LM Someco logo

Data ja analytiikka

Mistä tiedämme tekevämme oikein sitä mitä teemme?

Kokonaisvaltaisen brändikokemuksen kehittäminen ja johtaminen vaativat taakseen todennettua tietoa verkkopalveluiden, sosiaalisen median, ostetun näkyvyyden ja sisältöjen toiminnasta.

Ilman oikeaa kontekstia ja tiedon visualisointia numerot ovat kuitenkin vain numeroita. Menestykselliset mittarit johdetaan aina liiketoimintalähtöisesti. Todennettuun tietoon pohjautuvat päätökset mahdollistavat toiminnan jatkuvan kehittämisen siten, että toimenpiteiden vaikutuksia voidaan mitata. Tästä syystä lähestymme asiakkaidemme kanssa datan muuttamista tiedoksi järjestelmällisesti ja asiakkaan liiketoiminnasta johdetulla tavalla.

Mittareiden valinta ja valittujen mittareiden validointi ovat kaiken mittaamisen lähtökohta. Jos mittarin pohjalta ei pysty tekemään johtopäätöksiä tai muuttamaan toimintaa, on mittari hyödytön. Vain hyödyllisten mittareiden tuloksia kannattaa seurata. Mittareiden tuloksia voi myös soveltaa ja kerätä näin tietoa yhdestä brändikohtaamispisteestä sovellettavaksi toiseen kohtaamispisteeseen – edellyttäen, että brändin viesti on kaikissa kohtaamispisteissä yhdenmukainen.

Mittaamisen malli

Autamme asiakkaitamme hyödyllisten ja liiketoimintaa palvelevien mittareiden valinnassa. Autamme määrittelemään markkinointiviestinnän KPI:t ja sen, millaisilla työkaluilla mittaamista kannattaa tehdä brändin eri kohtaamispisteissä.

Datan visualisointi ja reaaliaikainen mittaamisen ja seurannan dashboard

Käyttäjälähtöisesti suunniteltu ja räätälöity dashboard tarjoaa tärkeimmät avainluvut sekä antaa yhdellä vilkaisulla vastauksen kysymykseen: Miten meillä menee? Selkeäksi visualisoitu data ja tarkkaan mietityt mittarit kertovat olennaisen ja vapauttavat kallista aikaa itse analysointiin datan keruun sijaan. Dashboard voi koota dataa niin verkkosivuilta tai -palvelusta, sosiaalisen median kanavista, asiakkuudenhallintajärjestelmästä tai muusta liiketoiminnallsesi tärkeästä lähteestä.

Dashboard mahdollistaa sosiaalisen median kanavien pitkän ja lyhyen aikavälin kehityksen tarkastelun reaaliaikaisesti sekä analyysin sisältötyyppi- ja julkaisukohtaisesta toimivuudesta. Dashboard voi halutessasi sisältää myös sosiaalisen median mainonnan tulosten seurannan reaaliaikaisesti.

Analysointi

Mittareiden näyttämät tulokset ilman niihin johtavien syiden analysointia eivät kerro kuin osan totuudesta. Tulokset täytyy suhteuttaa tehtyihin toimenpiteisiin sekä muutoksiin, joita markkinassa on seuranta-ajalla tapahtunut.

Post hoc ergo propter hoc – kahden asian tapahtuminen peräkkäin ei välttämättä kerro totuutta siitä, että toinen on syy ja toinen seuraus.

Mittareita ja niiden tuloksia tärkeämpää on kuitenkin toiminta, jota tulosten perusteella päädytään tekemään. Ja tämän toiminnan mittaaminen.

Sosiaalisen median vaikuttavuusanalyysi

Sosiaalisen median analyysin avulla kehität sisältötyötä datalähtöisesti. Toteutamme nykytila-analyysin omista kanavistasi ja benchmarkkaamme kilpailijoittesi tai toimialan valittujen toimijoiden sosiaalisen median toimintamalleja ja sisältöjä. Analyysin pohjalta saat suosituksia sisältöjen ja kanavien kehittämiseen ja tiedät jatkossa, että suunta on oikea.

Mittareiden asennus

Analytiikkapalvelun käyttöönottoon ei riitä, että asennat sivustollesi seurantakoodin. Tosin se on hyvä alku. Seurantakoodien lisäksi analytiikkapalvelu pitää säätää palvelemaan mittaustavoitteita ja mittaamaan olennaisimpia kohtia sivustosta, joiden avulla saadaan käyttökelpoista tietoa sivustolla tapahtuvista brändikohtaamisista.

Mittaamisen auditointi

Voitko luottaa tietoon, jota eri mittaamisen työkalusi tarjoavat sinulle? Pystymme tarkistamaan, mittaavatko tämänhetkiset mittarisi oikeita asioita. Voimme tutkia myös, ovatko seurantakoodisi asennettu oikein, onko analytiikkatilisi rakenne laadittu oikein, onko käytössäsi oikeanlaiset näkymät ja onko konversiopisteiden seuranta toteutettu oikein.

Mittaamisen valmennukset

Valmennamme verkkoviestinnän ja sosiaalisen median mittaamista ja analysointia. Valmennamme oikeiden tavoitteiden asettamista, mittareiden valintaa ja autamme ymmärtämään, millaiset luvut ovat hyviä tuloksia ja miten niihin päästään.

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta

Webinaarit