LinkedIn on asiantuntija- ja johtotehtävissä toimiville ammatillisen viestinnän kannalta tärkein sosiaalisen median kanava. LinkedInin avulla voi pitää yhteyttä omaan ammatilliseen verkostoonsa, aktivoitua yrityksen sanansaattajana ja rakentaa yrityksen asiantuntijuudelle brändiä. Kaikki johtajat eivät kuitenkaan vielä hyödynnä LinkedIniä aktiivisesti, joten kysyin muutamalta johtajalta, miten he hyötyvät LinkedInistä. Tässä blogissa Lyyti Oy:n toimitusjohtaja Petri Hollmén, Lundia Oy:n toimitusjohtaja Michaela von Wendt ja Yrittäjämedioiden päätoimittaja Kimmo Koivikko kertovat, miksi he käyttävät LinkedIniä.
LinkedIn yhteisöpalveluna
LinkedIn on johtajan some-viestintään usein loogisin, ensimmäisenä käyttöönotettava yhteisöpalvelu. Näin paljastaa mm. Fortune 500-johtajista tehty tutkimus, jonka mukaan 73 % niistä johtajista, jotka ovat vain yhdessä yhteisöpalvelussa, ovat läsnä juuri LinkedInissä. Tämän ammatilliseen viestintään erikoistuneen yhteisöpavelun avulla johtaja voi viestiä vertaistensa kanssa, mutta tavoittaa myös monia sidosryhmiään. LinkedInissä jaetaan ammatillisia sisältöjä, joten tietoa saa suoraan omalta toimialalta ja omilta kollegoilta. Samalla löytää linkkejä esimerkiksi artikkeleihin, jotka voisivat potentiaalisesti kiinnostaa ja joita et ehkä muuten huomaisi lainkaan. LinkedInin fokus on ammatillinen, joten se on selkeä valinta ensimmäiseksi yhteisöpalveluksi, johon johtajan kannattaa lähteä mukaan, jos sosiaalinen media on vierasta.
LinkedIn on sähköinen ansioluettelo, mutta myös paljon muuta
LinkedInin henkilöprofiilissa kerrotaan omasta urasta hyvin pitkälti samalla tavalla kuin omassa ansioluettelossamme. Pelkän profiilin luomisen jälkeen palvelu ei kuitenkaan vielä ole aktiivikäytössä, vaan sitä kannattaa hyödyntää erityisesti oman alan ajankohtaisten keskustelujen seurannassa.
”LinkedIn on minulle pääasiallisesti sähköinen CV, mutta käytän sitä laajemminkin. Esimerkiksi seuraan aktiivisesti mitä verkostoni jakaa, sillä LinkedIn-verkostoni kautta löydän esimerkiksi mielenkiintoisia artikkeleita ja tutkimustietoa”, sanoo Lundia Oy:n toimitusjohtaja Michaela von Wendt.
”Pidän yhteyttä businesskontakteihin, seuraan ryhmiä ja alan ajankohtaisia uutisia. Jaan myös sisältöjä, kuten omia blogeja”, kertoo Lyyti Oy:n toimitusjohtaja Petri Hollmén. ”Toki yrityksenä LinkedIniä käytämme myös mainontaan, mielipidevaikuttamiseen ja sisältöjen jakamiseen.”
LinkedIn tarjoaa siis erinomaisen mahdollisuuden asiantuntijuuden brändäämiseen.
”Käytän LinkedIniä sähköisen ansioluettelon lisäksi työvälineenä. Välitän tietoa yrittäjille tärkeistä aiheista, kuten veropäätöksistä, lainsäädännön muutoksista ynnä muusta”, toteaa Yrittäjämedioiden päätoimittaja Kimmo Koivikko. ”Pyrin nostamaan Yrittäjämedioiden profiilia yrittäjyyden asiantuntijana sekä tietysti omaa asiantuntijuuttani omassa verkostossani. LinkedIn on yksi tärkeimpiä kanavia juuri tämäntyyppisessä viestinnässä. Samalla myös saan kontakteiltani tärkeää tietoa, jota olen hyödyntänyt mm. uutisoinnissa.”
LinkedIn on hyvä tuki myyntiin
LinkedInin kautta voi seurata omien kontaktiemme kuulumisia, mutta toisaalta voimme myös tutustua etukäteen henkilöihin, joita olemme tapaamassa. Valmistautuminen tapaamisiin on siis helpompaa kuin koskaan ennen.
”Käytämme LinkedIniä myyntiin. Sen kautta saan kartoitettua prospekteja ja tarkistettua heidän taustojaan ennen yhteistä tapaamista”, sanoo Hollmén. ”Löydän myös uusia liidejä esimerkiksi omasta verkostosta niin sanottujen toisen asteen tuttavuuksien kautta eli sellaisista LinkedInin käyttäjistä, joiden kanssa minulla on yhteisiä kontakteja.”
Yrittäjämedioiden Koivikko taas kertoo hieman toisenlaisesta suhtautumisesta myyntiin: ”Hyöty myyntiin tulee välillisesti. Yrittäjämedioiden tunnettuuden lisääminen auttaa nimittäin myös myyntiä. Toisaalta tietysti ’myyn’ meidän sisältöjä LinkedInin kautta yrittäjyydestä kiinnostuneille, jos asiaa katsoo siltä kulmalta.”
Von Wendt lisää, että LinkedInin ryhmät ovat hyvä tapa seurata, mitä omissa verkostoissa tapahtuu. ”Olen monessa ryhmässä jäsenenä ja sitä kautta saan kiinnostavaa tietoa. LinkedInin kautta tapaan uusia tuttavuuksia ja löydän vanhoja opiskelukavereita. Omassa verkostossaan voi jopa auttaa jotakuta löytämään uuden työpaikan!”