rutiininomaiseen käyttöön. Sekä Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissä että Twitterissä julkaisukuvan muokkausvaihtoehdoista löytyy kohta ”vaihtoehtoinen teksti”, jonka täyttämällä pidät huolta itse tekemiesi julkaisujen saavutettavuudesta. Vaihtoehtoiseen tekstiin voit kirjoittaa vaikkapa “kissa kävelee niityllä” – lauseen tulee kuvastaa sitä, mitä kuvassa tapahtuu.

Saavutettavuus kannattaa huomioida erityisesti videotuotannoissa jo suunnitteluvaiheessa, jotta katselukokemuksesta voi nauttia mahdollisimman moni. Videon tekstitys kertoo, mitä videolla tapahtuu, vaikka katselija ei voi tai halua toistaa videota äänillä. 

Lisäksi sisällöntuotannossa kannattaa huomioida nipullinen muita seikkoja, jotka helpottavat paitsi niitä, jotka näkevät ja kuulevat, myös erityisesti niitä, jotka kuluttavat sisältöjä ruudunlukulaitteilla. Tässä muutama täsmävinkki. 

Tekstit: 

  • Kirjoita lyhyitä virkkeitä, jaa pitkä teksti kappaleisiin tai listoihin 
  • Vältä caps lockia tai boldausta, jotka tekevät tekstistä vaikealukuista. Myös matemaattisten symbolien käyttö hankaloittaa ruudunlukijalaitteiden käyttöä.  
  • Muista, että myös emojilla on tekstimuotoinen selityksensä – vastaako se sitä, mitä olet sanomassa? Hillitse emojien käyttö muutamaan per julkaisu, äläkä käytä samaa emojia montaa kertaa peräkkäin.  
  • Myös aihetunnisteet kannattaa rajata pariin-kolmeen per julkaisu ja lisätä aina julkaisun loppuun. Aloita aihetunniste isolla alkukirjaimella, kas #Näin. 
  • Tee myös uudelle sivulle ohjaavista linkkiotsikoistasi mahdollisimman kuvaavia, ja käytä vain yhtä linkkiä per julkaisu. 

Kuvien tekstit, infograafit: 

  • Varmista, että kuvissasi olevan tekstin kontrasti ei ole liian alhainen (esim. pastelliväri valkoisella pohjalla). Voit testata fonttivärin saavutettavuutta esimerkiksi täällä. Käytä selkeästi luettavaa ja tarpeeksi isoa fonttikokoa. 
  • Varioi sisältömuotoja riittävästi. Tietoa voi tarjota kuvilla, teksteillä, äänellä tai esimerkiksi videolla.  
  • Tiivistä sanomasi, erityisesti kuvissa! Älä kirjoita copytekstiin ja kuvaan samoja asioita. 

Saavutettavuus osaksi prosessia  

Saavutettavuuden ei tulisi olla erillinen toimenpide vaan osa niin teksti-, video- kuin kuvatuotantoakin. Tämä vaatii sisällöntuottajilta osaamista ja aikaa. Varmista myös, että saavutettavuus huomioidaan viestintähankinnoissasi ulkoisilta palveluntarjoajilta. 

Mikäli vielä pohdit, miten omat kanavasi täyttävät saavutettavuusvaatimukset, tai tarvitset osaavia käsipareja sisällöntuotantoon, katsotaan yhdessä, että asiat ovat kunnossa! Tarjoamme esimerkiksi saavutettavuusauditointeja niin sosiaalisen median kanaviin ja sisältöihin kuin verkkopalveluihinkin.  

Psst! Voit myös osallistua webinaariimme 23.9. ja kerätä parhaat opit talteen. 

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta