Instagramissa voi nyt julkaista uudelleen muiden julkaisuja! Tarinoihin on toki jo aiemmin voinut jakaa muiden sisältöä, mutta varsinaista uudelleenjakamista uutisvirran syötteessä ei aiemmin ole voinut tehdä muuten kuin kopioimalla toisen tilin julkaisun tekijänoikeuksien vastaisesti. Tätä toimintoa onkin Instagramiin kaipailtu jo vuosien ajan, ja nyt se saapui kerralla käyttöön niin kansainvälisesti kuin myös suurelle osalle suomalaisia Instagramin käyttäjiä. Lue tästä blogiartikkelista perustiedot uudesta toiminnosta ja sen mahdollisista käyttötavoista.
Instagramissa voi siis nyt julkaista uudelleen (engl. repost) muiden sisältöä eteenpäin. Toiminto saapui rytinällä lukuisille Instagram-tileille käyttöön. Se on merkittävä uudistus etenkin brändeille, sisällöntuottajille ja yhteisöllisyyttä rakentaville Instagram-tileille, sillä se tuo aiempaa tehokkaammat työkalut vaikuttavaan ja osallistavaan sisällöntuotantoon.
Miten uudelleenjulkaisu toimii Instagramissa?
Uudelleenjulkaistut sisällöt näkyvät käyttäjän profiilissa erillisellä Reposts-välilehdellä, ja ne voivat myös näkyä seuraajien syötteissä. Toiminto muistuttaa jo aiemmin tutuiksi tulleita jakotoimintoja esimerkiksi Facebookissa tai LinkedInissä. Instagramissa toiminto on kuitenkin ollut pitkään rajoittunut tarinoihin ja kolmannen osapuolen sovellusten avulla tehtyyn, tekijänoikeuksia rikkovaan tapaan jakaa muiden sisältöä.
Käytännössä voit uudelleenjulkaista sekä omia että muiden käyttäjien julkisia keloja tai julkaisuja. Uudelleenjulkaisu onnistuu yksinkertaisesti uutisvirrassa julkaisun alareunasta löytyvällä uudelleenjulkaisu-painikkeella (🔁). Uudelleenjulkaistuun julkaisuun on muista kanavista tuttuun tapaan mahdollista lisätä myös tekstiä, jos napautat julkaisun vasemmassa alakulmassa olevaa kuplaa profiilikuvasi vierestä. Jos joku kommentoi uudelleenjulkaisemaasi sisältöä, kommentti tulee sinulle suorana viestinä.
Nyt uudelleenjulkaisu siis on vihdoin osa Instagramin omaa käyttöliittymää – ja sen myötä avautuu monia uusia mahdollisuuksia.
Mitä mahdollisuuksia uudelleenjulkaisu tuo?
Uudelleenjulkaisua on jo pitkään toivottu Instagramiin, jotta kanavassa sisältöjä voitaisiin jakaa yhteisöllisemmin ja muita käyttäjiä osallistaen. Brändien, yritysten ja organisaatioiden kannattaa ottaa toiminto haltuun ja suunnitella, miten se tukee oman Instagram-tilin strategiaa niin orgaanisen näkyvyyden kasvattamisessa, asiakaskokemuksen parantamisessa, työnantajakuvan kehittämisessä kuin vaikuttajayhteistöissäkin. Seuraavassa käyn läpi muutamia mahdollisuuksia, joita ainakin kannattaa pohtia.
1. Yhteisöllisyyden kasvattaminen
Uudelleenjakaminen tekee Instagramista yhä sosiaalisemman kanavan. Voit esimerkiksi kuratoida yhteisöllesi relevantteja sisältöjä ja tukea yrityksellesi tai organisaatiollesi relevanttien sisältöjen näkyvyyttä julkaisemalla niitä uudelleen. Uudelleenjulkaisu toimii tehokkaana kannustimena, kun kannustetaan muita käyttäjiä julkaisemaan omia sisältöjä tietyn aihetunnisteen kera tai merkitsemään julkaisuihinsa brändin tai yhteisön tili Instagramissa. Tällöin brändi voi luvata nostaa esille kiinnostavimmat julkaisut ja rakentaa osallistavaa yhteisöä.
2. Brändin ekosysteemin vahvistaminen
Kansainvälisesti useassa maassa, eri paikkakunnilla tai erilaisilla liiketoiminta-alueilla toimiva brändi voi lähteä parantamaan brändin ekosysteemiään ja tunnettuuttaan Instagramissa jakamalla toisten tilien julkaisuja. Tämä siis toimii silloin, mikäli käytössä on useampia Instagram-tilejä, jotka viestivät samoista teemoista. Ne voivat uudelleenjulkaista toistensa sisältöjä ja näin tukea niiden näkyvyyttä. Tämä on erityisen relevanttia, jos kyseessä on esimerkiksi emobrändi tai esimerkiksi myymäläketju, jolloin organisaation eri osien toimintaa voidaan tehdä paremmin näkyväksi. Sama toki on mahdollista esimerkiksi järjestöille, joilla on vaikkapa paikallisyhdistyksiä tai vapaaehtoisia, jotka haluavat tukea toistensa toimintaa.
3. Asiakaskokemusten esilletuonti
Asiakkaiden eli muiden käyttäjien luoma sisältö (engl. User-Generated Content, UGC) on jo vuosien ajan todettu todella vaikuttavaksi tavaksi kertoa asiakkaiden kokemuksista – toisen käyttäjän sisältö tuntuu monelle meistä luotettavammalta ja uskottavammalta kuin brändin oma markkinointisisältö. Siksi näiden asiakaskokemusten jakaminen onkin monelle Instagramia käyttävälle brändille ja yhteisölle varmasti erittäin relevantti tapa hyödyntää uudelleenjakamista toimintona.
4. Tapahtumamarkkinointi
Tapahtumajärjestäjille uudelleenjakaminen on varmasti relevantti toiminto, kun halutaan tuoda esille käyttäjien todellisia kokemuksia tapahtumaan osallistumisesta. Siitä on niin ikään hyötyä ennakkomarkkinoinnissa, tapahtuman aikaisessa viestinnässä kuin myös jälkimarkkinoinnissa. Osallistujien tunnelmat ja fiilistelyt paikan päältä tuovat autenttisesti esille tapahtumaosallistumisen hyötyjä.
5. Työnantajakuvan kehittäminen
Uudelleenjulkaisu on relevantti toiminto myös työnantajakuvan kehittämisen näkökulmasta. Sen avulla saa viestittyä työnantajakuvasta, työskentelystä ja työyhteisöstä kertovia sisältöjä vielä autenttisemmalla tavalla, mikäli työntekijät innostuvat julkaisemaan yrityksessä tai organisaatiossa työskentelyn kannalta relevantteja sisältöjä. Näin työnantajakuvaa voidaan rakentaa varsin ihmisläheisellä tavalla.
Yhteenvetona
Uudelleenjulkaisua on siis toimintona odoteltu jo vuosien ajan Instagramiin, ja nyt se sinne saapui. Nähtäväksi jää, kuinka paljon sitä aletaan hyödyntää ja kuinka suuri vaikutus sillä on uudelleenjulkaisuja saavien julkaisujen näkyvyyden kasvamiseen. Mahdollisuus kannattaa kuitenkin kaikkien Instagramissa markkinointia ja viestintää tekevien huomioida!
Seuraamme aktiivisesti sosiaalisen median kanavissa tapahtuvia muutoksia ja uusia toimintoja #SomenHermolla-webinaareissamme. Tänäkin kesänä Instagramiin saatiin lukuisia uusia toimintoja. Seuraava webinaari järjestetään jo keskiviikkona 13.8. klo 10–11. Jos et ole vielä mukana, olet syksyn aikana oikein tervetullut tutustumiskerralle webinaarisarjaamme, niin voit pohtia, olisiko sinulle hyödyllistä saada kerran kuussa kootusti asiantuntijoiden kokoama katsaus sosiaalisen median kanavien kehityssuunnista ja konkreettisista muutoksista.