Facebook toi viime keväänä Stories-ominaisuuden henkilökäyttäjille madaltaakseen erityisesti videoiden julkaisun kynnystä. Facebook Stories -sisältöjä voi yksityishenkilö julkaista uutisvirtansa yläreunasta löytyvässä Tarinat -osiossa lisäämällä oman tarinan tai tekemällä suoran lähetyksen. Instagram Stories -toiminnallisuus on ollut käytössä jo pidempään niin henkilöprofiileissa kuin myös yritystileillä. Facebook kertoi vastikään, että Facebook Stories tulee käyttöön seuraavien viikkojen aikana niin iOS- kuin Android-sovelluksiin.
Stories-toiminnon avulla brändi tai organisaatio voi olla yhteyksissä Facebook-sivunsa seuraajiin autenttisilla ja visuaalisilla sisällöillä. Uuden toiminnon ansiosta julkaisija voihalutessaan tiivistää julkaisutahtia täyttämättä kuitenkaan Facebookin uutisvirtaa ääriään myöten. Kuten SnapChatin My Story ja Instagram Stories -toiminnoista on tuttua, sisällöt poistuvat tarinasta 24 tunnin jälkeen, eivätkä ne näy sivun julkaisujen joukossa tai uutisvirrassa lainkaan. Ne ovat siis eksklusiivista sisältöä niille, jotka haluavat seurata sivuja jatkuvasti, koska ne eivät jää myöhempää selailua odottelemaan.
Facebook Stories vs. Instagram Stories
Facebook Stories ja Instagram Stories -toimintojen kautta voi hyvin todennäköisesti jatkossa tavoittaa hieman erilaisia kohderyhmiä, koska kanavien käyttötavoissa on eroja ja niillä on osittain myös eri käyttäjät. Uudistuksella Facebook varmasti pyrkii myös aktivoimaan käyttäjiä kuluttamaan sisältöjä yhä enemmän.
TechCrunch myös kirjoitti vastikään, että Yhdysvalloissa on tehty testejä Instagram Stories -tarinoiden ristiinjulkaisusta Facebook Stories -osioon.
Tällä hetkellä Facebook Stories-osioon ei voi tehdä mainontaa, mutta voi olla mahdollista, että Facebook tulee jatkossa näitäkin mahdollisuuksia kehittämään, kuten niitä on kehitetty myös Instagramin puolella.
Nähtäväksi jää, kuinka aktiivisesti Facebookissa tarinoita tullaan jatkossa kuluttamaan. Ainakaan omassa Facebook-profiilissani ei ole näyttänyt siltä, että kaverini olisivat kovinkaan paljon innostuneet tekemään tarinoita. Omia tarinakokeilujani Facebookissa ei myöskään ole kovin iso katsojajoukko innostunut katsomaan. Toki brändien, yritysten, julkkisten ja vaikuttajien Facebook-sivujen mukaantulo voi selkeästi nostaa sisältöjen kiinnostavuutta ja siten innostaa uusia käyttäjiä tarinoiden pariin.