LM Someco logo

BeReal, aika olla aito

Supersuosioon kasvanut sosiaalisen median sovellus BeReal rohkaisee käyttäjiä jättämään filtterit käyttämättä ja näyttämään omasta itsestään sen kaikista aidoimman puolen. BeReal jatkaa pandemian aikaisen aitouden ja autenttisuuden ihannoinnin trendiä – eikä edes tarjoa käyttäjilleen mitään mahdollisuuksia editoida kuviaan.

Sosiaalisen median taivaalle on noussut uusi kirkas tähti, josta kaikki puhuvat. Nähtäväksi jää, onko kyseessä pelkkä tähdenlento vai ottaako BeReal pysyvästi paikkansa suosituimpien sosiaalisen median sovellusten seurassa. Oli miten oli, jos täydelliset vaikuttajakuvat tylsistyttävät (ja sosiaalisen median mainonta ärsyttää), saatat ehkä innostua BeReal-sovelluksesta.

Mikä ihmeen BeReal ja kaksoiskamera?

BeReal on verrattain uusi sosiaalisen median sovellus, jonka tarkoituksena on, että käyttäjät lataavat sinne ainoastaan täysin käsittelemättömiä kuvia itsestään ja ympäristöstään. Nimensä mukaisestikin se kannustaa käyttäjiään olemaan aitoja ja elämään hetkessä – ja samalla tarjoaa myös katsauksen oman verkoston autenttisuuteen ja filtteröimättömään todellisuuteen.

Sovellus lähettää kaikille käyttäjille samaan aikaan ”Time to BeReal” -ilmoituksen, jonka jälkeen käyttäjällä on kaksi minuuttia aikaa tehdä julkaisu ja näyttää, mitä on oikeasti juuri sillä hetkellä tekemässä. Sovellus avaa samanaikaisesti kaksoiskameran eli sekä etu- että takakameran, jolloin julkaisuun tallentuu samalla omat kasvot sekä se, mitä itse näkee edessään.

Kaksoiskameran avulla esimerkiksi sipulia pilkkova henkilö näyttää julkaisussaan sekä omat kasvonsa ja kyynelehtivät silmänsä että toisessa kuvassa leikkuulaudan sipuleineen.

Mitä BeReal-sovelluksessa seurataan?

BeRealissä verkostoidutaan muiden käyttäjien kanssa ja seurataan heidän BeReal-hetkiään. Samalla kun käyttäjä jakaa itsestään autenttisia hetkiä, tarjoutuu hänelle mahdollisuus nähdä oman verkostonsa tekemät sisällöt.

Tämä onkin yksi BeRealin pidetyistä puolista.

Jos et itse jaa omaa BeReal-hetkeäsi, et näe kavereidenkaan vastaavia. Pelkkä taustaseurailu jää vähemmälle, heittäytyminen ja vuorovaikutus lisääntyvät.

Omien kavereiden julkaisuihin on myös mahdollista reagoida RealMojeilla eli emojeilla, joihin käyttäjä on kuvannut omat aidot kasvonsa. Oman BeReal-julkaisun voi jakaa joko verkostolleen tai julkisesti, jolloin se saattaa olla näkyvillä muillekin kuin verkostosi jäsenille Discovery-feedin kautta – siis heille, jotka ovat sinä vuorokautena julkaisseet oman BeRealinsä. Käyttäjän omat julkaistut BeReal-kuvat jäävät itselle talteen, mutta muille seuraajille ne ovat Instagramin tarinoiden tapaan näkyvillä vain 24 tuntia.

Vaikkeivät yritykset vielä löytäisikään luontevaa tapaa tuottaa sisältöä kanavaan, BeRealin kaksoiskamera on jo jalkautunut sekä Instagramiin että Snapchattiin. Sen käyttö esimerkiksi Instagramissa tuo yrityksillekin uusia sisällöntuotannon mahdollisuuksia.

Mitä jos käyttäjä ei ehdi julkaisemaan BeRealiaan kahden minuutin sisällä?

Vaikka BeRealin idea onkin, että kaikki saman aikavyöhykealueen käyttäjät julkaisevat BeRealinsa saman kahden minuutin aikaikkunan aikana, sisällön voi käytännössä julkaista milloin itse haluaa. Tästä ei tule mitään muuta sanktiota, kuin että seuraajasi tietävät sinun julkaisseen myöhässä, jopa tarkalleen kuinka monta tuntia myöhässä.

Mikäli käyttäjä ei ole tyytyväinen omaan autenttiseen BeReal-kuvaansa, sen voi sovelluksen sisällä ottaa useampaankin kertaan kahden minuutin aikana kuvauksen aloittamisesta tai jopa poistaa kokonaan. Tämä tosin on vastoin sovelluksen perimmäistä ajatusta julkaista täysin autenttisia hetkiä omasta aidosta elämästään. Kuitenkin, koska BeReal-sisällön voi kaikesta huolimatta käytännössä julkaista silloin kun itselle parhaiten sopii, eli kun omat kasvot ovat kuosissa ja ympäristö esteettinen, voi BeRealinkin aitoudesta olla montaa mieltä.

Voikin todeta, että BeReal onkin juuri niin aito kuin sen käyttäjänsä.

Aitous on iso trendi muuallakin

Autenttisuus ja aitous on suosiossa kaikissa sosiaalisen median kanavissa. BeReal on vienyt tämän aitouden aivan uudelle tasolle ja houkuttelee siis uusia, muutoin sosiaaliseen mediaan kyllästyneitä käyttäjiä. Aitous toimii myös LinkedInin puolella asiantuntijaviestinnässä, jossa ainakin minä mieluusti verkostoidun ja jatkan keskustelua mm. sosiaalisen median trendeistä ja toimivista sisällöistä. BeRealin ja muidenkin sosiaalisen median kanavien ajankohtaisista asioista pysyt helposti ajan tasalla osallistumalla kuukausittaiseen #SomenHermolla-webinaariimme.

#SomenHermolla-webinaarisarjan avulla pysyt aina ajan tasalla uusista tuulista ja kanavien muutoksista.

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta