Saksasta alunperin lähtenyt Jodel rantautui Suomeen jo jokin aika sitten ja saavutti erityisesti suomenruotsalaisten nuorten suosion. Nyt myös toisella kotimaisella, suomen kielellä, käydään päivittäin aktiivista keskustelua sataprosenttisen anonyymisti. Miksi henkilöbrändäyksen aikakaudella nuoret karkaavat anonyymeihin kanaviin? Tutustuin kanavaan ja selvitin, miksi myös organisaatioiden kannattaa suunnata katsetta Jodeliin.
Jodel – vuorovaikutuksellinen vessanseinä
Jodel tuo nopeasti mieleen vessan seiniin raapustetut tekstit. Kanavaan voi kirjoittaa ja julkaista täysin anonyymisti viestin, jonka jälkeen muut samalla alueella olevat käyttäjät voivat kommentoida ja äänestää viestiä. Käyttäjänimeä ei valita eikä viesteihin tule minkäänlaista vihjettä lähettäjästä. Tekstin lisäksi käyttäjät voivat lisätä myös sovelluksella otettuja kuvia.
Jodelin käyttöjärjestelmä on yhtä yksinkertainen kuin kanavan idea. Etusivulla näkyy alueen yleinen viestivirta ja oikealle pyyhkäisemällä löytää omat jodlaukset, äänestykset sekä vastaukset muiden jodlauksiin. Jodel valitsee alueen sijainnin mukaan, mutta sijainti on myös mahdollista tallentaa, jolloin voi pysyä tiukasti kiinni Turun meiningeissä, vaikka reissaisi Tampereelle.
Vasemmalle pyyhkäisemällä löytyvät kanavat, joissa käydään eri teemojen alle sopivia keskusteluita. Erityisesti ainejärjestöt ja oppilaitokset löytyvät kanavien joukosta, mutta tämän lisäksi kanavia luodaan harrastusten tai ihmissuhteiden ympärille. Kanavat ja niiden sisällöt eroavat eri paikkakuntien mukaan, mutta kanavia voi etsiä esimerkiksi @kanavat -ryhmästä.
Uutuutena Jodelissa voi myös merkitä keskusteluja aihetunnisteilla ja etsiä tämän avulla samaan teemaan liittyviä keskusteluita. Jodelin ikäjakaumaa on vaikea tietää, mutta pääasiassa keskustelijat tuntuvat olevan 17-30 -vuotiaita, pääasiassa kuitenkin alle 25-vuotiaita.
Anonyymiä yhteisöllisyyttä
Anonymiteetin uhkana on aina kanavan mahdollinen täyttyminen vihapuheesta tai kiusaamisesta. Esimerkiksi Ruotsissa yliopistokampus jouduttiin tyhjentämään Jodeliin ilmaantuneen nimettömän uhkauksen vuoksi ja Turun yliopiston ainejärjestöjen kanavissa saatetaan välillä arvostella ainejärjestön hallitusta kovinkin sanakääntein anonymiteetin suojaamana.
Toisaalta nyt kuukauden verran kanavaa aktiivisesti käyttäneenä, olen kokenut kanavan positiivisempana kuin esimerkiksi Twitterin tai Facebookin. Syynä on varmasti se, että Jodelin säännöt kieltävät kiusaamisen, nimet, osoitteet ja puhelinnumerot ja sopimaton materiaali poistuu nopeasti. Tämän lisäksi Jodelissa oleva yhteisö äänestää vihamieliset ja aggressiiviset päivitykset ainakin Turun alueella nopeasti alas. Kaikesta huolimatta myös politiikka ja muut mielipiteitä jakavat aiheet ovat keskusteluissa esillä – nuoret vain tuntuvat keskustelevan aiheesta aikuisia fiksummin.
Anonymiteetti takaa sen, että Jodelissa uskaltaa olla oma itsensä eikä tarvitse hävetä tyhmiä tai arkaluontoisia aiheita. Jodelista löytyvät muun muassa kanavat @mielenterveys ja @kysylääkäriltä, joissa alan opiskelijat tai kokemusasiantuntijat auttavat ja neuvovat avun hakemisessa tai oireiden tunnistamisessa. @tyhmätkysymykset -kanavalla taas saa vastauksia mihin tahansa kysymykseen.
Jodelissa jaetaan arjen pieniä tapahtumia, mutta käsitellään myös sydänsuruja ja perheen kanssa käytyjä riitoja. Yksi käyttäjä kertoi, että kokee helpottavaksi sen, että Jodelin myötä on huomannut, että muilla on samoja ongelmia ja haasteita arjessa. Toisin kuin muualla sosiaalisessa mediassa, Jodelissa ei tarvitse luoda itsestään tietynlaista kuvaa tai pelätä, että joku tuomitsee.
Yhteisöllisyyttäkin syntyy, sillä Jodelissa sovitaan paljon lautapeli-iltoja, etkoja ja @kaveriavailla tai @ystävät kanavissa etsitään uutta kaveria, jonka kanssa voisi pelata sulkapalloa tai käydä elokuvissa.
Onko Jodel organisaatiolle hyödyllinen?
Organisaation on vaikea olla näkyvästi ja virallisesti läsnä Jodelissa, sillä nimimerkkejä ei ole. Jodel tarjoaa kuitenkin hyvän alustan tutustua erityisesti nuorten arkeen ja elämään, sekä selvittää, millaiset asiat kiinnostavat heitä, mihin asioihin he etsivät vastauksia ja millaista vuorovaikutusta he kaipaavat. Oppilaitosten kanavissa sekä @mielenterveys ja @kysylääkäriltä kanavissa on selkeästi esillä, millaisia puutteita organisaatioiden antamissa tiedoissa on ja mihin nuoret eivät koe löytävänsä helposti vastauksia. Nuoret kaipaavat nopeita vastauksia yksityiskohtaisiin kysymyksiin, vertaistukea ja nimettömyyden antamaa suojaa.
Jodel voi parhaimmillaan antaa organisaatiolle inspiraatiota oman tekemisen ja viestinnän kehittämiseen. Tämän lisäksi mikään ei estä organisaatiota tekemästä omaa kanavaa, jossa asiakkaat voivat käydä organisaatioon liittyvää keskustelua tai antamassa palautetta. Vähintäänkin kannattaa käydä tarkistamassa, onko oman organisaation ympärille jo muodostettu kanava ja keskustelua. Esimerkiksi yökerhot, oppilaitokset ja tietyt brändit löytyvät jo Jodelista.
Kirjoittaja: Siiri Kärkkäinen