LM Someco logo

Facebook Watch – kilpailu TV:n ja YouTuben kanssa

Facebook on jo pitkään antanut paljon näkyvyyttä videoille – jos siis näkyvyydeksi lasketaan kolmen sekunnin näyttökerta. Tuon kolme sekuntia saa videolleen todennäköisemmin kuin näyttökerran esimerkiksi kuvalle. Facebook on jo pitkään kilpaillut niin television kuin YouTuben kanssa erityisesti mainostajien mainosbudjeteista, mutta nyt Facebook ottaa isompia harppauksia kohti liikkuvan kuvan herruutta. Vastikään Yhdysvalloissa julkaistiin Facebook Watch -osio ja ensimmäiset show’t eli sarjat, joita esitetään säännöllisesti Facebookissa. Kyseessä on uudenlainen formaatti, jonka avulla jatkossa kuka tahansa meistä voi ryhtyä juontajaksi omalle tv-sarjalleen.

Facebook Watch – alusta videoille Facebookissa

Uusien Facebook-sarjojen lisäksi Facebook tuo jatkossa yhteen paikkaan Facebook Watch -välilehdelle kaikki videot, joiden parissa käyttäjät voivat viihtyä. Näin käyttäjien on yhä helpompi löytää ja kuluttaa videosisältöä Facebookissa. Tällä hetkellähän videot löytyvät uutisvirtaan nousevista julkaisuista tai eri toimijoiden sivuilta hakemalla, mutta jatkossa niiden selaaminen ja niiden parissa viihtyminen on yhä yksinkertaisempaa. Samanaikaisesti Facebook kehittelee uudenlaisia vaihtoehtoja mainostamiseen sarjojen yhteydessä – tulossa ovat muun muassa mainoskatkot. Katso alta Facebookin Watch-toiminnosta tekemä esittelyvideo.

Facebook Watch on jo avattu Yhdysvalloissa kaikille käyttäjille. Odotan tästäkin syystä innolla ensi viikon matkaani Bostoniin Inbound 2017 -seminaariin – josko pääsen reissussa testaamaan myös Facebook Watchia. Ensi viikolla muuten on tiedossa täällä blogissa tämän maailman suurimman sisältömarkkinoinnin seminaarin herättämiä ajatuksia. Odotan innolla erityisesti Michelle Obaman keynote-puheenvuoroa poliittisesta viestinnästä.

Esimerkki Facebook-sarjasta: The AskGaryVee Show

Ensimmäisille Facebook-sarjoille on jo avattu omanlaisensa sivut Facebookissa. Sarjan sivulla pyörii lähetys sarjasta sen ilmestyessä, ja sivulla näkee näppärästi, milloin seuraava lähetys on tulossa. Sarja voi toki tehdä myös julkaisuja ja näin kommunikoida seuraajiensa kanssa aivan kuten muutkin Facebook-sivut.

The AskGaryVee Show on yksi ensimmäisistä sarjojen Facebook-sivuista, johon voit käydä tutustumassa. Kuten allaolevasta kuvakaappauksesta näet, sivun nimi on AskGaryVee by Gary Vaynerchuk. Garylla on siis oma Facebook-sivu, johon show’n otsikon alla linkitetään suoraan, mutta tämän lisäksi The AskGaryVee Show’lla on oma Facebook-sivunsa. Tällä sivulla näytetään aina suorana uusin sarjan jakso Garyn sarjaa, ja täältä löydät helposti edelliset jaksot. Mikäli kuvakaappauksesta scrollaisi alemmas, nähtäisiin vielä sarjasta tehdyt julkaisutkin, eli kyseessä on uudenlainen sivumalli Facebookissa.

 width=

Nähtäväksi jää, millaisella aikataululla Facebook tuo käytettäväksi sarjat ja Facebook Watch -välilehden muuallekin kuin Yhdysvaltoihin. Facebook käy kilpailua tällä hetkellä monella rintamalla – LinkedInin kanssa Facebook Jobs-osiota kehittämällä, ja tämä taas on selkeä pelinavaus television ja YouTuben suuntaan. Facebook kehittyy hurjalla vauhdilla ja tuo meille monenlaisia uusia toimintatapoja. Kannattaakin jo alkaa miettiä omia mahdollisuuksia: Voisiko meidän organisaatiomme tehdä sarjaa, jonka parissa seuraajamme voisivat oppia tai viihtyä? Nähtäväksi jää, onko tämä se uusi koukuttava sisältömuoto, johon ihmiset sitoutuvat jatkossa.

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta