LM Someco logo

Facebook: Lahjoita rahaa ja luovuta verta

Facebook on jo jonkun aikaa testannut tietyissä maissa lahjoitusten ja hyväntekeväisyyden tukemista uudella tavalla. Facebook on käytännössä tuonut nyt myös suomalaisille toimijoille työkaluja, joiden avulla suoraan Facebookissa voidaan kerätä lahjoituksia. Lisäksi Facebook on tuonut yksittäisille käyttäjille keinoja, joilla he voivat kerätä varoja voittoa tavoittelemattomille organisaatioille. Toisaalta Facebook on aloittanut Intiassa verenluovutukseen kannustavan työkalun testaamisen.

Lahjoita Facebookissa

Käytännössä Facebook on siis tuonut käyttöön Lahjoita / Donate -painikkeen, jota klikkaamalla kenen tahansa Facebook-käyttäjän on yksinkertaista lahjoittaa rahaa ja hoitaa käytännössä maksukin poistumatta Facebookista. Painike voidaan käytännössä lisätä Facebook-sivun toimintokutsupainikkeeksi tai sitä voidaan myös käyttää yksittäisen julkaisun toimintokutsupainikkeena. Alta näet esimerkkinä, miten Save the Children on ottanut lahjoitustyökalut jo käyttöön Yhdysvalloissa.

 width=

Samalla Facebook mahdollistaa myös tapahtumissa lahjoittamispainikkeen käytön, eli Facebookissa voidaan järjestää varainkeruutapahtumia. Tällöin voittoa tavoittelemattoman organisaation kannattaja voi luoda sivun ja sen alle varainkeruutapahtuman, johon he voivat kutsua kavereitaan mukaan ja kehottaa lahjoitamaan. Nämä tapahtumat tuovat uuden mahdollisuuden lahjoituksiin aktivoimiseen, kun sanaa on helppo levittää Facebookissa ja Messengerin kautta. Lisäksi silloin kun joku on tehnyt lahjoituksen, häneltä myös kysytään, haluaako hän jakaa tietoa lahjoituksestaan kavereilleen ja kutsua heitä mukaan.

Myös voittoa tavoittelemattoman organisaation sivu voi järjestää varainkeruutapahtuman ja esimerkiksi tuottaa suoraa lähetystä, kuten varainkeruukonsertin ja lähettää sen Facebookin kautta suorana lähetyksenä, aivan kuten monet varainkeruukampanjat ovat aiemmin toteuttaneet televisiokonsertteja, joissa kannustetaan lahjoittamaan. Myös suorassa lähetyksessä voi tällöin hyödyntää lahjoituspainiketta.

Suomalaisetkin voittoa tavoittelemattomat organisaatiot voivat jo rekisteröityä mukaan, jotta he saavat käyttöönsä Facebookin tarjoamat hyväntekeväisyystyökalut. Ennen kuin organisaatiosi aloittaa varainkeruun Facebookissa, muistathan selvittää, millaisiin kampanjoihin tarvitaan varainkeräyslupa. Tietoa rahankeräysluvasta löydät mm. Poliisin verkkosivuilta. Facebook laskuttaa työkalun käytöstä kuluna lahjoituksista viiden prosentin käsittelykulut, joiden avulla he varmistavat lahjoitusten tietoturvan, suorittavat ennakkotarkistuksia, estävät väärinkäytöksiä, maksavat käyttökustannuksia ja tarjoavat tukea maksuille.

Näin voit kerätä varoja hyväntekeväisyyskohteelle

Facebook on samalla halunnut luoda niin mielipidevaikuttajille kuin oikeastaan kenelle tahansa meistä uudenlaisia keinoja tehdä hyväntekeväisyyttä. Tätä mahdollisuutta moni organisaatio voisi vaikka hyödyntää joulun lähestyessä ja monen miettiessä hyväntekeväisyyteen perustuvaa kampanjointia. Alta näet vielä esimerkin, miten Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg keräsi rahaa Hurrikaani Marian tekemien tuhojen uhreille.

https://www.facebook.com/zuck/posts/10104067016198731?pnref=story

 

Verenluovutus Facebookin tukemana alkanut Intiassa

Facebook on samalla kehittänyt myös muita keinoja, joilla voidaan tehdä hyvää. Intiassa on alkanut testi, jolla pyritään tavoittamaan mahdollisia verenluovuttajia silloin, kun heidän veriryhmänsä verelle on tarvetta. Lokakuun alussa intialaisille alkoi näkyä uutisvirroissa viestinä kehotus ryhtyä verenluovuttajaksi ja he saattoivat lisätä profiilinsa tiedoksi ryhtyvänsä luovuttajiksi. Facebook pyrkii näin tekemään verenluovuttajien löytymisestä helpompaa niille veripankeille ja sairaaloille, jotka tarvitsevat luovuttajia. Organisaatiot voivat jatkossa tehdä pyynnön luovuttajille ja Facebook ilmoittaa pyynnöstä niille, jotka ovat ryhtyneet Facebookissa verenluovuttajiksi.

 

 width=

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta