Me Somecolla uskomme, että digitaalinen hyvinvointi tulee olemaan yksi isoista puheenaiheista lähitulevaisuudessa. Teema puhututtaa jo nyt paitsi Suomessa, myös maailmalla. Esimerkiksi Oxfordin yliopistossa käynnistettiin marraskuussa 2018 digitaalisen hyvinvoinnin tutkimusohjelma.
Aihe kiinnostaa meitä niin paljon, että päätimme toteuttaa kevään aikana oman selvityksemme digitaaliseen hyvinvointiin liittyen. Auta meitä ymmärtämään ilmiötä vastaamalla nopeaan kyselyyn ja olet mukana #SomenHermolla-webinaarin vuosiosallistumisen (2kpl) arvonnassa.
Markkinoijaa ja viestijää digitaalinen hyvinvointi koskettaa kahdella tavalla. Sen lisäksi, että meidän tulee huomioida kohdeyleisöjemme kasvavat laatuvaatimukset ja digitaalisten kanavien muuttuvat käyttötavat, tulee meidän muistaa pitää huolta myös omasta digitaalisesta hyvinvoinnistamme. Tästä blogiartikkelista löydät #TeamSomecon hyväksi havaitut keinot kohti tasapainoisempaa arkea.
Yhteiset pelisäännöt
Jo pienilläkin toimenpiteillä voidaan vaikuttaa suuresti aisteille tulevien ärsykkeiden määrään ja näin parantaa omaa digitaalista hyvinvointia. Ennen omia toimenpiteitä olisi kuitenkin hyvä määrittää toiminnalle tietyt yhteiset pelisäännöt organisaatiossa. Miten nopeasti sähköposteihin on vastattava? Entä miten nopeasti on reagoitava työpaikan sisäisessä viestintäkanavassa tuleviin viesteihin? Entäpä sosiaalisen median kanavissa tuleviin kyselyihin ja kommentteihin? Millä aikavälillä työntekijöiden ylipäätään odotetaan olevan tavoitettavissa? Yhteiset pelisäännöt antavat pohjan oman toiminnan johtamiselle.
Ilmoitusasetukset mobiilissa ja desktopilla
Jatkuvasti silmien eteen hyppivät ilmoitukset mobiilissa tai pöytäkoneella häiritsevät väistämättä keskittymistämme, vaikka emme ilmoituksiin heti reagoisikaan. Jos et vielä ole muokannut sovellusten ilmoitusasetuksia, suosittelen ottamaan tälle hetken jos toisen. Mieti ja priorisoi, mistä kanavista tulevat viestit on oikeasti tärkeä huomata heti ja mihin riittää reagointi harvemmin, esimerkiksi kerran päivässä. Mikäli sinulla ei ole erillistä työpuhelinta, mieti myös, mistä töihin liittyvistä sovelluksista tarvitset ilmoitukset puhelimeesi vai tarvitsetko niitä lainkaan.
Omat ilmoitusasetukset on hyvä tarkastaa myös tietoturvan kannalta. Puhelimen lukitulle näytölle näkyviin tuleva sähköpostin esikatselu tai sisäisestä viestintäkanavasta tuleva viesti voi väärille silmille näkyessään aiheuttaa helposti tietoturvariskin. Sama pätee tietokoneen näytölle ponnahtavien viestien esikatseluihin.
Sovellusten sijoittelu
Tarkastatko työsähköpostiasi tai yrityksesi sosiaalisen median kanavia huomaamattasi myös vapaalla? Jos työhön liittyvät sovellukset löytyvät heti puhelimen ensimmäiseltä sivulta, tulee niitä availtua jopa huomaamatta – varsinkin, jos notifikaatiot ovat päällä ja hälyttävät lukemattomia viestejä. Jatkuva läsnä oleminen heikentää kykyämme irroittautua työasioista ja palautua. Simppeli, mutta varsin toimivaksi havaittu kikka työsovellusten käytön vähentämiseksi vapaa-ajalla on siirtää kyseiset sovellukset puhelimen näytön viimeiselle sivulle. Sovellukset voi myös ryhmittää yhden kuvakkeen alle, jolloin ne antavat aisteille pienemmän ärsykkeen sivulle siirryttäessä.
Mieti myös, mitkä sovellukset pääsevät etusivullesi. Löytyvätkö sieltä sosiaalisen median kanavat vai ehkä sittenkin uutissivusto tai vaikka podcast-sovellus? Vai minimoitko mielummin etusivun sovellusten määrän antaen tilaa kauniille, aisteja rauhoittavalle taustakuvalle?
Sosiaalisen median kanavien hallintatyökalut
Jos vastaat työssäsi organisaation sosiaalisen median kanavista, auttavat yrityssivujen hallinnointiin suunnitellut työkalut erottamaan sosiaalisen median henkilö- ja työkäytön toisistaan. Yksi hyvä vaihtoehto eri kanavien yritystilien hallinnointiin on Sprout Social. Kun kanavien hallinnoinnin hoitaa keskitetysti yhdestä paikasta, ei omien tilien rinnalla tarvitse olla auki organisaation kanavia ja näin yritystilille tulevat ilmoitukset eivät ponnahda omien henkilökohtaisten ilmoitusten joukkoon.
Suosittelen tutustumaan myös Facebookin tarjoamaan maksuttomaan työkaluun Business Manageriin, joka on luotu Facebookin työ- ja henkilökäytön erillään pitämiseen ja auttaa Facebookiin liittyvien resurssien hallinnassa. Kun Business Manager on käytössä, hoituu yrityksen Facebook-sivun ylläpito Pages Manager -sovelluksella.
Oman käyttäytymisen tietoinen tarkkailu
Markkinoijan ja viestijän silmät arvostelevat jatkuvasti vastaan tulevaa sisältöä, etenkin yritysten ja organisaatioiden sisältöjä. Ammatillinen näkökulma kulkee mukana myös vapaalla, mutta yritä heittää roolistasi välillä tietoisesti vapaalle. Iloitse hyvistä sisällöistä ja skippaa kehnommat sen kummemmin analysoimatta.
Ylipäätään oman käyttäytymisen tietoinen tarkkailu on aina silloin tällöin hyvästä. Viimeisimmät ohjelmistopäivitykset ovat tuoneet mobiililaitteisiin ruutuajan seuranta- ja hallintapalveluita, joiden avulla käyttäjien on mahdollista seurata, mihin oma ruutuaika todellisuudessa kuluu. Käyttäytymismallit mobiililaitteiden kanssa tallentuvat nopeasti lihasmuistiin ja niistä poisoppiminen voi vaatia selkeästi tietoista ajattelua ja toimintaa.
Oletko sinä kiinnittänyt huomiota omaan digitaaliseen hyvinvointiisi tai tehnyt toimenpiteitä sen parantamiseksi? Jatketaan keskustelua, jaa omat tärppisi esimerkiksi Twitterissä aihetunnisteella #digitaalinenhyvinvointi. Ja hei, käyhän vastaamassa digitaaliseen hyvinvointiin liittyvään kyselyymme, jos et sitä vielä tehnyt!
Kirjoittaja: Tiina Ratilainen