Sosiaalinen media on nopeatempoinen ympäristö, jossa huomiosta kilpaillaan sekunnin murto-osissa. Hyvin tehty video voi nostaa yrityksesi näkyvyyttä ja sitouttaa yleisöä tehokkaasti, mutta vain, jos toteutus on kohdillaan. Listasin muutamat perussäännöt, joita noudattamalla pääset pitkälle.
Älä pilaa sisältöäsi väärällä formaatilla
Yksi pahimmista virheistä on kuvata vaakaformaatissa alustalle, joka on suunniteltu pystyvideoille, kuten TikTok ja Instagram Reels. Pystyvideo täyttää koko ruudun ja tuntuu katsojalle luonnollisemmalta katsottavalta. Puhumattakaan siitä että, kun kuva täyttää koko ruudun, videosi säilyttää katsojan huomion pidempään. Hyödynnä siksi mahdollisimman paljon tarjotusta pinta-alasta, äläkä anna kilpailijoillesi mahdollisuutta varastaa katsojan huomiota videosi jälkeen vastaantulevilla julkaisuillaan.
Suunnittele liike, kuvakulmat ja ympäristö
Staattinen, yhdestä kulmasta kuvattu video voi tuntua raskaalta seurattavalta. Tuo videoosi eloa vaihtelemalla ympäristöä ja kuvakulmaa. Ota klippejä läheltä, kauempaa ja sivuilta. Vaihtoehtoisesti voit zoomata staattista kuvaa sisään ja ulos sopivissa kohdissa. Älä kuitenkaan heiluta kameraa niin, että katsoja alkaa tuntea matkapahoinvointia. Ja tarkista kuvanlaatu editoinnin jälkeen, ettet ole vahingossa tehnyt videostasi pikselimössöä zoomaamalla liian lähelle. Käytä siis näitä tehokeinoja harkitusti ja tarkoituksellisesti. Vaihtaessasi kuvakulmaa sivulle muista katsojan katseen suunta. Jos kuvaussuuntaa vaihdetaan sivulta kuvatessa puolelta toiselle, eli ylitetään niin kutsuttu suojaviiva, on mahdollista saada katsoja esimerkiksi ajattelemaan, että kävelysuunta on vaihtunut.

Myös videon tausta on tärkeä. Varmista, että se ei ole häiritsevä tai epäsiisti. Ympäristön tulisi tukea viestiäsi eikä viedä huomiota pois siitä. Jos käytät kuvaamiseen älypuhelintasi, voit harjoitella elokuvallisen videon kuvaamista, jolloin kamera tarkentaa automaattisesti haluttuun kohteeseen ja sumentaa taustan, mikä tekee kuvan seuraamisesta helpompaa. Vaihtoehtoisesti voit etsiä kuvauskohteellesi rauhallisen taustan, joka tekee videostasi selkeän.
Mene suoraan asiaan
Sosiaalisen median selailu on nopeaa, eikä katsoja odota kohteliasta alkulämmittelyä. Hän haluaa heti tietää, miksi videota kannattaa katsoa. Mene siis suoraan asiaan, ole ytimekäs ja kerro asiasi.
Aloita videosi suoraan koukulla:
- Esitä kysymys, joka kiinnostaa katsojaa. Esimerkiksi: ”Onko sun vaikea saada ihmiset katsomaan sun somevideot loppuun asti?”
- Anna suora hyötylupaus. Esimerkiksi: ”Näin saat sun seuraajat katsomaan somevideon loppuun asti!”
- Kerro, miksi tämä video kannattaa katsoa. Esimerkiksi: ”Tässä on yleisimmät somevideoiden virheet, ja näytän kuinka korjaat ne.”
Vältä aloituksia kuten:
- ”Halusin vaan tulla sanomaan…”
- ”Moikka moi!”
- ”Mun nimi on…”
- ”Nyt mä kerron teille…”
Tärkeintä on, ettei ensimmäistä sekuntia tuhlata itsestäänselvyyksiin. Katsoja tiedostaa kyllä, että hetki on ”nyt” ja kuka kertoo ja kenelle. Katsoja näkee käyttäjänimesi ja profiilisi jo alustalla, ja jos sisältösi kiinnostaa, hän kyllä selvittää lisätietoja yrityksestäsi myöhemmin. Älä siis hukkaa arvokkaita sekunteja itsesi esittelyyn, vaan vie katsoja suoraan asian äärelle.
Pidä katsoja mukana koukuttavan alun jälkeen
Sosiaalisen median videon aloitus on tärkeä. Koukun lisäksi se luo perustan loppuvideolle. Koukun jälkeen sinun on kuitenkin tärkeää osata pitää katsojan mielenkiintoa yllä. Jos videolla on ns. tylsää tietoa, rakenna se kiinnostavaksi videolle: ensin koukku (esittele ongelma ja lupaa, että siihen on ratkaisu). Sen jälkeen kerro tärkeää informaatiota, joka on “tylsää”, kuten: ”Näitä tuotteita on saatavilla ympäri Suomea…” ja lopuksi varsinainen ratkaisu tai informaatio.
Puhu suoraan kameraan ja luonnollisesti
Artikuloi selvästi. Murteessa ei ole mitään pahaa, kunhan se sopii videon luonteeseen ja on luontevaa esiintyjälle. Puheesta on silti saatava selvää, tai videon hyöty ei saavuta täyttä potentiaaliaan. Selkeä artikulointi helpottaa myös tekstitysohjelman käyttöä editointivaiheessa.
Käytä käsiäsi puhuessasi luonnollisesti. Eleet tekevät viestistäsi elävämmän ja auttavat katsojaa pysymään mukana videon tapahtumissa. Itsevarma kehonkieli lisää uskottavuutta. Älä siis kuluta energiaasi huitomalla kuvassa kuin tuulimylly tai seiso jäykkänä kuin rautakanki. Jos käsien asemointi tuntuu haastavalta, ota käyttöön rekvisiittaa: kynä, lehtiö, esiteltävä tuote, kahvikuppi. Mikä vain, mikä sopii videon tarinaan.
Muista kameran ja kuvattavan välinen etäisyys: ei liian lähellä, ei liian kaukana. Kuvittele, että kamera on ihminen, jolle puhut ja pidä sama luonnollinen etäisyys kuin keskustelutilanteessa.
Pidä kamera silmiesi tasalla ja katso suoraan linssiin – näin luot yhteyden katsojaan. Hyödynnä kameran ruudukkoa: kasvojen tulisi olla ylimmän poikkiviivan kohdalla, rinnan alemman poikkiviivan kohdalla.
Nämä asemoinnit auttavat sinua, kun tekstität videosi. Ethän haluaisi laittaa tekstiä keskelle kasvojasi, vaan sopivaan kohtaan kuvaruutua, alimman neljänneksen yläpuolelle (turvarajat huomioiden), jotta videon sisältöä on helppoa seurata. Tekstitys pään yläpuolella ei ole suositeltavaa, sillä menetät katseyhteyden videon katsojaan. Huomioimalla jo kuvaustilanteessa sosiaalisen median alustojen turvarajat ja jättämällä reilusti tilaa tekstitykselle kuvaan, säästät itsesi editointivaiheessa harmailta hiuksilta ja harmitukselta, jos tekstityksen tai elementtien lisääminen onkin tilanpuutteen vuoksi haasteellista.
Leikkaa pois tauot ja varmista saavutettavuus
Editoi video jossain muussa ohjelmassa kuin Instagramissa tai TikTokissa, niin saat enemmän hallintaa lopputulokseen:
- Poista turhat tauot ja täytesanat. Sosiaalisessa mediassa ei ole aikaa jaarittelulle!
- Editoi pois jokaisen videon alusta pitkät sisäänhengitykset. Jos sisäänhengityksiä on useampia, mene rohkeasti leikkeiden väliin ja editoi niitä pois. Nopeat leikkaukset ja “mosaiikkisuus” on sallittua sosiaalisen median videoissa.
- Lisää tekstitys. Tekstitys helpottaa videon seuraamista ja tekee siitä saavutettavan.
Jos sinulla on paljon sanottavaa ja asian kerralla purkkiin saaminen on haasteellista, älä edes yritä nauhoittaa kaikkea kerralla. Nauhoita muutama lause kerrallaan ja vaihda kuvakulmaa. Näin saat videosta dynaamisemman ja kuvausprosessi helpottuu.
Jos sisäänhengityksiä on useampia, mene rohkeasti leikkeiden väliin ja editoi niitä pois. Nopeat leikkaukset ja “mosaiikkisuus” on sallittua sosiaalisen median videoissa.
Onnistu suorassa lähetyksessä
Jos pidät suoran lähetyksen sosiaalisessa mediassa (esim. Instagram Live), aloita se heti. Älä jää odottelemaan katsojia tai sano ”Odotellaan, että porukkaa tulee linjoille.” Katsojat liittyvät mukaan eri aikaan, joten on tärkeää, että he pääsevät suoraan asiaan saapuessaan. Jos odotat toista henkilöä suoraan lähetykseen, käytä aika kertomalla, mistä on kyse. Täytä lähetys relevantilla informaatiolla.
Muista valmistautua lähetykseen etukäteen suunnittelemalla lähetyksen kesto ja tärkeimmät asiat, joita haluat seuraajille välittää. Voit toistaa ydinviestejä muutamankin kerran lähetyksen aikana, jotta myöhemmin lähetykseen liittyvät kuulevat ne, mutta muista vaihdella hieman näiden viestien esitystapaa, jotta et kuulosta papukaijalta. Suunnittele lähetyksen ajankohta ja kuvausympäristö niin, että ne tukevat lähetystä. Huomioi tausta ja taustan mahdollisesti aiheuttama meluhaitta. Varmista, että tilaan ei pääse yllätysvieraita, jotka keskeyttävät lähetyksen. Ja aseta kamera kiinni kolmijalkaan tai muuhun tukevaan pidikkeeseen, jotta kuvaa on helppoa seurata.
Osallista suoran lähetyksen seuraajia huomioimalla heidän kommenttejaan ja kysymyksiään. Muista olla sosiaalinen, jos hekin ovat – olet sosiaalisessa mediassa!
Muista tekniset perusasiat
Puhdista kameran linssi ennen kuvaamista. Sumea video ei anna ammattimaista vaikutelmaa. Käytä aina linssinpuhdistusliinaa puhdistukseen. Jos käytät älypuhelintasi kuvaamiseen, hätätapauksessa puhdas nenäliina tai paidanhelma hoitaa homman, mutta käytä niitä vain poikkeustilanteessa.
Ennen kuin aloitat tee vähintäänkin raaka käsikirjoitus, jotta tiedät, mitä haluat sanoa. Älä kuitenkaan opettele sitä ulkoa, sillä luonteva puhetyyli on tärkeää sosiaalisessa mediassa. Testaa äänentoisto ennen kuvaamista. Jos tila kaikuu tai taustamelu on häiritsevää, harkitse erillistä mikrofonia tai uutta kuvauspaikkaa. Mikäli sinulla ei ole käytössäsi erillistä mikrofonia, vaihda suosiolla kuvauspaikkaa. Älä yritä kompensoida hiljaista ääntä kuvaamalla kohdetta lähempää, vaan pidä etäisyys luonnollisena.
Kun kuvaat, huomioi ympäristösi. Poista taustalta häiritsevät asiat ja katso, että kuvakulma on oikea. Älä kuvaa ihmistä yläkulmasta, ellei tarkoituksesi ole korostaa henkilön lyhyttä mittaa. Älä myöskään kuvaa ihmistä alhaalta ylös – kukaan ei halua nähdä kuvattavan sieraimista sisään ja laskea tämän nenäkarvoja. Hyödynnä kolmijalkaa tarvittaessa. Kolmijalka tuo kuvaan myös vakautta.
Kuvaa video, joka myy
Muista, että sosiaalisen median video ei ole vain viihdyttävää sisältöä, vaan sen pitää myös herättää halu toimia. Älä yritä turhaan tehdä videota, jota voit mahdollisesti käyttää myös tulevaisuuden muissa yhteyksissä. Sosiaalisen median videon pitää olla juuri sellainen, että se sopii sosiaaliseen mediaan.
Kertauksena vielä. Hyvä video:
- Herättää kiinnostuksen heti alussa.
- On napakka ja selkeä.
- Luo yhteyden katsojaan.
- Näyttää, mistä puhutaan, eikä pelkkää puhuvaa päätä.
- Ohjaa katsojan tekemään haluttu toimenpide (osto, yhteydenotto, profiilin tarkistus).
Kun otat nämä vinkit käyttöön, saat videoistasi enemmän irti. Ennen kaikkea pidät katsojat mukanasi videon alusta loppuun!
Haluatko käytännön esimerkkejä? Ilmoittaudu mukaan Vaikuttavaa videomarkkinointia – webinaarikoulutukseemme, joka pidetään 19.8.2025!