Facebookin on jo pitkään huhuttu tekevän isoa muutosta Facebook-mainonnan ostamisen ja hallinnan käytäntöihin. Nyt muutos on realisoitumassa, kun mainonnan ostamisen työkalut Mainonnan hallinta eli Ads Manager ja Power Editor yhdistyvät. Facebook pyrkii tietenkin tekemään muutoksesta mahdollisimman miellyttävän ja toimivan kaikille mainostajille, jottei se tule menettämään mainostajilta saamiaan tuloja. Viime vuosien aikana Ads Managerin ja Power Editorin käyttöjärjestelmät ja toiminnallisuudet ovat alkaneet muistuttaa yhä enemmän toisiaan, joten varsinaiseksi yllätykseksi tätä muutosta ei oikein edes voi kokea. Ads Managerin helppous ja Power Editorin skaalaedut tulevat varmasti yhdistymään uudistuneessa työkalussa. Tässä artikkelissa kerron, mistä tässä uudistuksessa on kyse.
Yksinkertaisemmat työkalut ja Facebook-mainonta
Uusi versio mainosten hallinnasta tulee yhdistämään Ads Managerin tuetun mainonnan luomisprosessin ja kätevän seurantanäkymän sekä Power Editorista tutun mahdollisuuden luoda nopeasti ja näppärästi kampanjoita ja mainoksia. Jatkossa kukin mainostaja voi itse päättää, kumpaa näistä hallinnoinnin menetelmistä hän haluaa käyttää. Jatkossakin on siis mahdollista hyödyntää Ads Managerin kampanjan taso kerrallaan etenevää uuden mainoksen luomisprosessia, jonka aikana luodaan ensin kampanjataso, jolla määritellään tavoitteet, sitten luodaan mainosjoukko, jonka tasolla rajataan kohderyhmää joko demograafisilla kohdennuksilla tai räätälöidyillä yleisön määritystyökaluilla ja sitten käytännön tasolla mainokset. Power Editorista tuttu tapa luoda kampanjoita on suoraviivaisempi ja nopeampi, ja sitä hyödynnettäessä ei ole tarvinnut aina odotella seuraavan välilehden latautumista. Kumpaa tapaa oletkaan käyttänyt, älä huoli, sillä molemmat tavat tulevat olemaan käytettävissä uudistuneessa työkalussa.
Kun Ads Manager ja Power Editor käytännössä uudistuvat omalla mainostililläsi, Facebook kertoo sinulle uudistuksesta seuraavasti:
Muutoksen yhteydessä käyttäjän on mahdollisuus valita, haluaako hän palata käyttämään mainosten hallinnan aiempaa versiota, vai haluaako hyödyntää uudistunutta mainosten hallintaa. Mahdollisuus palata aiempaan versioon löytyy selainikkunan oikeasta yläkulmasta.
Power Editorista tuttu mahdollisuus hyödyntää luonnoksia on käytössä päivitetyssä mainosten hallinnassa. Jon Loomer kertoo tuoreessa blogiartikkelissaan saaneensa Facebookilta tiedon, että jatkossa myös Ads Managerista tuttua tuetun mainonnan prosessia käyttävät mainostajat voivat valita mainoksen tallentamisen luonnokseksi sen sijaan, että mainos pitäisi joka kerta tehdä heti valmiiksi asti.
Uudistettu mainosten hallinta tulee samalla tarjoamaan yhdellä näkymällä sekä Power Editorin tarjoaman datan ja toisaalta Ads Managerin kätevät erittelyt, kampanjatasoiset yhteenvedot ja kustomoidut sarakkeet.
Kaikki tarvitsemasi tieto Facebook-mainosten menestyksestä tulee siis jatkossa löytymään yhdestä työkalusta yhä yksinkertaisemmin ja selkeämmin. Facebook on viestinyt, että tämä muutos alkaa käytännössä näkyä kaikilla mainostajilla tämän viikon aikana.
Jos haluat tulla opettelemaan mainosten toteutusta ja hallintaa, tutustu syksyn koulutuskalenteriimme. Facebook-mainonnan työpajassa 27.9. klo 13-16 pääset harjoittelemaan Ads Managerin käytön perusteita ja Facebook-mainontaa edistyneelle -koulutuksessa 4.10. klo 13-16 pääset käytännössä syventymään tämän uudistuksen tuomiin muutoksiin.
Blogijuttu julkaistu 13.9.2017 ja päivitetty 15.9. kun muutos tuli Suomeen.