Videot jatkavat suosiotaan vuodesta toiseen, ja jopa 86 prosenttia mainostajista kertoo käyttävänsä videoita markkinoinnissa. Myös sosiaalisessa mediassa videot ovat entistä tärkeämmässä roolissa, ja esimerkiksi Instagram on kertonut panostavansa tänä vuonna videotyökaluihin erityisen paljon.
Videoiden suosioon on syynsä: tapa kuluttaa sisältöä on murroksessa ja ihmisten keskittymisjänne on lyhyempi kuin koskaan. Samaan aikaan kilpailu on koventunut. Videoiden trendistä on puhuttu jo pitkään. Sisällöstä toiseen swaippailu on tehty Instagram Storiesissa, Reelsissä ja TikTokissa niin yksinkertaiseksi, että videon voi pyyhkäistä seuraavaan vaikka vahingossa.
Liikkuva kuva kiinnittää huomion sisältöjen viidakossa ja parhaimmillaan saa katsojan pysähtymään viestisi ääreen useammiksi sekunneiksi. Lisäksi algoritmit rakastavat videoita. Instagram suosii videoita muun sisällön edelle, ja TikTokissa kuka tahansa voi luoda videon, joka nousee viraalihitiksi.
Vuosien varrella myös videoiden tyyli on muuttunut. Vielä muutama vuosi sitten pitkät, tarinalliset videot jyräsivät ja YouTube oli videokanavista tärkein. Suurimmat yritykset suunnittelivat jopa omia tv-sarjojaan. Sitten markkinoille saapuivat Snapchat ja myöhemmin Instagram Stories. Lyhyet sisällöt koukuttivat ja katsojat tottuivat nopeaan rytmiin. Myöhemmin TikTokin räjähdysmäinen suosio muokkasi sosiaalisen median videoiden pituutta lyhyemmäksi ja tyyliä kepeämmäksi.
Mistä lähteä liikkeelle?
Videoiden kelkkaan lähteminen, ja etenkin uudet kanavat kuten TikTok ja Instagram Reels, saattavat tuntua pelottavilta. Mutta huoli pois! Tärkeintä on ensiksi tutustua kanavaan, johon video tuotetaan. Esimerkiksi Instagram Reels on luonteeltaan hieman visuaalisempi kuin kilpakumppaninsa TikTok. Perehdy siis huolella kanavan tyyliin ja tutki esimerkiksi mitkä kappaleet tai teemat tällä hetkellä pyörivät syötteessä eniten – eli trendaavat. Ja ennen kaikkea, miten nämä trendit sopisivat teidän yrityksellenne?
Etenkin uudet kanavat ovat tyyliltään hyvin erilaisia kuin perinteiset videot, ja jos niissä haluaa menestyä, on osattava tuottaa aidosti kanavan näköistä sisältöä.
Seuraavaksi on hyvä pohtia resursseja. Heti alkuun haluan lohduttaa sanomalla, ettei videon tarvitse aina olla sosiaalisessa mediassa mitään monimutkaista, eikä videotuotanto välttämättä vaadi isoja budjetteja tai studiopuitteita. Yksinkertainen, nopeasti ymmärrettävä ja kotikutoinen videomuoto on tällä hetkellä sisältötyypeistä suosituin. Simppeli sisältö on helppoa ymmärtää ja kotikutoiset, autenttiset videot ovat erinomainen keino rakentaa luottamusta ja samalla inhimillistää brändimielikuvaa.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Nyt on aika pohtia minne ja miksi videota tuotetaan. Eli puhutaanko TikTokiin tai Reelsiin tulevasta videosta, johon tarvitaan koukuttava juoni? Vai kenties Facebookin syötteeseen tai mainontaan tulevasta videosta, missä pienikin liike riittää kiinnittämään huomion uutisvirran selailun lomassa? Nämä vaativat ihan erilaisen tuotannon – ja ensimmäiseen kevytkin suunnittelu voi riittää.
Video siis voi kaikessa yksinkertaisuudessaan olla jopa still-kuva, jossa jokin yksittäinen elementti on animoitu tai liikettä on tuotettu zoomauksen avulla. Perinteisessä julkaisussa tämä riittää hyvin saamaan algoritmin suosion ja kiinnittämään katsojan huomion uutisvirrassa.
Jos kuitenkin lähdetään Reelsin ja TikTokin maailmaan, on videota suunniteltava vähän pidemmälle – vaikkakin se kestäisi vain 10 sekuntia! Videossa pitää olla idea ja juoni, joka koukuttaa. Alustoilla myös ääni on tärkeässä roolissa, mutta ennen kaikkea video tulee tuottaa 9:16-pystyformaattiin. Alustoilla on myös tyylieroja, joiden tunteminen on edellytys luontevalle sisällölle.
TikTokin myötä videosisällöissä korostuvat entistä vahvemmin erilaiset trendit ja toistettavuus. Käyttäjät haluavat luoda itse oman sisältönsä vallitsevasta trendistä – oli se sitten biisi, tanssiliike tai videotyyli. Näin he voivat olla osa jaettua ilmiötä ja katsoa samalla keskenään samanlaisia mutta erilaisia videoita. Tähän tekemiseen kannattaa tarttua!
Lue lisää kasvavasta videoiden trendistä ja lataa uusin sosiaalisen median trendikatsaus:
Sosiaalisen median trendikatsaus 2023
Olemme koonneet trendikatsauksen, jonka avulla voit tehdä alkavasta vuodesta entistäkin paremman sosiaalisen median läsnäolollesi.