LM Someco logo

Mikä ihmeen Flashes? 

Sosiaalisen median saralla tapahtuu: yhteiskunnallisen viestinnän herruudesta kilpailemaan lähteneen Blueskyn tiimi tuo markkinoille uuden sovelluksen. Flashes haastaa niin Instagramia ja TikTokia kuin myös tapaamme kuluttaa sekä jakaa kuva- ja videosisältöä verkossa. Mutta mistä oikein on kyse, ja miksi markkinoijan tai viestijän kannattaa kiinnostua sovelluksesta? Tässä jutussa pureudun Flashesiin kanavana, sen toimintamalliin ja siihen, millaisia mahdollisuuksia se voi tarjota markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoille. 

Bluesky on hajautettu sosiaalinen alusta, joka syntyi vaihtoehdoksi perinteisille, suljetuille palveluille kuten X:lle (ent. Twitter). Bluesky laajentaa ekosysteemiään Flashes-nimisellä uudella sovelluksella ja haastaa kuvaan sekä videoon keskittyneitä sosiaalisen median kanavia. Sovelluksen idea on yksinkertainen: se näyttää Instagramista tutussa muodossa kaikki kuva- ja videojulkaisut, jotka Blueskyhin on ladattu. 

Mikä Flashes on ja miten se toimii? 

Kun Flashesiin kirjautuu olemassa olevalla Bluesky-tilillä, sovellus käytännössä suodattaa pois kaikki muut kuin kuva- ja videojulkaisut nykyisistä Bluesky-syötteistäsi, tarjoten näin selkeän tilan sisällön jakamiseen. Flashesissä voi ladata neljä kuvaa tai yhden minuutin pituisen videon yhteen julkaisuun. Julkaisuja ja kommentteja voi synkronoida Flashesin ja Blueskyn välillä, ja Flashesissä voi käyttää samoja syötteitä kuin Bluesky-tilillä. Muiden julkaisemista sisällöistä voi tykätä ja niitä voi kommentoida, ja kaikki vuorovaikutus näkyy molemmilla alustoilla, Blueskyssa ja Flashesissa. Flashes toimii siis saumattomasti osana Blueskyn verkostoa.  

Kuva LM Somecon Flashes –profiilista 

Flashesissä omaa syötettä eli uutisvirtaa voi mukauttaa ja personoida itse. On mahdollista esimerkiksi piilottaa toistuvia julkaisuja, vastausten näyttämiä, nähdä vain seurattujen käyttäjien julkaisut tai lisätä uudelleenjaot ja lainaukset. Flashesissä voi myös ottaa profiilissa käyttöön portfoliotilan, eli valita, mitkä sisällöt näkyvät profiilissa ja luoda näin viimeistellyn sekä visuaalisesti vaikuttavan syötteen. 

Vaikka Flashes on vasta lanseerattu, käyttäjät ovat maailmanlaajuisesti ottaneet sen hyvin vastaan. Monet Bluesky-käyttäjät jakavat nyt arkisia julkaisuja ja behind the scenes -materiaalia Flashesin kautta, jättäen varsinaisen Blueskyn virallisempiin päivityksiin. Flashes on saatavilla iOS-laitteille App Storesta. Android-versio on tällä hetkellä kehitteillä, mutta sitä ei ole vielä julkaistu. 

Miksi Flashes kiinnostaisi suomalaista markkinoijaa? 

Flashes edustaa uutta vaihetta hajautetun sosiaalisen median kehityksessä. Suomalaisten brändien ja viestijöiden kannattaa seurata tätä kehitystä erityisesti, jos kohderyhmässä on diginatiiveja tai teknologiaorientoituneita yleisöjä. Flashes voi tulevaisuudessa avata uusia mahdollisuuksia nopeaan bränditunnettuuden rakentamiseen, kampanjoiden kokeilemiseen sekä aitouden esiin tuomiseen, etenkin jos nykyiset Instagramin ja TikTokin käyttäjät todella kaipaavat vaihtoehtoa kaupallisille palveluntarjoajille. Seuraamme tietenkin Flashesin kuten muidenkin sosiaalisen median kanavien kehitystä aktiivisesti #SomenHermolla-webinaareissa