LM Someco logo

Hyvä mainostaja TV:stä tuttu

”Kuka muka enää kattoo telkkaria?” kuului eräs lyhytnäköinen keskustelunaloitus hiljattain Jodelissa. Tässä varmasti on perää, kun heitto tulee oletettavasti nuoremman henkilön suusta, mutta toisaalta kätkee sisäänsä meille monille tyypillisen oma kuplan sisällä ajattelun, että jos en minä tai minun lähipiirini, niin ei muutkaan.

Näitä kuplia on varmasti meillä kaikilla moneen lähtöön, mutta rikotaan tässä kenties yksi television osalta. Arvaatko, miten suuri osa suomalaisista vielä katsoo telkkaria? Jos kuvittelet monen muun lailla, että ei enää kukaan, voimme kertoa, että asia ei ole ollenkaan niin!

Visiitillä Pöllölaaksossa

Kävimme vierailulla MTV:n Pöllölaaksossa Helsingin Vallilassa. Heli entisenä Nelosen työntekijänä koki mielenkiintoisena käydä tutustumassa myös Maikkarin tiloihin ja kuulla heidän mainosmahdollisuuksistaan. Pääsimmepä pyörähtämään myös uudessa uutisstudiossa leikkimässä uutisankkureita – siinä samassa, missä esimerkiksi Pekka Pouta kertoo meille tulevan sään Sini-koiransa jolkotellessa taustalla.

Emme toki pelkästään pyörineet studiossa, vaan kuulimme myös paljon asiaa mm. TV:n “kuolemattomuudesta.” TV on edelleen suurimmin tavoittava massamedia, ja ennen kuin sukellamme syvemmälle lukujen syövereihin, kerrataan termit, joita käytämme tässä liittyen TV:hen ja sen katseluun.

Lineaarinen TV tarkoittaa sitä niin sanottua perinteistä katselua ohjelma-aikojen mukaan. Netti-TV tai online-video puolestaan kaupallisia suoratoistopalveluja, kuten MTV Katsomoa, Ruutua tai C Morea, joita valitsemme katsella oman aikataulumme mukaan. Yhdessä nämä muodostavat käsitteen TotalTV – jonka alle toki lukeutuvat vielä mm. tallennukset.

TV:n katselun mittaus

Miten TV:n katselua sitten Suomessa mitataan? Mittausta on meillä Suomessa tehty vuodesta 1960. Mittauksen suorittaa Finnpanel ja siihen on satunnaisesti valittu suomalaisia TV-talouksia edustavat 1 000 taloutta. Tutkimukseen osallistuvat kaikki kolme vuotta täyttäneet perheenjäsenet, yhteensä noin 2 000 henkilöä. Käytännössä tutkimusperheen jokaisen television yhteyteen asennetaan mittari, jotka rekisteröivät kaikkien perheenjäsenten TV-käytön ympäri vuorokauden. Tiedot koko vuorokauden TV-katseluista siirtyvät yön aikana Finnpaneliin, jossa ensimmäinen raportti tuotetaan heti aamusta. Tätä raporttia kutsutaan “Yliyönraportiksi”, koska se ei vielä sisällä tallennettua katselua. Yliyön raportti onkin se kaikkia TV-kanavia joka aamu kiinnostava raportti, jota odotetaan henkeä pidätellen – saiko meidän kanavamme ohjelma hyvän katseluosuuden, pääsimmekö katsojatavoitteeseen ja ennen kaikkea voitimmeko kilpailijan ohjelman?

TV:n katselu lukuina

Aluksi sanottakoon, että pelkästään MTV-medioita (MTV3, Sub, Ava, Katsomo, MTV Uutiset) kuluttaa päivittäin 2,3 miljoonaa suomalaista ja 4,6 miljoonaa suomalaista katsoo TotalTV:tä viikoittain (Kantar Mind H1/2022, Finnpanel-tutkimus 2022.)

  • TV on edelleen kaikista tavoittavin media: TV + netti-TV tavoittavat yhdessä 83 % suomalaisista.
  • Sosiaalisen median vastaava luku on 78 %, yhtä paljon kuin lineaarisella TV:llä.
  • Suomalaiset kuluttavat TV-sisältöjä keskimäärin 2 tuntia 46 minuuttia päivässä.
  • Total TV (lineaarinen TV + online-video, esim. Ruutu ja MTV Katsomo + tallennukset) on edelleen ylivoimainen media, sillä sen parissa kulutetaan 31 % eri medioihin vuorokaudessa kulutetusta ajasta.
  • Seuraavaksi kulutetuimmat mediat ovat radio ja printti (sis. online-lehdet): 15 % medioihin kulutetusta ajasta kumpaisellakin.

Suuri ruutu, suuri huomioarvo

Meitä yllätti eniten viimeisten kolmen vuoden aikana tapahtunut muutos: suurin osa (57 %) TV-sisältöjen katselusta (MTV Katsomossa) onkin siirtynyt mobiililaitteista TV-ruuduille! Tämä selittyy osittain toki älytelevisioiden määrän kasvulla ja laitekannan uusiutumisella, mutta mielenkiintoista silti, sillä vielä Helin omina TV-urapäivinä vuosikymmenen taitteessa puhuttiin enemmän katselun siirtymisestä mobiiliin.

Voimmekin ajatella, että TV:tä edelleen katsotaan, mutta katselu on muuttunut ja sisältöjä kulutetaan entistä enemmän muiltakin laitteilta. On Chromecastia, suoratoistopalvelusovelluksia puhelimessa ja YouTubea, joita katsotaan isoilta ruuduilta, tai ennemminkin sen kautta. Monestiko sinä tai nuorisot kotona ovat katsoneet lempparisarjaansa monta jaksoa tai jopa kautta putkeen? Tämäkin on television, eli TotalTV:n katsomista – ja huomioarvo on tällöin myös mainoksilla suuri.

Katselussa on toki alueellisia ja ikäpolvieroja, ja tietyntyyppiset ohjelmat, kuten Linnan juhlat, uutiset, Tanssii Tähtien Kanssa tai Urheiluruutu katsotaan usein aina suorana. Yllätytkö, jos kerromme lopuksi nippelitietoa kaupallisten kanavien katsotuimmista TV-ohjelmista viime vuonna: ylivoimaisesti jääkiekon miesten MM-finaali ja sen jälkeinen Kymmenen uutiset.

TV-mainonnalla tavoittavuutta

Markkinointimielessä telkkari tarjoaa myös lukuisia mahdollisuuksia, eikä siitä turhaan puhuta tavoittavana massamediana. TV-katkomainonta lienee mainosmuodoista tutuin, mutta lisänä on mielenkiintoisia ohjelmayhteistyömahdollisuuksia, tuotesijoittelua, sponsorointia, ruudulla näkyviä tunnisteita ja tietysti erilaisia videomainonnan ratkaisuja. Katsoessasi suoratoistoa ja pysäyttäessäsi ohjelman, olet saattanut törmätä koko ruudun vallanneeseen mainostajan staattiseen kuvaan, joka tunnetaan “pause ad” -nimellä.

On totta, että TV-mainonta on kalliimpaa kuin esimerkiksi sosiaalisen median mainonta tai printti-ilmoitus, mutta mainonnan hintataso on Suomessa selvästi edullisempi verrattuna muihin Pohjoismaihin, ja vastaavasti tavoittavuus huikea. Monesti laitteen äärellä vielä on useampi silmäpari.

Televisiomainonnan suunnittelussa puhutaan hieman eri termein kuin esimerkiksi digissä, ja mm. terpit (TRP = target rating point) ja indeksit ovatkin TV:n valuuttaa. Spottimainonnasta puhuttaessa myös TV-filmin pituus vaikuttaa oleellisesti hintoihin. Mainonnan voi kohdentaa ikäryhmittäin joko valtakunnallisesti tai alueellisesti, joskin ensimmäinen on monissa tapauksissa kuitenkin kustannustehokkaampi vaihtoehto.

Voimmeko auttaa sinua TotalTV:n maailmassa ja viedä markkinointiviestisi tehokkaasti eetteriin? Myös television mediasuunnittelu ja -ostaminen onnistuvat kauttamme, autamme mielellämme! Lisätietoa TV:n katselusta ja TV-mainonnasta tarjoaa myös Screenforce Finland.

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta