Teetkö mainosjulkaisuja Facebookiin ja Instagramiin, muttet välttämättä tiedä etukäteen miltä ne näyttävät ja ovatko ne sopivia? Kenties työskentelet mainos- tai mediatoimistokumppanina ja työstät materiaaleja erilaisiin esityksiin, lataat linkkeihin, ja lopulta mainostaja koostaa ne useasta paikasta jälleen yhteen kansioon? Eikö olisikin helppoa, jos mainossisällöt, eli niin kutsutut mallit tai mock-upit, voisi tehdä suoraan valmiiksi mainoksiksi, jakaa esikatselulinkillä usealle silmäparille ja napata siitä suoraan mainontaan? Kyllä, tämä on täysin tehtävissä. Facebookin maksuton mallikeskus, Facebook Creative hub, tuo siihen avun.
Mistä löydän Creative Hubin tai mallikeskuksen?
Ihan ensimmäiseksi, riippuu siitä, käytätkö Facebookia suomeksi vai englanniksi, onko termi Facebookin mallikeskus vai Facebook Creative Hub. Molemmilla löydät sen yksinkertaisimmillaan kirjoittamalla termin selaimen hakuun. Pääset mallikeskukseen myös organisaationne Business Managerista hampurilaisvalikon kautta, josta mallikeskus löytyy ”mainosta”-valikon alta. Voit myös hyödyntää tätä suoraa linkkiä Facebookin mallikeskukseen.
Mitä oikeuksia mallikeskuksen käyttäjä tarvitsee?
Huomioi, että mallikeskuksen käyttäjän tulee olla kutsuttuna kyseisen yrityksen tai organisaation Business Manageriin ja henkilölle on annettava osittainen käyttöoikeus sille sivulle ja mainostilille, jonka alle hän mainosmalleja haluaa luoda. Muuta tämän henkilön ei tarvitse Business Managerista osata tai hallita, mutta kaksivaiheinen tunnistus on jokaisella käyttäjällä syytä olla käytössä.
Kun mallien luojalla on mainostiliin ”hallinnoi mallikeskuksen malleja” -tasoinen oikeus, ei hän pääse näkemään itse mainostilillä tapahtuvia asioita ja dataa. Hän näkee myös ainoastaan oikeuksiensa mukaan näiden yhden tai useamman mainostilin alle tehdyt mallit. Mallin rakentaminen on hyvin suoraviivaista ja kun pääsyoikeudet ovat kunnossa, valitaan mallikeskuksessa vain oikea mainostili, jonka alle mallit luodaan.
Mikä siis helpottuu mallikeskusta käyttämällä?
Tämä on tietysti jokaisen yrityksen ja organisaation käsissä – yksinkertaisesti kokeile ja katso, olisiko työkalusta teille hyötyä! Mainosten suunnittelijoina on usein sisältökumppani, toimisto tai usea tekijä in-housena. Tekstejä unohtuu, sisällöt saattavat olla vääränkokoisia, aikaa menee edestakaisin viestittelyyn ja materiaalin kokoamiseen, etsimiseen ja lataamiseen eri paikoista, joten ensinnäkin kaikki säästävät aikaa.
Toiseksi rakentamalla mallin voit olla varma, että mainos näyttää kaikissa sijoitteluissa siltä kuin pitääkin ja kaikki tarvittava on mukana, eikä puutteita huomata esimerkiksi vasta kun mainoksia ollaan rakentamassa – useinhan mainoksen rakentaa teknisesti eri henkilö. Tällä eliminoidaan niin ikään virheitä ja nähdään, että kyseessä ovat viimeisimmät versiot.
Kolmanneksi esikatselulinkkejä on helppo jakaa meilitse tai pikaviestimillä ja muutokset korjata suoraan malliin, joka päivittyy reaaliaikaisesti. Neljänneksi, kun mallin sinisen täpän laittaa päälle, mainostaja pystyy käyttämään mallia suoraan mainoskampanjaa mainonnanhallinnassa rakentaessaan. Tässäkin vaiheessa mainonnan toteuttajan on mahdollista vielä korjata esimerkiksi kirjoitusvirheitä, tai lisätä url-osoitteeseen seurantaparametrejä, joten mallin tekijän ei tarvitse tietää täydellisesti kaikkea.
Kuulostaa hyvältä – mutta missä on juju?
Hahaa, aivan. Usko tai älä, ei (välttämättä) missään. Eihän mikään työkalu täydellinen ole, etenkin kun Metasta puhutaan. Mallikeskuksesta puuttuu kelojen eli reels-sisältöjen sijoittelun esikatselun, mutta voit toki jokseenkin päätellä tarinoiden eli storyn esikatselusta, miltä reels-muoto näyttäisi. Toinen kommervenkki on se, että jos teet pelkkiä kuvamainoksia, jotka eivät ohjaa minnekään, mallikeskus vaatii malliin ohjaavan linkin. Silti pystyt mallaamaan sitä, miltä kuvamainoksesi näyttäisi.
Mallikeskus tukee siis Facebookiin ja Instagramiin tehtäviä julkaisuja, jotka voivat olla linkillisiä kuva-, video- ja karusellimainoksia niin uutissyötteessä, tarinassa eli storyssa, videosyötteessä ja video in-streamissä, pika-artikkeleissa, oikean sarakkeen mainospaikassa, hakutuloksissa ja Messengerissä. Suosittelen myös laittamaan kirjanmerkkeihin Facebookin mainosoppaan, josta näet helposti kunkin mainosformaatin ja sijoittelun suosituskoot sekä merkkimäärät teksteihin.