LM Someco logo

Mistä on hyvä tarinankertoja tehty?  

Usein markkinointiviestinnän rekrytointi-ilmoituksissa haetaan sitä kuuluisaa hyvää tyyppiä. Mutta mitä muuta tarvitaan hyvältä markkinoinnin suunnittelijalta ja tarinankertojalta? Sukelletaan hetkeksi erilaisten piirteiden ja ominaisuuksien pariin. Listasin muutamia ensimmäisenä mieleen tulleita ominaisuuksia, joista (ainakin) voi tunnistaa hyvän tarinankertojan. 

Uteliaisuus 

Tämä ominaisuus on työelämässä tärkeä aina – riippumatta ammatista. Uteliaisuus luo pohjan kaikille luoville ideoille. Se mahdollistaa uusien taitojen oppimisen ja rohkean sukeltamisen tuntemattomiinkin vesiin.  

Uteliaisuus on piirre, joka ei katso ikää tai työnkuvaa. Rohkeus kokeilla palkitsee ihan jokaisen. Erityisesti markkinointiviestinnässä uteliaisuus on olennaista, sillä tämä on ala, joka ei ikinä pysähdy paikoilleen. Uusia ideoita, kanavia ja tapoja viestiä tulee jatkuvalla syötöllä – niin hyvässä kuin pahassa. Vain utelias mieli on valmis ottamaan nämä vastaan. 

Tarkkanäköisyys ja havainnointi 

Usein parhaiten toimivat sisällöt linkittyvät aikaansa: vallitseviin ilmiöihin ja trendeihin. Parhaat sisällöt tuntuvat relevanteilta. Ideat eivät synny tyhjiössä.  

Sisältösuunnittelijalla on hyvä olla silmät ja korvat auki moneen suuntaan. Mistä tällä hetkellä puhutaan? Mitä maailmalla tapahtuu? Millä on merkitystä meille?  

Seuraamalla mediaa ja eri kanavia, lukemalla ja ihan vain juttelemalla ihmisten kanssa saa pidettyä aivot avoinna ja vastaanottavaisina. Ei ole lainkaan yllättävää, että usein parhaat ideat saavat alkunsa lounastauon keskustelun inspiroimana. 

Kuuntelu ja kuullun ymmärtäminen 

Vaikka sisältöä saatetaan tuottaa yksin, ei hyvä sisältö juuri koskaan synny vain yhden ihmisen aikaansaannoksena. Taustalla on ärsykkeitä ja ideoita, joita voi saada mistä tahansa. Trendien seuraaminen on tärkeää (kts. edellinen kohta), mutta myös tarkempi kuuntelu (tai oikeastaan kuullun ymmärtäminen) on olennaista. 

Jos tuottaa sisältöä in-house, kuuntelu suuntautuu omaan asiakaskuntaan ja henkilöstöön. Minkälaisia ongelmia/tarpeita asiakkaillanne on? Minkälaista tietoa kaivataan? Minkälaisesta sisällöstä olisi hyötyä kohdeyleisölle? Se, että kuuntelee oman organisaation sisällä työskenteleviä ihmisiä (esimerkiksi myynnistä tai asiakaspalvelusta), on usein sekä erittäin kivaa että hyödyllistä markkinointiviestinnän suunnittelun kannalta. On hyvä kuunnella ihmisiä, joilla on erilaista tietoa kuin itsellä.  

Jos sen sijaan työskentelee toimistolla, kuten allekirjoittanut, nousee asiakkaan näkemyksen ja toiveiden kuuntelu merkittävään rooliin. Mitä halutaan saada aikaan? Minkälaisia liiketoiminnallisia tavoitteita markkinoinnilla halutaan saavuttaa? Mitä sisällöltä toivotaan? Kuuntelu ja kysyminen ovat sisältösuunnittelijan tärkeimpiä tehtäviä. 

Kanavaosaaminen 

Suosittelen usein miettimään sisällön jakelustrategiaa vasta ensimmäisen ideointivaiheen jälkeen. Muutoin kanavien tekniset rajoitukset saattavat turhaan katkaista siivet loistavilta ideoilta. Mutta kanavapaletti kannattaa kuitenkin ottaa mukaan yhtälöön pian idean kehkeydyttyä.  

Kanavien tekniset ominaisuudet sekä niissä vallitsevat trendit sekä rajaavat että inspiroivat sisällöntuottajaa. Timanttinen runokonsepti ei mahdu karkkipussin kylkeen ja Q&A-toteutus on liian pitkä Hesarin etusivulle. Toisaalta Instagram Storiesin kyselyominaisuudet tai TikTokin editointityökalut saattavat antaa alkukipinän kokonaiselle konseptille. 

On tärkeää, että sisällön suunnittelija ymmärtää eri kanavien lainalaisuudet, sillä niin hyvässä kuin pahassa ne luovat raamit viestin välittämiselle.  

Kyky presentoida ja innostaa muita 

Tämä kohta liittyy niin toimistoelämään kuin in-house markkinointiin. Kuten sanottu, ideat eivät synny tyhjiössä. Ja harvoin niitä saa toteuttaa ilman minkäänlaista hyväksyntää muilta – oli se sitten asiakasbrändiltä tai sisäisesti muulta tiimiltä.  

Kyky esittää ideat eteenpäin selkeästi ja innostavasti on aliarvostettu taito. Se että saa toiset innostumaan ideasta (ja vielä hyväksymään sen toteutuksen), on elinehto kaikelle markkinoinnille. Siispä ovat myös hyvät presentointitaidot. 

Halu kehittää osaamistaan (ja poisoppia vanhasta) 

Siihen millaista hyvä sisältö on, pätevät tietyt lainalaisuudet vuodesta toiseen (ota lukulistalle hyvän sosiaalisen median julkaisun ominaispiirteitä). Mutta onneksi tavat toteuttaa sisältöjä kehittyvät jatkuvasti. Tulee uusia teknologioita ja kanavia, jotka mahdollistavat täysin uudenlaisen suunnittelun. Tietysti vain silloin, kun on tietoinen näistä uusista tuulista ja halukas oppimaan lisää. Ja omaa sitä tekstin alussa mainittua uteliaisuutta.  

Halu kehittää omaa osaamistaan voi liittyä esimerkiksi teknisen tietämyksen kartuttamiseen tai tietyn toimialan trendien opiskeluun. Asiantuntijoina emme ole koskaan valmiita – onneksi. Uuden oppimiseen sisältyy myös kyky oppia pois vanhasta. Vankka työkokemus on arvokas asia, mutta ”näin tämä on aina tehty”-ajattelusta on hyvä välillä irtaantua. Poisoppiminen vanhoista toimintatavoista on usein jopa haastavampaa kuin uuden oppiminen – tutusta ja turvallisesta irti päästäminen on vaikeaa. 

Mutta muistetaan myös, että kaikkea ei onneksi tarvitse tietää ja osata itse! Eri taitoja osaava tiimi ympärillä on kultaakin arvokkaampi – ja usein sen kuuluisan timanttisen sisällön takana ei ole yksi henkilö, vaan useampi. Oli kyse sitten omista kollegoista tai tutun mainostoimiston luovista tyypeistä, on sisältösuunnittelu usein parasta yhdessä tehtynä. 

Luovuus 

Luulitteko, että tämä ei olisi mukana listassa? Oikeastaan voisi ajatella, että kaikki edellä mainittu rakentaa luovuuttamme. Luovuus on kaiken hyvän markkinoinnin perusta, niin tekstin kuin visuaalisen toteutuksen osalta. Paras sisältö on ainutlaatuista, silmää (ja muita aisteja) miellyttävää ja no, luovaa. 

Luovuuden takana on aina näkemystä, innovatiivisuutta ja kokeiluja. Niin runsaasti erilaisia ideoita, että jo niistä huonoista saisi powerpointillisen kasaan. Tarvitaan halua kokeilla uutta ja löytää tapoja kertoa tärkeää pääviestiä monipuolisin keinoin. Kiteyttää tärkein vain yhteen kuvaan tai lauseeseen. Luova idea voi saada kipinän mistä vain: hittibiisistä, elokuvan kohtauksesta, tuotteen ominaisuuksista tai vaikka bussipysäkillä nähdystä koirasta. On suunnittelijan tehtävä sytyttää tämä idean kipinä liekkeihin. 

Kaipaatko tämän tekstin piirteitä yrityksenne markkinoinnin suunnittelun tueksi? Ole rohkeasti yhteydessä, niin katsotaan millaisen tiimin voimin voisimme teitä auttaa. Tai tunnistitko itsesi tästä tekstistä? Tässä tapauksessa katso avoimet työpaikkamme tai laita avointa hakemusta tulemaan! 

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta